Angående garagevändning!

Mastah

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Nacka
Hoj
Kawasaki kdx- 91
Nu en gång för alla! Jag har hört rykten om att dom har tagit bort garagevändning och ersatt den med serpentin svängning vad är sant nån som kan svara på frågan? börjar bli orolig på vad man ska träna på!?!?!?! :confused:
 

HanneZ

Guest
De va nog först 2005, finns väl nåra lärare på forumet? Hör med VV om du ska ha garanterade svar!
 

micklar

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha TDM 850
Pratade med en trafikskolelärare om detta i veckan. Det ska komma ett nytt prov till nästa år, och då förväntas det bli en förändring av diverse moment, däribland garagesvängen, men det är inget som är säkert. Eventuellt lägger de bara till fler moment och behåller det som det är idag. Som sagt, kolla med vägverket.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Mastah skrev:
Nu en gång för alla! Jag har hört rykten om att dom har tagit bort garagevändning och ersatt den med serpentin svängning vad är sant nån som kan svara på frågan? börjar bli orolig på vad man ska träna på!?!?!?! :confused:

Återigen kan "SÖK funktionen" vara lämplig.

Det svar du kommer få lär troligen lyda ungefär såhär:

Garagevändningen kommer vara kvar under 2004. Likaså inbromsning, landsväg och serpentinbana.

2005 ska tydligen provet EU-anpassas och då ryker garagevändningen och ersätts med någon typ av kombinerad serpentin-krypa-svänga-köra-långsamt-bana...

Så ut å nöt garagevändningar!
 

robbah99

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki VZ1600 (kuståm)
Farsan tog precis körkort i ett EU land (holland) och där är skall man istället för garagevändningen köra i en åtta inom en väldigt liten fyrkant. Låter inte lättare än garagevändning iallafall.
 

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
Såld.
Mastah skrev:
Nu en gång för alla! Jag har hört rykten om att dom har tagit bort garagevändning och ersatt den med serpentin svängning vad är sant nån som kan svara på frågan? börjar bli orolig på vad man ska träna på!?!?!?! :confused:

Hej!
Måste tyvärr meddela att den tas bort nästa år. Har själv kollat upp detta med vv och de har skjutit upp borttagningen tom 2005.
:(
Bara nöta nöta nöta.
 

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Ängelholm
Hoj
GSX-R 600
Annchua skrev:
Hej!
Måste tyvärr meddela att den tas bort nästa år. Har själv kollat upp detta med vv och de har skjutit upp borttagningen tom 2005.
:(
Bara nöta nöta nöta.

vadå? Är väl inget att va :( för?
De hittar bara på någon annan övning som du måste nöta nöta nöta istället. Man är iaf glad och stolt som en tupp när den ÄNTLIGEN sitter sen :7peta :tummenupp
 

robbah99

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki VZ1600 (kuståm)
Det är precis som att lära sig cykla. Helt plötsligt kan man det som ett rinnande vatten. Kämpa på...
 

Esquina

HV71 Svenska mästare 2004!!!
Gick med
30 Jun 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Ingen längre
robbah99 skrev:
Det är precis som att lära sig cykla. Helt plötsligt kan man det som ett rinnande vatten. Kämpa på...

Gör man garagevändningen åt båda håll? Dvs till höger och vänster?
 

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Esquina skrev:
Usch då, är fett värdelös till höger... Balansen är liksom riktad åt vänster på nått sätt. Allt är lättare att göra åt vänster.

vet precis vad du menar, den sitter klockrent på en sida medans den andra e darrig som fasen. Men övning ger färdighet!
 

Annchua

Ängel
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Bålsta
Hoj
Såld.
TinaTjejen skrev:
vadå? Är väl inget att va :( för?
De hittar bara på någon annan övning som du måste nöta nöta nöta istället. Man är iaf glad och stolt som en tupp när den ÄNTLIGEN sitter sen :7peta :tummenupp


ja som krypkörning med 90graders vändning är vad dom vill byta till...
fasiken så mycket smidigare att ta kortet med en sådan men jag nöter och nöter på vändningen, snart sitter den till uppkörningen ;)
 

chrtur

Ducati, Telisar, MTB och Stegjärn!
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Italien
Hoj
Ducati Monster
Det har varit på tapeten att ersätta garagesvängen med ett annat alternativ enligt följande.

Stå still med MC. Starta och krypkör framåt för att sedan nästan direkt påbörja en 90 graders sväng.

Vissa säger att det blir lite svårare än garagesvängen eftersom du måste hitta balansen direkt. För garagesvängen tillåts man ju att mer eller mindre hitta balansen ett x antal meter innan.
 

loop

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Grödinge
Hoj
ZX7R 97:a
Var ute idag och körde lite... Hamnade på en öde vändplan. Där såg jag chansen att öva lite medan tantens pappa tog det lungt en stund... I mitt stilla sinne hann jag tänka en del medans jag kröp omkring på vändplanen... Vad menar de med krypköra??? :confused: Visst fixar jag fullt styrutslag åt båda hållen med krypkörning(då slirar jag på tomvarvet), men när jag går neråt i fart så ligger det på det berömda håret att hojen tippar... I väntan på min första lektion... Tänkte jag om det finns någon som kan förklara på nå "bra" sätt vad de menar med att krypköra... I mina mardrömmar har jag föreställt mig en garagevändning så långsam så att sniglar kryper förbi en! :gnissla
 

Chrille D

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemmavid
Hoj
Yamaha TDM 900 -05
Slirar du på kopplingen och gör fullt styrutslag så är det garanterat fullt tillräckligt, man får gasa lite till och med.
Lycka till med kortet! :tummenupp
 

chrtur

Ducati, Telisar, MTB och Stegjärn!
Gick med
8 Mar 2004
Ort
Italien
Hoj
Ducati Monster
Krypkörning menas just att det skall gå sakta runt hela svängen. Ett enkelt sätt att inse att det blir lite fel är att du behöver gas på i slutet när du skall ut pga att du tappar balansen. Det är oftast något som man brukar titta på. Alltså lika sakta in som ut ur svängen. När du känner att du tappar hojen så måste du använda gasen och kopplingen för att räta upp den inte gasen och farten som det blir oftast i början när man övar.
 

maccan#22

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2004
Ort
Sthlm
Hoj
r1 -04
kulit värre...

Hehe, jag vet EXAKT hur det skule se ut när det nya blir, jag var en utav dom 4 första i sverige dom testa det på, när jag tog mitt kort förra året så ville dom där snubbarna som satt upåp allting testa olika moment på oss, och vi var tydligen dom första försökskaninerna!

Så vi fick köra lite olika krypbanor istället för gargevändningen, vilket är mycket bättre balans prov enligt min uppfattning, det ska gå i sån fart att en prov snubbe knallar i takt brevid, kör du om han blir han nog inte glad!! :hihi

Sen istället för serpentin, så var det typ att man ska komma i fart å väja undan för hinder å massa sånt, det var mer realistiskt om det skulle hända en olycka å sånt!!!

Jag tyckte allt det här var både simplare, bättre att lära sig & helt enkelt bättre, hoppas dom gör om det! :)

aja, så så ére.... later gator.... :yoparty
 

loop

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Grödinge
Hoj
ZX7R 97:a
Man tackar för svaren... :Bugar :Bugar :Bugar Då har man lite mer kött på benen... Då e det bara att nöta lite till så den sitter under nervösare förhållande... :gnissla
 

kosmic

Ny medlem
Gick med
28 Oct 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 625 '05
Jag tycker garagevändningen är lite överskattad. Jag tog kort förra året å jag tycker personligen att jag gjorde garagesvängen på uppkörningen ganska dåligt. Klarade mig fint ändå och det känns som att dom itne är allt för petiga, försök inte hitta på nåt nytt bara för att det är uppkörning, missar man garagevändningen en gång så får man ju göra om ändå.

Loop du kan va lugnt, så långsamt behöver det inte gå, tänkt bara på att inte öka farten efter du gjort den och kör rakt in och rakt ut. Gör du det klarar du dig fint.

Lycka till!
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top