Ang. den ekonomiska delen i att ta kort.

MrH

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2011
Ort
Vika
Hoj
Suzuki GSR, KTM 640, Honda CBR Stunt...
Grusvägskörning har inget med uppkörning att göra öht, aldrig hört talats om att grusvägsmoment skulle ingå i en uppkörning (om man inte kör upp mitt i skogen kanske)

Ja fick köra en bit på grusväg, finns som punkt i protokollet dom har.

Svårt detta, sambon sitter i samma sits... :va
Ja skulle kanske ta 2 timmar istället för 4:a för att köra grusväg mm och annat du inte gjort.
Kanske bättre de än att lägga ut 2300kr igen på en ny uppkörning och sen kanske dessa övningaskörningspass ändå...
 

Häggis

Gubbe i övre tonåren 40+
Gick med
2 Oct 2010
Ort
Asarum
Hoj
Monark med 1 gk (gubbkraft)
Finns många anledningar varför vi (grabben & jag) genomförde hans kk privat, den ekonomiska aspekten är en av de största och naturligtvis förmånen av att kunna göra det genom att vi hade hojarna till detta.
Hans kort gick på ca: 8000-8500kr, vet ej exakt men jag vet att om han hade gått genom vår lokala körskola så hade åtminstonde de skrattat hela vägen till banken och grabben hade inte haft råd med att köpa sin 125:a.
Min slutsats är att de flesta körskolor ser nog sitt eget vinstintresse i första hand och samtidigt vad de tror är elevens bästa då de petar in några extra lektioner trots att eleven förmodligen redan haft kompetensen till sin uppkörning sedan en tid tillbaka. Mitt råd är att ut och kör så mycket som möjligt på egen hand då du har den möjligheten så fixar du med all säkerhet kortet. Lycka till.
 

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Jag körde intensivkurs med mycket konkörning och bara två timmar trafik inkl grusväg. Räckte gott och väl eftersom man har vana med bil. Tänk bara på placeringen o träna lite grusväg själv så går det bra
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Det där är en svår fråga.
Det varierar ju mycket från person till person hur mycket man måste öva för att klara uppkörningen.

Jag tog kortet 2007 och hade då 15 år och dryga 30 000 mil med körkort för bil bakom mig.

Jag körde 4 gånger med körskolan sedan tyckte körskolläraren att det räckte och jag var färdig för uppkörning. Då körde vi i trafik på väg till och från övningsbanan med konerna men huvudparten av körningen var öva på de olika konbanorna och inbromsningar.

Sedan tog jag i och för sig två lektioner till för att jag inte skulle vara helt ringrostig på uppkörningen då det inte gick att få någon uppkörning förrän en månad senare. Detta var dock något som jag själv beslutade. Körskolläraren tyckte att det hade räckt med om jag körde en gång i nära anslutning till uppkörningen för att finslipa/se till så att jag inte glömt något.

På uppkörningen var vi 4 stycken. Krypkörningen gick finfint. När det var min tur på högfartsbanan så gjorde jag en lite för liten undanmanöver med resultat att jag klippte konen och den for långt ut i skogen. Fick göra om och andra gången gick det bra.

När det sedan var dags för att köra i trafik så sa körskolläraren till mig att "du hittar ju tillbaka till trafikskolan så när du är klar här så kan du köra tillbaka till körskolan själv och passa på att ta en liten runda själv."
Jag var ju skitnervös och frågade hur det skulle bli om jag blev kuggad och fick till svar att det skulle jag absolut inte bli. Det var han helt säker på.
Klarade kortet och fick glida runt en liten extra runda själv på vägen tillbaka till körskolan. Superhärligt.

Av oss fyra som körde upp så var det en som kuggade och han hade tagit uppkörning trots att körskolläraren tyckte att det var lite gränsfall och att han egentligen borde öva mer.

Så i det fallet så hade körskolläraren gjort en helt korrekt bedömning av vilka som var färdiga och skulle klara en uppkörning och vilka som inte skulle göra det.
Det skiljer dock säkert både från körskola till körskola och mellan olika städer. I Uppsala är det snarast problem med att få tider då det är fler som vill ta kort än körskolorna hinner ta hand om. Så enligt min körskola så prioriterade dom uppkörningar ganska hårt för att få folk godkända så dom kunde ta emot nya elever som stod på kö. Det var till och med så att det i enstaka fall hände att dom avbokade övningskörning för någon elev för att dom fått en tid för uppkörning med en annan elev.
 

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
BMW S1000RR
Grusvägskörning har inget med uppkörning att göra öht, aldrig hört talats om att grusvägsmoment skulle ingå i en uppkörning (om man inte kör upp mitt i skogen kanske)

Visst finns det grusvägar även inom Stockholmsområdet. Jag körde upp från Barkarby och om man åker Mälarvägen ut mot baden i Viksjö kan man svänga av till lite små grusvägar så man ska inte inbilla sig att man klarar sig från grus bara för att man är 08!
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Grusvägskörning har inget med uppkörning att göra öht, aldrig hört talats om att grusvägsmoment skulle ingå i en uppkörning (om man inte kör upp mitt i skogen kanske)

Körde upp i Halmstad med 3 andra. Samtliga fick köra på grus i samband med liten landsväg.
 

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Ort
Mölndal
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Jag övningskörde 50 mil privat och 3-4 timmar körskola. Då hade jag ju, bortsett från moppe 1 år, ingen trafikvana alls. Så visst går det, det var dessutom körläraren som bokade min uppkörning. Utan min vetskap :näsblod
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
undrar om inte det där med att körskolorna ska suga ut varenda krona ur eleverna är en skröna. Dom körskolor som finns här är det hart när omöjligt att få tider. Dessutom skapar det ju en badwill att "lura" eleverna på pengar. Men däremot får ju skolan fin statistik på elever som klarar uppkörningen.
Tillåter ekonomin skulle jag definitivt lägga ut dom där 3200:-
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Jag tycker att den motivering till mer körning som din trafiklärare ger, låter "en aning vag".

Om hans tankar kring utbildning är lika vag så är nåt fel.

Kräv en detaljerad genomgång över vilka moment och övningar han vill gå igenom.

Därefter kan du göra en bedömning om det låter rimligt.
 

Baptisten

Medlem
Gick med
28 Mar 2010
Ort
Surahammar
Hoj
KTM Duke II
Tusen tack för alla svar:Bugar

Det som jag själv vill öva mer på, det är inbromsning och låg- och högfartsbana. Alltså manövrering av hojen.

Det är ju saker som jag kan träna själv på med någon av mina handledare.

Igår kväll blev jag väldigt tveksam över att köra upp efter att ha läst vissa inlägg i denna tråd. Men jag har fortfarande nästan 2 veckor att träna på mina brister, dessutom fick jag beröm av min handledare när vi körde till jobbet idag. Så mitt självförtroende är på topp.

Som sagt så har jag 2 timmar inbokade med skolan som jag ska använda till det jag anser mig behöva mest, fram till dess (17 Juni), så ska jag nöta vidare.

Men ni ska ha ett stort tack för alla era tankar och åsikter, det hjälper ska ni veta:tummenupp

Kör försiktigt.
 

Atwa

Ny medlem
Gick med
15 May 2011
Ort
Norrland
Hoj
KTM Duke II
Tog inte en enda körlektion när jag tog kortet för 3 år sedan, jag hade redan bilkörkort så jag kan köra i trafik och jag körde moppe när jag var 15 så att hantera en mc var ingen stor grej,bokade teori, uppkörning privat och tror alltihopa gick på runt 2000 kr.

Tror många personer underskattar den kunskap som du kan läsa dig till, eller träna dig till själv på egen hand utan körskola.

Ta inte extralektioner för 3200 är mitt råd.
 

email

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
såld
Grusvägskörning har inget med uppkörning att göra öht, aldrig hört talats om att grusvägsmoment skulle ingå i en uppkörning (om man inte kör upp mitt i skogen kanske)

Jag fick köra grusväg på uppkörningen å han sa att jag va as dålig på de men ja klara kortet ändå:banana
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top