Det tar lite tid med teorin om man inte är dum nog att gå till vägverket och skrivetr upp hela tiden utan att öva och chansar..
men rimligt med lektioner är nog 5-8..
kortet slutar på nått omkring 5000- 9000
Om du tar så många lektioner på körskola.
Tar du lektioner själv? För vad jag vet är inte 5-8 rimligt, snarare runt 15. Gör du på smidigast sätt kan du komma undan med en 5-7000kr. Själv så kostade mitt kort 11-12000kr och då var det verkligen inte smidigt.
Edit: Skrev i en tråd på ett annat forum hur man kom undan lite smidigare och ett par viktiga grejor.
Ta körkortet själv som privatist om du har möjligthet det gör att du slipper ta svindyra körlektioner. Teoridelen väljer man själv har man lätt för att läsa så funkar det ju att inte gå på teorilektioner. Fördelen annars med skola är att man får sitta på deras datorer och göra övningsprov eller övningspärmar vilket jag som inte är en klippa på att läsa tycker är väldigt skönt.
När ni kör:
- Tänk på att ALDRIG köra fortare än att du kan stanna inom det område du kan överblicka. Detta gäller även vid högerregeln där de tittar på det extra noga och även vid järnvägövergångar (till och med när det blinkar vitt/grönt)
-Titta alltid i dödavinkeln när du ska svänga, byta körfält etc. Det är där snett bakom dig de bakomvarande inte syns genom backspeglarna.
-Placeringar om det inte finns något anvisat körfält för sväng till höger vänster eller rakt fram så placera dig alltid åt det håll du ska köra (håll till höger/vänster i körbanan) om rakt fram så i mitten. Om det finns ett anvisat körfält för sväng så stå mitt i det även om det är till för både rakt fram och de som ska svänga.
-När du svänger börjar du såhära: Kolla allämnt efter faror > Kolla över axeln(dödavinkeln) > ge tecken > Kolla allmänt efter faror > kolla dödavinkeln (igen) > Bromsa in > dödavinkeln (ännu en gång) > sedan svänger du i en lämplig fart.
-Stanna eller sänka farten vid sväng, stopp etc... Släpp gasen och motorbromsa varje växel igenom till du har kommit till lämplig (dock ej med 2t då smörjningen till vevet upphör och risken finns att lagerna skär) du kan lägga ett lätt tryck på bromsen så att det syns att du bromsar (så att du varnar bakomvarande). Bromsa sedan in i god tid så det blir en mjuk bromsning och inte en pulserande (går ryckigt/lättare att något hjul låser sig). Använd BÅDA bromsarna.
-Snabb broms 70, 90 km/h. Sitt med armarna spända så att de inte viker sig men du kan ta emot/dämpa eventuellt kraftigt stopp (om du skulle köra in i något vill säga). Tryck hårt med benen mot tanken så du inte flyttar dig på sadeln. Tryck sedan på bromsarna bestämt och hårt, dock aldrig så något hjul låser sig eller bakhjulet är i luften.
-Om det skulle gå en cykelbana paralellt med vägen så kolla alltid där innan du svänger(du korsar deras körfält). Det kollar de även noga.
- I rondeller så blinka precis efter avfarten innan din och kolla som sagt ALLTID döda vinkeln...
- Vänstersvängar är en väldigt speciell och farlig procedur. Läs därför denna NOGA.
Om det är något viktigt som ni tycker jag ska ha med så säg till så lägger jag till det. Annars är alla frågor välkomna stora som små. =)
/Eric.