Ang. effekten vid uppkörning

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Jo, det är så att jag hade tänkt att köra upp med min lätta motorcykel för A1-kort. Men nu är det står i papprena att den är registerad på/till 12kw, men man får ju inte ha högre effekt än 11kw.

Har hört talas om folk som kör upp för A1 med ostrypta hojar och sådär, men tror ni trafikinspektören ser genom fingrarna ifall han ser papprena där det står att den är på 12kw? Han kanske tänker "Äh, det är en 90a, den har nog inte 12kw längre."

Aja, vad tror ni? Är dom sååå petiga? :gnissla

NissseMann

Ny medlem
Gick med
22 May 2004
Hoj
Yamaha TDR 125 93-
Det han egentligen bryr sig om är ju hur du hanterar hojen, men om han är seriös så borde han inte låta dig köra.

Du borde regga om hojen, för om du blir stoppad när du fått kortet så kan polisen plocka dig för olovligkörning (A-Begränsad 11-25kW)

Björne-Bus

Ny medlem
Gick med
17 Mar 2004
Hoj
Ninja 6:a -99 och Husa 650 -04
jag vet inte vad som traik snubbarna säger om det.

om du ansöker om uppkörning privat så tror jag att som vill se reg. bevister.

detta är altså "toppseacret". jag körde med trafikskolans ostrypta honda CR 125cc. alltså borde jag iunte få köra upp med den hojen, men det gjorde jag!

jag tycker att du ska omregistrera den till 11kw, för att om du blir stopad efteråt så undrar snutarna nog lite. när de står 12kw på paper och verkligen 11kw

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Såvitt jag vet så har du regpappren i näven när du komemr dit, vilket alltså innebär att det bara är att vända i dörren när han ser att det står 12kW.

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
RoLLER skrev:
Dumt att chansa tycker jag...

Jo, det klart det är. Men ändå, man känner ju ingen direkt större skillnad men vill dom "sätta dit" mig så kan dom ju. Hm, klurigt.

Är ju inte speciellt kul att komma dit och se fram emot en uppkörning och åka hem utan körkortstillstånd istället... :huvet

Vad kostar det att registera om ungefär då? Han vi köpte den av sa att det bara var att byta topplockspackning, så det är ju ingen större operation som behövs.

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Lindahl skrev:
måste man ha med sig reg bevis å alla papper på körningen? :confused:

Jupp, citerar: "Motorn slagvolym får inte understiga 120cm3 och motorns effekt får inte överstiga 11kw.
Skatt och försäkring ska vara betalda. I övrigt ska motorcykeln vara tillförlitlig ur säkerhetssynpunkt.
Motorcykelns registreringsbevis ska finnas tillgängligt vid provet."

Mr.Dna

Slabanger
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
Cbr 600f -99
Det värsta är ju att du behöver ett intyg på att den bara är på 11kw, det är det som kostar. Sen en ny besiktning kostar ju inte så jätte mycket vad jag vet. När har du uppkörning då?

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Mr.Dna skrev:
Det värsta är ju att du behöver ett intyg på att den bara är på 11kw, det är det som kostar. Sen en ny besiktning kostar ju inte så jätte mycket vad jag vet. När har du uppkörning då?

Imorn bitti klockan 8... :gnissla
Näe, 14 juni. :p

Förstår inte riktigt han som hade den innan, finns ju ingen direkt fördel med att regga den på 12kw? Han körde den också på A1-kort. 1.36hk hit eller dit märks ju knappt.
Aja, får ringa till VV och höra vad dom tycker man skall göra... :va

Christoffer.L

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
En blå nia
Tjet skrev:
Jupp, citerar: "Motorn slagvolym får inte understiga 120cm3 och motorns effekt får inte överstiga 11kw.
Skatt och försäkring ska vara betalda. I övrigt ska motorcykeln vara tillförlitlig ur säkerhetssynpunkt.
Motorcykelns registreringsbevis ska finnas tillgängligt vid provet."

hm ok...

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Du ska ha med dit ditt regbevis där det står att hojen är på max 11kW, visserligen kollar väl inte alla men du måste (bör) i vilket fall få det ändrat till 11kW.

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
Sådär, har nu kommit fram till att man inte får ha över 11kw på uppkörning för A1. Inte under några omständigheter. Man kan dock söka dispans, men den avslås för det mesta, kostar 400:-.

Kostar 1500:- på Yamaha-Center att strypa ner den till 11kw, tror knappast den har 12 riktiga kw efter 14 år. Sen så kostar besiktningen 600:-.
2100:- för att få köra upp med den? Nja. :hihi

Får bli till att låna en XR125L till uppkörningen isåfall... 8.3 hääärliga kw :död

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
Såld :(
Åk inte dit me det. Hade en kompis som fick vända när han kom dit hans va en 1kw för svag

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Hoj
2006 R6
Clifton skrev:
Åk inte dit me det. Hade en kompis som fick vända när han kom dit hans va en 1kw för svag

va? det är ju sjukt så får de ju inte göra!..
man får ha för svag men inte för stark så är det...

Många kör upp med ostrypta hojar men de har då rätt antal kw angivet i reg beviset!

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Clifton skrev:

Uhm det finns väl inget minsta effektvärde?

Hur smart är det att köra runt på en hoj som är reggad på 12 kw då? När du blir stoppad av polisen i en rutinkontroll kan de kolla sånt, och då åker du dit på olovlig körning. Dessutom kan du få problem att sälja den.

Tjet

Med lem
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
XR600R SM -94
cRoC skrev:
Uhm det finns väl inget minsta effektvärde?

Hur smart är det att köra runt på en hoj som är reggad på 12 kw då? När du blir stoppad av polisen i en rutinkontroll kan de kolla sånt, och då åker du dit på olovlig körning. Dessutom kan du få problem att sälja den.

Jag tror (och hoppas) poliserna har överseende och inte litar blindt på papprena när dom ser en 14 år gammal hoj. Den har ju knappast 12kw nu, skulle jag aldrig kunna tro. Dom som hade den innan mig hade iaf inte problem med att sälja den... :rolleyes:

Angående 1kw för lite, så är det bara för obegränsad det kan gälla. Det står att den måste vara på minst 35kw. För det går ju att köra upp för A1 med en XR125L, och den är ju bara reggad på 8kw. :hihi

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...