Angående varvtid på mittsverigebanan!?

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
Kan inte låta bli att fundera på hur bra va egentligen min tid som jag fick på Mittsverigebanan. Behöver lite referenser att relatera till!

Lite bakgrund om mig:
körde upp för mc 4v innan bandagen
hade avverkat ca 250mil totalt på mc hittills i år.

mc.n
en BMW F800s med gatdäck och original svampig framgaffel.
känslan totalt sett så trivdes hojen riktigt bra på banan förutom den blev lite frånåkt när de andra drog på gasen på rakan. Blir så när man kör med 85hk i motorn

Bandagen:
hela förmiddagen regnade i stort bort så det blev mest att träna spårval och säkra inbromsningar i lägre fart. blev klockad ca 1,40 i regnet på förmiddagen.
efter lunch började det torka upp så vid ca 14 så blev jag tydligen filmad
och utav denna film så har jag noterat en varvtid på 1.13
jag körde ju några pass till och kan bara säga det gick snabbare på sista körningen men har ingen tid då.

min fundering nu är att det pratas ju om 1.05 som bra om jag förstått det rätt men vad är då min tid 1.13 i det här sammanhanget?

vidare funderar jag är det rimligt att komma ned i 1.05 med min mc utan modifieringar?
har lite svårt förstå hur mycket snabbare det är 1.13 vs 1.05 på Mittsverigebanan.

i övrigt ny bandag är bokad på mittsverige och även denna gång blir det snabb grupp så jag slipper hålla igen i kurvorna. hoppas bara de andra inte misstycker. sist hade de inget emot mig i varje fall :)
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Det verkar som att du gillar att fokusera på bästa varvtid, om du ska göra det, se till att du har materialet för att pressa mer och mer med senare inbromsningar, högre fart i kurvor, samt mer gas ur sväng. Svampig fjädring och originaldäck har sina gränser...!

Har för mig jag kört 57 på den där banan för många år sedan. Oavsett, en bit under minuten är iaf bra med racehoj och vettig förare.
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
ok tack
ja varvtid är ju inte allt men det är ju en bra indikator på hur det går. och utan referenser är det väll inte lika lätt veta hur det gått.

försöker verkligen att inte tänka att jag ska slå någon tid men idag har jag ju bara min tid och de jag hört men vet inte hur mycket jag behöver för att nå dit.
även om det vore rätt trevligt att slå någons annans tid med svampig fjädring mm.

man måste ju anpassa sig till de förutsätningar man har att köra med men frågan är hur mycket kan det göra både i körupplevelse komfort och varvtid om jag gör modifikationer på tex framgaffeln eller sätter på riktiga däck mm.
min första tanke efter att ha kört på banan va att jag behöver mera motor men nu efter det har fått sjunka in lite och jag fått lite referenser så är det nog kurvtagning bromsning och acceleration som gäller innan jag ger mig på motorn eller byter hoj :)

det som vore en bra referens
vad för bästa tid kan man förvänta sig med min typ utav hoj med en hyfsad förare?
 
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Det verkar som att du gillar att fokusera på bästa varvtid, om du ska göra det, se till att du har materialet för att pressa mer och mer med senare inbromsningar, högre fart i kurvor, samt mer gas ur sväng. Svampig fjädring och originaldäck har sina gränser...!

Har för mig jag kört 57 på den där banan för många år sedan. Oavsett, en bit under minuten är iaf bra med racehoj och vettig förare.

Banan är omgjord sedan dess :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
ok tack
ja varvtid är ju inte allt men det är ju en bra indikator på hur det går. och utan referenser är det väll inte lika lätt veta hur det gått.

försöker verkligen att inte tänka att jag ska slå någon tid men idag har jag ju bara min tid och de jag hört men vet inte hur mycket jag behöver för att nå dit.
även om det vore rätt trevligt att slå någons annans tid med svampig fjädring mm.

man måste ju anpassa sig till de förutsätningar man har att köra med men frågan är hur mycket kan det göra både i körupplevelse komfort och varvtid om jag gör modifikationer på tex framgaffeln eller sätter på riktiga däck mm.
min första tanke efter att ha kört på banan va att jag behöver mera motor men nu efter det har fått sjunka in lite och jag fått lite referenser så är det nog kurvtagning bromsning och acceleration som gäller innan jag ger mig på motorn eller byter hoj :)

det som vore en bra referens
vad för bästa tid kan man förvänta sig med min typ utav hoj med en hyfsad förare?

Varje sekund på en bana är logaritmisk, det blir svårare och svårare att förbättra tiden, precis som med all annan precisionssport. Men en duktig hojförare kan köra väldigt fort oavsett hoj. Jag har sett gamla R6:eek:r från sent 90-tal med VÄDLIGT gungig fjädring köra under minuten, jag har sett en CB400 från -83 vobblandes ner mot 1.02-1.03 tider, med sugrörsgaffel och gatdäck. Jag har sett 50-hästars motarder som kört under minuten. Det hänger "nästan" bara på föraren, åtminstone ner mot 1.03-1.05. Jag har också sett folk som köpt rejshojar för att börja köra snabbt men det har bara gått långsammare eftersom hojen är så styv att de inte känner någon feedback... Det är svårt när människor är inblandade...:)
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
Varje sekund på en bana är logaritmisk, det blir svårare och svårare att förbättra tiden, precis som med all annan precisionssport. Men en duktig hojförare kan köra väldigt fort oavsett hoj. Jag har sett gamla R6:eek:r från sent 90-tal med VÄDLIGT gungig fjädring köra under minuten, jag har sett en CB400 från -83 vobblandes ner mot 1.02-1.03 tider, med sugrörsgaffel och gatdäck. Jag har sett 50-hästars motarder som kört under minuten. Det hänger "nästan" bara på föraren, åtminstone ner mot 1.03-1.05. Jag har också sett folk som köpt rejshojar för att börja köra snabbt men det har bara gått långsammare eftersom hojen är så styv att de inte känner någon feedback... Det är svårt när människor är inblandade...:)

jomen det där lät ju rätt inspirerande :D
då kör jag då definitivt inte fel hoj för den banan i varje fall, trivs ju rätt bra med den som sagt. (-framgaffeln som ju är en pump)
första steget jag ska göra är att uppgradera med INTIMINATOR.s så får vi se hur det artar sig. vet inte om jag hinner få de till den 16/8 men jag får hoppas :)
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
jomen det där lät ju rätt inspirerande :D
då kör jag då definitivt inte fel hoj för den banan i varje fall, trivs ju rätt bra med den som sagt. (-framgaffeln som ju är en pump)
första steget jag ska göra är att uppgradera med INTIMINATOR.s så får vi se hur det artar sig. vet inte om jag hinner få de till den 16/8 men jag får hoppas :)

Man kan köra fort med vilken hoj som helst, fjädring och chassi är till för att du som förare skall känna tillit och bli trygg så att du vågar köra fort. Ju mer stabilitet, ju mer trygghet ju fortare törs du köra, enkelt :)

Ska du investera i något så är det i dig själv. Satsa på en bra kurs exempelvis SMC:s kurs på Mittsverige helgen 24-25/8, rekommenderas!:tummenupp
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Det är inte Mc´n som gör dig snabb det är tid på banan och rätt verktyg att jobba med.

Vad eftersträvar du med ditt banåkande?
Bli snabb på bana eller säkrare i trafiken?

VIll du ta böj på snabbast eller tryggast vis?
Nöjer du dig med att vara 2a och hel när du kommer hem eller är du redo att lämna hojen på spolplattan när inser att den är förverkad och du själv tar plingplong taxin till Landstingets gästgiveri?

Beroende på hur du svarar på ovanstående så blir det lättare att ge råd och tips.

Bli snabb som dom stora pojkarna = licens kurs och sedan några steg6or ihop med duktiga instruktörer som kan ge dig verktyg att jobba med och som du kan ta med dig på licensträningar/bandagar med andra arrangörer.


Lära dig hantera cykeln på ett tryggt och säkert vis och ha djävligt roligt men dock ej race inspirerat men ack så lärorikt och nyttigt steg 1-4 med smc. Ha dock i åtanke att dessa kurser är på nåder hos försäkringsbolagen och att detta verkligen ska ses som kurs och inte RR verksamhet.

Man behöver inte som jag gjorde uppfinna hjulet på nytt. Finns väldigt många duktiga människor som brinner för att lära ut och en hel del av dom har hittat till Smc´s School verksamhet och är toppen att ha o göra med.

Det sparar både pengar och blåmärken om man lär sig grunderna rätt från början och tiderna runt banan har en förmåga att sjunka när man känner sig trygg,bekväm och har ett hum om vad man håller på med..

Lycka till och se till att ha roligt :yoparty
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
lite för kort tid för att riktigt bestämt mig hur det ser ut i framtiden. :confused:

scenario 1.
ha kvar min f800s och köra på både bana och på väg

problemet här är att jag vill ju inte lägga omkull den för då blir det aningens dyrt och så är jag ev utan hoj ett tag om det går illa. detta gör det ju svårt att satsa på bana.

scenario 2.
köra med f800s ett tag till men sedan skaffa en ren långfärdshoj + en banhoj och satsa fullt på att få till bana
och gå knix mm för den andra.

tävling det vet jag inget om idag
men om man ser på idag så tycker jag inte direkt om att behöva ligga på bromsen på bana utan jag vill utforka och lära mig mer.

kommer inte gå bkk nu i aug men är väldigt sugen fara till kemora nästa år och köra 1 till 4
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Scenario 3:

Åka med oss på SMC körningen nu i augusti, åka med oss och Tommen på fyra dagar bankörning v.21 i maj på Kemora. Där tränar du på det du lärt dig på kursen nu i slutet på augusti.
Sen åker du på SMC:s fyra dagars Kemorakörning i Juli nästa år, då får du nya verktyg utifrån det du lärt dig nu i augusti plus det du fått bekräftat av dessa verktyg v 21...

Ett mycket bra scenario tycker jag :)

lite för kort tid för att riktigt bestämt mig hur det ser ut i framtiden. :confused:

scenario 1.
ha kvar min f800s och köra på både bana och på väg

problemet här är att jag vill ju inte lägga omkull den för då blir det aningens dyrt och så är jag ev utan hoj ett tag om det går illa. detta gör det ju svårt att satsa på bana.

scenario 2.
köra med f800s ett tag till men sedan skaffa en ren långfärdshoj + en banhoj och satsa fullt på att få till bana
och gå knix mm för den andra.

tävling det vet jag inget om idag
men om man ser på idag så tycker jag inte direkt om att behöva ligga på bromsen på bana utan jag vill utforka och lära mig mer.

kommer inte gå bkk nu i aug men är väldigt sugen fara till kemora nästa år och köra 1 till 4
 

iJvb

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2013
Ort
Skellefteå
Hoj
Bmw_F800S_07(såld), Triumph_Speed_triple12(såld), Suzuki_M1600_05(såld), Honda_VTR1000f_98(såld), Bmw_F700GS_15(såld), Triumph_Explorer1200_12(såld), Buell_XB12R_07,
om jag ser jag får råd så blir det nog scenario 3 hur man än vänder och vrider på det
men just nu ser de lite tomt ut :rodnar

men ska allvarligt fundera på det.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top