Ang. KLARLACK

Awweboy

High Pressure Intercooled Turbo Perfo...
Gick med
12 Aug 2004
Hoj
Yamaha TZR125 2RH -90
undrar bara lite kring KLARLACK!

när ska man använda det? när bör man använda det och när bör man inte?

vilket är huvudsyftet med klarlack och hur ska de användas??

tack på förhand

MrGreen

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
GSX-R1000 K4
Lite kortfattat!

Huvudsyftet med klarlack är att dom flesta metallic färger är sk bas färger dvs dom är helt matta och sträva så det måste på klarlack för att få till en blank yta, på "vanlig" solid färg kan man lägga klarlack för att få en rep tåligare yta eller för att tex lacka över dekaler men då måste man matta ner lacken först.

Awweboy

Gick med
12 Aug 2004
Hoj
Yamaha TZR125 2RH -90
MrGreen skrev:
Lite kortfattat!

Huvudsyftet med klarlack är att dom flesta metallic färger är sk bas färger dvs dom är helt matta och sträva så det måste på klarlack för att få till en blank yta, på "vanlig" solid färg kan man lägga klarlack för att få en rep tåligare yta eller för att tex lacka över dekaler men då måste man matta ner lacken först.

okej, för jag hörde också det med att yta skulle bli mer slagtålig! vilket jag föredrar! :)

men t.ex, jag har lackat lite själv ute från vanlig sprayburk idag.. det är typ en silver/grå lack, kan jag lägga klarlack på den?

för klarlacken ändrar väll inte färgen va?

eller hur mattar man ner lacken? :bow

Henken78

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2003
Hoj
F.d Hojar: Yamaha YZ125 -03, GSXR 750 -96, -00
Slipa ner klarlacken, sätt på dekalerna. Lägg ny klarlack över

MrGreen

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
GSX-R1000 K4
Om det är blank (står på burken) sprayfärg så behövs ingen klarlack men om du iaf vill ha det så måste du matta ner ytan annars sitter inte klarlacken fast, matta kan du göra med ett 400 eller finare våtslipapper eller en scotchbrite duk men ta det försiktigt så du inte slipar igenom för färgskiktet blir jä***skt tunt ur en sprayburk så du kan behöva måla uppemot 10 varv innan det är lika tjockt som originallacken.

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
MrGreen skrev:
Lite kortfattat!
..på "vanlig" solid färg kan man lägga klarlack för att få en rep tåligare yta eller för att tex lacka över dekaler men då måste man matta ner lacken först.

Inte nödväntigtvis sant, beror helt på vilken färg man använder.
Jag har lackat mina två senaste hojar med spruta, och "riktig" färg från en Billackerare. Då ska man inte matta ner färgen innan man lägger på klarlacken. Men det är viktigt att klarlacken läggs på inom 12h från dess att du har lagt sista lagret med färg. Annars kan man få klarlacks-släpp senare...

Vissa färger (även solida) kräver klarlack för att få en blank yta.

Ska du klarlacka över "gammal" färg som suttit ett tag (inte att rekomendera) så bör du matta ner med ett 2000 papper eller nåt.

MrGreen

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
GSX-R1000 K4
Som jag sa så var det kortfattat och i grova drag.
Jag är utbildad både billackerare och bilplåtis och har jobbat med både och så jag vet oxå att det finns andra metoder och arbetssätt plus att det kryllar av olika material men för en helt novis så blir det överkurs.

Om en färg behöver klarlack så är det en 2skikts bas och inte solid för en solid färg behöver aldrig klarlack sen finns det även enskikts metallic

Last edited:

Awweboy

Gick med
12 Aug 2004
Hoj
Yamaha TZR125 2RH -90
MrGreen skrev:
Som jag sa så var det kortfattat och i grova drag.
Jag är utbildad både billackerare och bilplåtis och har jobbat med både och så jag vet oxå att det finns andra metoder och arbetssätt plus att det kryllar av olika material men för en helt novis så blir det överkurs.

Om en färg behöver klarlack så är det en 2skikts bas och inte solid för en solid färg behöver aldrig klarlack sen finns det även enskikts metallic

okej, nu blev det lite mycket här, hehe :)

men låt säga att jag håller på att lackera om grejerna som sitter vid fotstöden på min tzr.. (vilket jag gör) men det är bara det att man så himla lätt skaver upp lacken med dojorna...

så här har jag gjort hittills:

1. la på några lager rostskyddsprimer så att inte skiten ska rosta..

2. lackade med en sprayburks lack som heter MOTIP Autolack Acryl Spray
(sen så står det 51081) på burklocket vilket jag gissar är färgkoden..

kan jag lägga på klarlack nu? eller kan jag göra någe annat som gör lacken mer slagtålig? hehe :D

tackar för alla era svar :Bugar

vad hade man gjort utan sporhojs forum? :tummenupp

MrGreen

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
GSX-R1000 K4
Du kan lägga på klarlack men både färgen och klarlacken är så utspädd med lösningsmedel i sprayburkar så du måste lägga på massor med varv för att få ett tilräkligt tjockt skickt som är nått att slita på, om det är en någorlunda plan yta så skulle jag i ställer för klarlack leta reda på transparent självhäftande plast och sätta på, den går bra att värma med tex en varmluftpistol och på så vis få den mjuk och följsam så du kan få den att forma sig efter underlaget.
Reklamfirmor som gör stipes och dekaler till bilar osv har säkert så du kan få några spillbitar
Håller garanterat mycket bättre än lack

Awweboy

Gick med
12 Aug 2004
Hoj
Yamaha TZR125 2RH -90
MrGreen skrev:
Du kan lägga på klarlack men både färgen och klarlacken är så utspädd med lösningsmedel i sprayburkar så du måste lägga på massor med varv för att få ett tilräkligt tjockt skickt som är nått att slita på, om det är en någorlunda plan yta så skulle jag i ställer för klarlack leta reda på transparent självhäftande plast och sätta på, den går bra att värma med tex en varmluftpistol och på så vis få den mjuk och följsam så du kan få den att forma sig efter underlaget.
Reklamfirmor som gör stipes och dekaler till bilar osv har säkert så du kan få några spillbitar
Håller garanterat mycket bättre än lack

Okej, tackar för svaret! :)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...