Angående dom nya reglerna

GBG_PeHrssoN

Tanklös Hojlös Hopplös
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
KTM 690 SMC-R -14
Tja har en fråga för er som är in satta. År 2008 kommer det nya regler som jag tror dom flesta vet om. Men undrar, jag tog mellan kortet nu i sommras och om 2 år fyller jag 20 år och får är med tungt mc-kort automatiskt. Men om det skulle bli så att den nya regeln träder i kraft innan jag fyller 20. Kommer det bli så då att jag måste göra om hela skiten igen? Eller kommer mitt körkort att ha dom reglerna som gälde när jag tog körkort? Hoppas och tror att det är så. Lägg in era svar och frågor har allt klart för mej utom det när det gäller den nya regeln.

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250
alexander_pehrs skrev:
2570396 Tja har en fråga för er som är in satta. År 2008 kommer det nya regler som jag tror dom flesta vet om. Men undrar, jag tog mellan kortet nu i sommras och om 2 år fyller jag 20 år och får är med tungt mc-kort automatiskt. Men om det skulle bli så att den nya regeln träder i kraft innan jag fyller 20. Kommer det bli så då att jag måste göra om hela skiten igen? Eller kommer mitt körkort att ha dom reglerna som gälde när jag tog körkort? Hoppas och tror att det är så. Lägg in era svar och frågor har allt klart för mej utom det när det gäller den nya regeln.

Du behöver inte oroa dig!
Om reglerna ändras så påverkar dom inte dig. utan endast de som tar kort efter det datum då regeln träder i kraft.

Last edited:

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Hoj
Suzuki SV650S -03
Jopp, precis som alla äldre som fick sin A-behörighet på köet, förr i tiden. Den försvann ju inte när det infördes olika prov för bil och MC.

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Hoj
äss
alexander_pehrs skrev:
2570396 Tja har en fråga för er som är in satta. År 2008 kommer det nya regler som jag tror dom flesta vet om. Men undrar, jag tog mellan kortet nu i sommras och om 2 år fyller jag 20 år och får är med tungt mc-kort automatiskt. Men om det skulle bli så att den nya regeln träder i kraft innan jag fyller 20. Kommer det bli så då att jag måste göra om hela skiten igen? Eller kommer mitt körkort att ha dom reglerna som gälde när jag tog körkort? Hoppas och tror att det är så. Lägg in era svar och frågor har allt klart för mej utom det när det gäller den nya regeln.

Vilka regler? Är det nåt som gör att man inte får tungt kort automatiskt från mellan längre?

//patrick som sovit

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
r6-02
imaster skrev:
2571437 Finns det fakta på att det kommer nya regler eller är det bara spekulationer? :va

På måndagen fattade EU:s ministerråd beslut om det nya körkortsdirektivet som innehåller tre helt nya körkortsklasser (Dagens Nyheter 060327)

Det tredje körkortsdirektivet har förhandlats under lång tid. Det ska gälla inom unionens samtliga 25 länder, och redan före måndagens möte mellan EU:s transportministrar i Bryssel, där infrastrukturminister Ulrica Messing företrädde Sverige, fanns ett positivt förhandsbesked från EU-parlamentet. Syftet är att minska antalet förfalskade körkort och att med gemensamma krav öka säkerheten på vägarna.

Motorcykel
För framtida motorcyklister gäller det att börja köra tidigt för att kunna få högsta behörigheten så snabbt som möjligt.

A1-körkortet är början. Det får tas från 16 år och ger rätt att köra motorcykel med max 125 kubikcentimeters motorvolym och maximalt 11 kilowatts effekt (15 hk).

För den som kört A1 i två år ges möjlighet att ta A2-körkort från 18 års ålder. Detta medger körning med mc om 35 kilowatts effekt (48 hk). Det är en höjning mot dagens 25 kilowatt (34 hk). För övriga, som inte kört A1, blir det till att vänta till 20-årsdagen med A2-körkort.

För båda ovannämnda mc-klasser finns också en vikt-effektbegränsning: max 0,2 kilowatt per kilo motorcykel.

Slutligen. A-körkortet ger rätt att köra alla tvåhjulingar. Men medan den som haft A2-körkort i två år finns möjlighet att ta A-behörigheten redan vid 20 års ålder. Den som vill gå direkt på A får vänta till 24-årsdagen.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0