Angående teorin osv..

Andish

min sNAJDA? Hoj, Aprilia rs -06 -125
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
None
Halloj, har en del frågor angående A1-körkort. Anmälde mig idag!! :D :tummenupp

1.# Hur lång tid tar det, ca?
2.# Hur mycket går det på (pris)?
3.# Hur gör jag det så snabbt & billigt som möjligt?
4.# Måste man ha egen MC på övningskörningar osv..?
5.# Hur många prov är det man måste genomgå innan uppkörning?

- Tacksam för alla svar! :rolleyes:

Kind Regards,
Andish la Driver

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..

Kind Regards,
Andish la Driver

1. beror på dig
2. beror på dig
3. du pluggar som fan
4. nej
5. ett, uppskrivning

Marzz

[--O---O-->
Gick med
24 Dec 2006
Hoj
Fz6n

Kind Regards,
Andish la Driver

Gjorde mitt prov för 6 dagar sedan (Klarade de) så jag kan svara på frågorna.

1. Man får 50 min på sig, man får gå tidigare men jag rekomenderar att sitta och kolla igenom alla svar innan man avslutar provet.

2. Ett teoriprov kostar 180 kr.

3. För att få teoriprovet så billigt som möjligt så måste du plugga bra så att du kan allting. (Vet inte om du har någon men) läs gärna ut körkortsboken så att du har läst om olika situationer osv. Sen går du in på DC++ och laddar ner några testprogram så att du ser exakt hur ett prov ser ut (det är dock inte samma frågor som på provet, jag övade på ett bil teoriprogram och det gick lika bra). Sen tar du det lungt och tänker före innan du svarar, försök att inte bli allt för nervös innan provet för då går det oftast sämmre.

4. Den frågan är nog olika ju längre norr upp man kommer...här i Ske-å får jag låna en Dt och ta körlektionerna med den men är dock inte säker på att man får det längre söderut (Stockholm osv). Övningskörningar och Körlektioner är inte samma sak, övningskörningar gör man hemma (då måste farsan/morsan ha en mc och kort sammt ett handledarbevis sen kör ni och över i stan osv. Körlektioner tar man om man inte har möjlighet att övningsköra. Då betalar man ett pris (oftast kostar det över 600kr) sen far man ut och kör med en lärare 10 meter bakom dig och gör som läraren säger (lektionen varar i 60-70 min beroende på körskolan).

5. Först så måste du klara teoriprovet, uppkörning i trafik och sen en konbana sen har man kortet. :yoparty

Andish

Gick med
16 Apr 2007
Hoj
None
Okej tackar! Måste man ta massor av körlektioner...? :S
Om man är bra på att köra osv, sen snackade hon nåt om att 10 körlektioner knappt räcker.. stämmer det? :S låter skit konstigt.. bara det blir ju 6000;-
:/

Lama

Forza AIK ^_^
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
#Husqvarna 250
Okej tackar! Måste man ta massor av körlektioner...? :S
Om man är bra på att köra osv, sen snackade hon nåt om att 10 körlektioner knappt räcker.. stämmer det? :S låter skit konstigt.. bara det blir ju 6000;-
:/

Det är inte ovanligt att folk kan ta upp emot 20-30 lektioner (min gamla körskola hade rekordet med en tjej som tog 81 lektioner). Dock beror ju som sagt allt på hur mycket du har kört och har möjlighet att köra privat. Kör privat så mycket som det bara går, sen kan du ta några lektioner ute i trafiken för att du ska få tips av din lärare.

Känns dock onödigt att betala massa pengar på banlektioner då man bara krypkör mellan koner, tränar bromssträckor osv. Träna på sånt privat, åk till ett industriområde eller liknande och ta med dig massa pet-flaskor och ställ upp.

Andish

Gick med
16 Apr 2007
Hoj
None
ok! schysst att du svarar så snabbt :p
men kan d va möjligt o ta typ.. 3 - 4 lektioner och sedan vara klar för uppkörning? dvs.. efter teorin och d.. alltså om ja kört hemma och så samt att läraren ser att ja kan köra i trafiken?

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
ok! schysst att du svarar så snabbt :p
men kan d va möjligt o ta typ.. 3 - 4 lektioner och sedan vara klar för uppkörning? dvs.. efter teorin och d.. alltså om ja kört hemma och så samt att läraren ser att ja kan köra i trafiken?

Kommer aldrig funka, du måste tänka på att dom skall tjäna pengar på dig. Dom avgör när du är klar för uppkörning. inte du!

tommi

Guest
kan bara säga vad dom sa till mig "har du kört moppe med riktig koppling?"
är svaret ja så är mycket vunnet :)

med trafikvana och sunt förnuft kan du klara dig med bara ett par lektioner tror jag låt dom inte mjölka dig i onödan

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Eller så kör man upp privat och skiter i körskolan..

Fuzzman

superbög
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
Aprilia RS 125 -03
"...Sen går du in på DC++ och laddar ner några testprogram så att du ser exakt hur ett prov ser ut..."

va fan är det här nu då, uppmaning till brott? :arsele

nej men läs första svaret, det enda svaret som är riktigt...det mesta hänger på dig och säger körskolan att du bör ta 10lektioner så behöver du antagligen dom eller så är det en dryg körskola som mjölkar dig på pengar

zippo

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
ingen för tillfället
Man kan ju ta bara ett par lektioner, och sen boka uppkörningen själv, om körskolan säger att du inte är redo, men du tror det...

Andish

Gick med
16 Apr 2007
Hoj
None
oki tack för alla svar! så om jag har en som haft mc-kort och så innan så kan jag alltså övningsköra privat .. lr vadå? :S
Fattar inte det där riktigt, uppkörningen är det SISTA man gör va?..
menar ni att man kan övningsköra privat utan att betala en snubbe massor pengar osv...? :confused:

Lama

Forza AIK ^_^
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
#Husqvarna 250
oki tack för alla svar! så om jag har en som haft mc-kort och så innan så kan jag alltså övningsköra privat .. lr vadå? :S
Fattar inte det där riktigt, uppkörningen är det SISTA man gör va?..
menar ni att man kan övningsköra privat utan att betala en snubbe massor pengar osv...? :confused:

Ja, det finns två alternativ till att ta körtkortet.

1. Du tar kontakt med en körskola, där får du får låna deras hoj och du tar massa lektioner av dom. - Kostar mest pengar, men du får förmodligen bäst hjälp.

2. Du övningskör privat men någon handledare. Handledaren måste ha haft mc-kort i minst 5 år.

http://korkort.com - läs mer där!

zippo

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
ingen för tillfället
Ja, det finns två alternativ till att ta körtkortet.

1. Du tar kontakt med en körskola, där får du får låna deras hoj och du tar massa lektioner av dom. - Kostar mest pengar, men du får förmodligen bäst hjälp.

2. Du övningskör privat men någon handledare. Handledaren måste ha haft mc-kort i minst 5 år.

http://korkort.com - läs mer där!

Du kan även som sagt blanda dessa två. Ta några lektioner på en körskola, och sedan övningsköra privat paralellt.

/ Leon

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...