Ang. övningskörningsväst

Dvn_

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Kawasaki zx6r -01
Är det lagligt att bara sätta på en vanlig övningskörningsskylt på ryggen me snören lr nåt?

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
kan köpa min gamla mc övningskörningväst för en billig penning. pm'a mig om du är intresserad.

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
en liter Honda
Visst är det lagligt, lagkravet i Körkortsförordningen är rätt mjukt:
4. Kap 5 § Vid övningskörning skall det på lämpligt sätt anges att fordonet används för övningskörning.

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2K1 Triumph TT 600
Jag köpte en vanlig refelxväst samt en övningsköringsskylt som man sätter på insidan av rutan o tejpa på den med silvertejp. Funkar bra kostar 60kr allt som allt

Ragooka

Ny medlem
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
Suzuki
Det är helt ok att använda vanlig övningskörningsskylt.
Faktum är att minimimått för övningskörningsskylt är 460x100mm alt. 350x17mm (om texten är delad - "ÖVNINGS-" och "KÖR"). Bokstäverna skall ha en höjd av minst 50mm och en stapelbredd av minst 8mm. (Källa: VVFS 2005:53)

Diskuterade detta med Vägverket för ca ett år sedan och de menade på fullt allvar att det bästa är att ta just en vanlig skylt, fästa den på en masonitskiva eller liknande och surra fast den baktill på hojen, alternativt knyta fast den runt kroppen med snöre eller gummisnodd.

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000 & CR500
En av mina elever gjorde en bra design som nu hållit för flera elever, vad han gjorde var att han monterade en vanlig grön magnetisk övningskörningsskylt som brukar användas på bilar och sedan borrade 6st hål jämnt fördelade varefter han poppnitade fast skylten på en varselväst med en karrosseribricka på utsidan och insidan så det sitter ordentligt. Alla tidigare försök att få fast skylten med silvertape osv resulterade bara i att skylten lossnade.

amoniax

Ny medlem
Gick med
20 Dec 2007
Hoj
yamaha r6 -00
jag köpte en reflexväst och en sån magnetisk som man har till bil.. sen så bad jag morsan sy fast den på västen.. ser proffsigt ut :D

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024