Ang. Aprilia Rs 125 - 07

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a

Om det nu är så att du mekkat flera 1000 timmar med 125:eek:r o med Aprilia rs 125, då borde du väl veta vad det är jag pratar om? och eftersom cdi boxen inte gör så stor skilnad, så borde du väl kunna säga VAD det isf kan vara?

Boris JR:
Går cykeln illa till den grad att det märks så är det inte tändboxens strypning och troligast då är den reglerbara avgasporten eller bestyckningsfel (har du rört bestyckningen)

Jag kan kanske komma ut till dig när jag har jbbat klart o prova hojen i stället så kan kanske jag bedöma vad det är.
 

MrGangsta

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Aprilia RS 125 - 07
Boris JR:
Går cykeln illa till den grad att det märks så är det inte tändboxens strypning och troligast då är den reglerbara avgasporten eller bestyckningsfel (har du rört bestyckningen)

Jag kan kanske komma ut till dig när jag har jbbat klart o prova hojen i stället så kan kanske jag bedöma vad det är.

okej :p
 

Niick

Smirnoff <3
Gick med
8 May 2006
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia -06
Ja men så bra då, är du övertygad om att han hade rätt från början kan man ju undra varför du frågar på SH öht....

Med oklippt bygel går cykeln inte illa utan den drar momentant aningen sämre, enda gången du skulle klara ett blindtest mellan med/utan bygel är vid låglastkörning kring 5000 RPM då man kan uppleva en viss ryckighet.
Går cykeln illa är det något annat.

Tyvärr måste jag säga att det verkar som du inte äns har testat en RS125a(Eller så har du testat för många så du inte märkar det bara) med den strypningen,
för på min(06a) så var det inte en viss ryckighet, det var ett stort motstånd vid dom varvtalen. Efter jag klippt bort den, var den helt normal och är fortfarande. Så MrGangsta, klipp bort bryggan och sen återkom, är rätt så säker på att det är den du beskriver.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.

Om det nu är så att du mekkat flera 1000 timmar med 125:eek:r o med Aprilia rs 125, då borde du väl veta vad det är jag pratar om? och eftersom cdi boxen inte gör så stor skilnad, så borde du väl kunna säga VAD det isf kan vara?

Du behöver inte skriva om och om att "det är något annat" som strular. Det har jag förstått. Jag vill gärna komma någon vart med problemet och OM du kan hjälpa mig så snälla gör det. Men om du bara vill kommentera allt med dumma meningar så ber jag dig snällt att hålla det för dig själv.

Att börja med cdi boxen verkar ju ändå vara ett steg mott rätt riktning? Det är ju inget annat förslag jag har fått hittils som någon är 100% säker på att det gör skilnad.

Att klippa kabeln i CDI är en utmärkt början men det i sig kommer inte att lösa några problem. Vill du få förslag på annat att göra så kom med lite mer specifika symptom. Du kan inte gå till läkaren och säga "jag har ont i huvudet" och förvänta dig en komplett diagnos.

Har du gjort några ändringar eller är allt orginal?
När är den servad?
Hur långt har den gått?
Några andra problem?
När uppstår symptomen?
Har du gjort någon felsökning?

Taskig gång på mellanregistret kan vara 1000 saker här är några förslag:

1. Ändrad bestyckning som inte blev bra, framförallt ändrat nålläge
2. Kärvande avgasport
3. Felaktigt inställd avgasport
4. Dåliga reeds
5.mm mm
 

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
Det är ju en 07, så det borde inte vara något problem med dessa saker du ställt upp. Tror den här frågan diskuterats 1000 ggr i 125 forumet, och det slutar alltid med:
-Jag klippte kabeln och nu går den som en dröm!:yoparty:yoparty
Leta runt lite i 125 forumet så ser du
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Tyvärr måste jag säga att det verkar som du inte äns har testat en RS125a(Eller så har du testat för många så du inte märkar det bara) med den strypningen,
för på min(06a) så var det inte en viss ryckighet, det var ett stort motstånd vid dom varvtalen. Efter jag klippt bort den, var den helt normal och är fortfarande. Så MrGangsta, klipp bort bryggan och sen återkom, är rätt så säker på att det är den du beskriver.

Hoppas du har roligt när du ifrågasätter min kompetens, du kan ju fråga runt lite på forumet och se hur många som delar din uppfattning.
Det som händer när man har bygeln ickekapad är att cykeln har en lite annorlunda tändkurva vid de varvtal där myndigheterna utför sina bullermätningar. Detta är ett tämligen vanligt sätt att minska bullret hos moderna cyklar och därmed få igenom de på typbesiktningen. Detta resulterar i att man får lägre effekt kring dessa varvtal samt att man får en viss ryckighet. Där finns bänkningar med/utan klippt bygel och såå stor är inte skillnaden att du "känner ett stort motstånd" utan klippt bygel.

ps.
Värkar får kvinnor som föder barn och "ens" stavas inte med ä
 

MrGangsta

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Aprilia RS 125 - 07
Att klippa kabeln i CDI är en utmärkt början men det i sig kommer inte att lösa några problem. Vill du få förslag på annat att göra så kom med lite mer specifika symptom. Du kan inte gå till läkaren och säga "jag har ont i huvudet" och förvänta dig en komplett diagnos.

Har du gjort några ändringar eller är allt orginal?
När är den servad?
Hur långt har den gått?
Några andra problem?
När uppstår symptomen?
Har du gjort någon felsökning?

Taskig gång på mellanregistret kan vara 1000 saker här är några förslag:

1. Ändrad bestyckning som inte blev bra, framförallt ändrat nålläge
2. Kärvande avgasport
3. Felaktigt inställd avgasport
4. Dåliga reeds
5.mm mm

Jag har sj inte gjort något på motorcykeln.. kan ju svara på domfrågorna..

Har du gjort några ändringar eller är allt orginal?
Svar: Nej jag har inte gjort några ändringar utan allt ska va orginal.

Hur långt har den gått, När är den servad?
Svar: Mcn har rullat 4 mil, ej servad

Några andra problem?
Svar: Nope inga andra problem med den

När uppstår symptomen?
Svar: När jag når upp till 5k RPM oavsett vilken växel jag är på

Har du gjort någon felsökning?
Svar: NEj
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag har sj inte gjort något på motorcykeln.. kan ju svara på domfrågorna..

Har du gjort några ändringar eller är allt orginal?
Svar: Nej jag har inte gjort några ändringar utan allt ska va orginal.

Hur långt har den gått, När är den servad?
Svar: Mcn har rullat 4 mil, ej servad

Några andra problem?
Svar: Nope inga andra problem med den

När uppstår symptomen?
Svar: När jag når upp till 5k RPM oavsett vilken växel jag är på

Har du gjort någon felsökning?
Svar: NEj

Har cykeln rullat 4mil skall du ge den en ordentlig inkörning innan du börjar felsöka. Klipp kabeln och se glad ut men troligen är där absolut inget fel på grejerna utan det är bara du som är ovan vid motorn och upplever att den går illa på låga varv. Låt någon som kan provköra den och avgöra hurvida det är normalt eller ej
 
Last edited:

MrGangsta

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Aprilia RS 125 - 07
Har cykeln rullat 4mil skall du ge den en ordentlig inkörning innan du börjar felsöka.

Jo ja har tänkt på det med. Frågade aprilia mekanikern om mcn skulle sluta bete sig på det viset efter inkörningen men han sa att det är en strypning..och att det inte har något med inkörningen o göra

(bara en liten parantes.. Hur ska inkörningen gå till? Läste i en tråd där en kille hade svarat att han gör sin inkörning på 15-30 min så att allt bränns in i systemet.. sj så har ja hört att inkörningen bör va på 50 mil.. va tycker du?)
 

Niick

Smirnoff <3
Gick med
8 May 2006
Ort
Malmö
Hoj
Aprilia -06
Hoppas du har roligt när du ifrågasätter min kompetens, du kan ju fråga runt lite på forumet och se hur många som delar din uppfattning.
Det som händer när man har bygeln ickekapad är att cykeln har en lite annorlunda tändkurva vid de varvtal där myndigheterna utför sina bullermätningar. Detta är ett tämligen vanligt sätt att minska bullret hos moderna cyklar och därmed få igenom de på typbesiktningen. Detta resulterar i att man får lägre effekt kring dessa varvtal samt att man får en viss ryckighet. Där finns bänkningar med/utan klippt bygel och såå stor är inte skillnaden att du "känner ett stort motstånd" utan klippt bygel.

ps.
Värkar får kvinnor som föder barn och "ens" stavas inte med ä

Har inte alls roligt, är fullt seriös, tydligen var det mer motstånd på MIN än någon annans RS125 då? inte troligt men eftersom du "vet" allt, så får vi ju självklart ta och lyssna på dig och din kompentens.
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Var i går och provkörde hojen. Håller med om att den beter sig skumt vid ca 5 000 Rpm på alla växlar. Men det känns inte som det handlar om bestyckning utan mera en elektronisk sak. Sedan kan man inte bortse ifrån att hojen är faktiskt helt ny. Hadde ju själv det stora nöjet o köra närmare 250 Mil för o hämta den och all öl o sprit:tungan Men trots allt så är den väldigt seg vid 5000Rpm under ca 1 sekund
 

Cerberus

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2007
Ort
Tyresö
Hoj
Gsxr
Hahaha vilket otroligt tjafs i flera dagar, angående en metallbryggas vara eller icke vara, när det tar 10 minuter att klippa den!
Har du inte klippt skiten ännu, så att du vet? Det är ju 4 dar sedan du fick tipset!
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
Det som är vårat problem är att vi inte har någon direkt guide till hur man gör. Vi vill ju inte sabba Orginal boxen om man säger så
 

aprilia_mac

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2007
Ort
kristianstad
Hoj
aprilia RS 125 1998
min ar lika dan..och jag tycker att den gar bra enda.men jag tro ocksa ar i boxen..men e inte i nagra sekunder det ar bara i en sekund
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top