Angående körkort

alexxus

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
Snart. Yamaha R6
Hej

Jag har kört cross i flera år och det fina vädret har gjort att mc tankarna kommer fram.

Jag SKA ta körtkort för mellan nu under sommaren.

Sedan till frågan om man ska köpa en hoj (Yamaha R6) strypa den och övningsköra med farsan som har mc kort, eller om man ska skita i att köpa en hoj och istället ta massa lektioner, man förlorar ju pengar på det sättet som man istället kan lägga på hojen. Dock borde man lära sig något av handledaren.

Hur har/hade ni gjort?

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Varför inte försöka öva med farsan så mycket som möjligt sen ta några lektioner innan uppkörningen?

AdamGS500

Ny medlem
Gick med
5 May 2006
Hoj
Suzza
Jag köpte en gammal glidare, en GS 500 som jag ska ha som övnings mc .. Kostar inte så mycket om man lägger den hehe

Eftersom pengar inte verkar vara något problem är väl inte körlektioner det heller? En R6a kostar väl en slant i försäkring?

/Adam

alexxus

Ny medlem
Gick med
8 May 2006
Hoj
Snart. Yamaha R6
Jag tänkte som så att, lägger man 10 lektioner kostar det 6000:-.

Bilkortet tog jag som privattist och la pengarna jag sparade på en bättre bil istället. Så jag tänker lite samma här, lyckas man som privattist kan man kanske spara 5000:- och lägga dom på en finare R6a istället.

Tror det blir som ovan nämnde, köpa en hoj ev. en R6a, köra med farsan och ev. ta några lektioner innan uppkörning.

Försäkringen lär inte bli så dyr då den får stå på farsan samt att vi bor lite avsides. Hoppas jag iaf :) Har mailat runt och kollat nu.

tyson

byter hoj oftare än kalsonger
Gick med
3 Jan 2005
Hoj
ZX10R -04 med skrubbsår
alexxus skrev:
2145730 Jag tänkte som så att, lägger man 10 lektioner kostar det 6000:-.

Bilkortet tog jag som privattist och la pengarna jag sparade på en bättre bil istället. Så jag tänker lite samma här, lyckas man som privattist kan man kanske spara 5000:- och lägga dom på en finare R6a istället.

Tror det blir som ovan nämnde, köpa en hoj ev. en R6a, köra med farsan och ev. ta några lektioner innan uppkörning.

Försäkringen lär inte bli så dyr då den får stå på farsan samt att vi bor lite avsides. Hoppas jag iaf :) Har mailat runt och kollat nu.

om du ska hinna få kortet innan sommaren är slut får du nog fan lägga på ett kol!

Gick med
10 Nov 2005
Hoj
Yamaha FZR 600 91 V&H
alexxus skrev:
2145478 Hej

Jag har kört cross i flera år och det fina vädret har gjort att mc tankarna kommer fram.

Jag SKA ta körtkort för mellan nu under sommaren.

Sedan till frågan om man ska köpa en hoj (Yamaha R6) strypa den och övningsköra med farsan som har mc kort, eller om man ska skita i att köpa en hoj och istället ta massa lektioner, man förlorar ju pengar på det sättet som man istället kan lägga på hojen. Dock borde man lära sig något av handledaren.

Hur har/hade ni gjort?

köp hojen, utrustningen och övningskör med dig själv :tummenupp varva med lite teori och försök tänka på vad du läst när du kör

frostfire

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2006
Hoj
Yamaha R1 -98
ett tips ... övningskör INTE med en sporthojj!
Krypkörningen blir svinsvår och eftersom den inte är direkt gjord för krypkörning så är det lätt att man får motorstopp och lägger den på sidan =/
Jag köpte en gsx-r 750 som jag tänkte öva på .. och nu har jag det problemet =/

Trashcan

meldeM
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
Lite trasig
frostfire skrev:
2210435 ett tips ... övningskör INTE med en sporthojj!
Krypkörningen blir svinsvår och eftersom den inte är direkt gjord för krypkörning så är det lätt att man får motorstopp och lägger den på sidan =/

Instämmer helt, köp någon gammal lättstyrd häck istället. Leta efter hojar som heter "Nybörjarhoj" på blocket. Kan låta lite skämmigt kanske, men det är bra mycket lättare och kostar ju knappt nåt alls. Du hittar säkert nåt för 10 bananer. :tummenupp

AdamGS500

Ny medlem
Gick med
5 May 2006
Hoj
Suzza
jag köpte en GS500a för 12. Är väldigt nöjd med den, men ska nog byta mot något lite piffigare framöver när kortet är klart :) typ en VFR
750 eller likande :p

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Hoj
250 excf -07
frostfire skrev:
2210435 ett tips ... övningskör INTE med en sporthojj!

Instämmer helt! Ta inte manöverbanan med en nypa salt för på sporthoj blir den j-vligt mkt svårare. Visst går det att klara men eftersom du inte åkt sporthoj utan cross förut så kommer du få öva en hel del. Kan du inte tänka dig en Hornet 900 då? Lättkörd och fin första cykel som bjuder på mycket bus.

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Trashcan skrev:
2211447 Instämmer helt, köp någon gammal lättstyrd häck istället. Leta efter hojar som heter "Nybörjarhoj" på blocket. Kan låta lite skämmigt kanske, men det är bra mycket lättare och kostar ju knappt nåt alls. Du hittar säkert nåt för 10 bananer. :tummenupp

10 bananer ? :näsblod

Det blir ju typ.. en tjuga ? Vart då säger du ?

AdamGS500 skrev:
2212109 jag köpte en GS500a för 12. Är väldigt nöjd med den, men ska nog byta mot något lite piffigare framöver när kortet är klart :) typ en VFR
750 eller likande :p

V4. :Bugar

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept