Ang. iskörning och däckinköp

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
jonas47 skrev:
Hur bra funkar endurodubb på is ??

Riktigt bra faktiskt. När man vant sig vid att det driver och sladdar, så är det bara att macka på. Men givetvis är de is-anpassade endurodäcken (dubbade i efterhand) bättre än t.ex. Michelin AC10 som man handlar färdiga över disk. De har mer dubb på sidorna än skogsdäcken.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Pålle skrev:
varför extra slang egentligen? för skruvarna är väll inte genomgående??

Skruvarna är dragna inifrån, så då har du skruvskallen som nöter hål på slangen. Man kan ju borra utifrån först ner till corden och sedan dra genom en smal spik (för att inte borra sönder corden) och via spikhålet dra skruven från insidan. Det finns kanske vulkande lim på storburk att doppa skruven i först, så sitter den ännu bättre.
 

Heda

TopGun !!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bor lyckligt i Bomhus
Hoj
DRZ 400S -07 nu sänkt åt Lotta, Kingquad 450 "Smutsfrutt edition"
Men det sliter ju inget på is!

Jag köpte beggade endurodubb av Ebbe, han hade åkt 1eller 2säsonger på dessa, sedan ´åkte jag en vinter på is.............. Nu blir det fjärde säsongen på samma däck, å dubbarna är finfina, det enda är att klackarna (gummit) börjar spricka på ett par tre ställen............

Skiter man i att åka enduro utan bara på sjöar så håller det en evighet ju!!!!!!!!!!

Det gör ju inget att det sladdar osv, det är ju lika för alla.

Finndubben håller ju sällan en hel säsong, inte för att dubben blir slitna men det verkar som klackarna lossnar helt som dubben sitter i...........

ps. Jag e ingen xpert, har bara åkt en vinter, men attans va roligt det är ds.
 

jonas47

F Racing
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
:(
Det lutar åt endurodäck! Eftersom det blir lite snöbelagd väg mm. men samtidigt ska det ju va bra på is oxå!
Vad ligger priserna på ungefär? (18 tum)
 

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
jag köpte mitt set för 3000:-
Kommer inte ihåg märket så i huvudet nu.
 

Comi

Var god skølj
Gick med
3 May 2003
Ort
Oslo
Hoj
2008 HarleyDavidson Rocker C
lista däcken så kollar jag priset

Jag måste ringa min lev och kolla lite vad som gäller för i år. Men preliminärt säljer jag tex michelin 110/100-18 med dubbmått: antal 279st längd 23mm storlek 2,5
Detta däcket kostar 3018 men vi tar 2415ink mims
Samma pris och dubbmått på 110/90-19

fram (21") ligger på 1733 ink moms rabatt avdragen (samma % rabatt är lämnad där).

Givetvis monterar vi och fixar allt nödvändigt (plåster osv) som behövs för montering.
 

Fixx

Hundförare
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Eslöv
Hoj
hoj?
Hör med keva motor i hässleholm.
3000:- för sing chen däck. funkar bra om du bara åker lite då och då....
 

Ebbe

Fd motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skutskär
Hoj
Ingen just nu.
Jag har ett Metzeler MC6 (18") enduro(is)dubbat av JN-Jocke förra vintern som jag åkt på en gång att sälja för 1200:- (nypris över 2000:- ). Dubbat med så mycke dubb som går, och är tillåtet att tävla med enligt HI:e-reglementet (2,5mm kärna). PM'a om nån är intresserad.
 
Last edited:

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 501
Re: lista däcken så kollar jag priset

Comi skrev:
Jag måste ringa min lev och kolla lite vad som gäller för i år. Men preliminärt säljer jag tex michelin 110/100-18 med dubbmått: antal 279st längd 23mm storlek 2,5
Detta däcket kostar 3018 men vi tar 2415ink mims
Samma pris och dubbmått på 110/90-19

fram (21") ligger på 1733 ink moms rabatt avdragen (samma % rabatt är lämnad där).

Givetvis monterar vi och fixar allt nödvändigt (plåster osv) som behövs för montering.

Det var dyrt, Värsås Maskiner tog 1600 för 18" och 1200 för 21" förra året. Michelin kanske har chock höjt priserna för i år, who knows...
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Ingen som vet vem som kan dubba befintliga däck, alltså? :confused: Comi säljer endast komplett däck med dubbar.
 

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 501
jP skrev:
Ingen som vet vem som kan dubba befintliga däck, alltså? :confused: Comi säljer endast komplett däck med dubbar.

Det är oftast KASST att dubba ett sommardäck. De flesta tillverkare, utom Michelin gör/gjorde detta. Gummit spricker och klackarna går av.
Michelin AC10 är nog det däck som hållt bäst, förutom vissa fabrikationsfel som hade dålig härdning så dubben ramlade av. Gummit i sommardäck är avsett för höga temperaturer. På vintern måste man ha en annan gummi blandning, likt bilars vinterdäck. Du dubbar knappast ett sommardäck och sätter på bilen?

För rent isåka håller det att dubba själv, men för enduro, cross och annat går själva klackarna med dubben i av direkt. På mina Bridgestone kunde jag bryta av klackarna för hand tex. Stela som en glasspinne. AC10:eek:rna var fortfarande mjuka även ner till -15.
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Adrian_J skrev:
Det är oftast KASST att dubba ett sommardäck. De flesta tillverkare, utom Michelin gör/gjorde detta. Gummit spricker och klackarna går av.
Michelin AC10 är nog det däck som hållt bäst, förutom vissa fabrikationsfel som hade dålig härdning så dubben ramlade av. Gummit i sommardäck är avsett för höga temperaturer. På vintern måste man ha en annan gummi blandning, likt bilars vinterdäck. Du dubbar knappast ett sommardäck och sätter på bilen?

För rent isåka håller det att dubba själv, men för enduro, cross och annat går själva klackarna med dubben i av direkt. På mina Bridgestone kunde jag bryta av klackarna för hand tex. Stela som en glasspinne. AC10:eek:rna var fortfarande mjuka även ner till -15.

Cheng Shin har också däck som klarar minusgrader utan problem.
 

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FE 501
EBS skrev:
Cheng Shin har också däck som klarar minusgrader utan problem.

Inte testat själv, men hos de åkare jag såg med dessa däck såg de helt demolerade ut. Beror väl mycket på åkstil och hur fort/brutalt man åker kanske. Möjligt att de blev bättre till förra året?

Problemet är ju just annars att dubbar man ett sommardäck så håller inte gummit slag och stötar speciellt bra.

Ebbe: Jepp, Trelleborg är bra!
 

Slow-how XR600

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
norrköping
Hoj
Husaberg 450
Crossframdäck till skruvdäck?

Har ett bra endurodubbat Trelleborg Winterfriction bak, men mitt framdäck lovade jag mig själv att jag skulle byta förra säsongen... Jag har ett halvdant Bridgestone crossdäck fram med ca 8mm klackar. Kan jag dra i skruvar i det däcket och förvänta mig bra grepp på is och lite snö i vinter? Klackarna sitter tätt så det går nog att få i en jävla massa skruv.

Tacksam för tips
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top