ang. lätt mc körkort

danne91

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2008
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki Z1000 -08
tjena har nu tänkt att jag skulle ta ett lätt mc kort. Men frågan är om någon vet på ett ungefär hur lång tid det tar att ta ett körkort? Ungefär hur många lektioner är vanligt? Skriv hur lång tid det tog för er, vad ni fick betala för det o.s.v :) Jag vill ju helst blir klar med ditt i början av sommarn, är det rimmligt att kunna bli klar vid den tiden?
Tacksam för alla svar

/DannE
 

Svanberg

www.racesetup.se
Gick med
18 Mar 2008
Ort
Värnamo
Hoj
-02 Yamaha R6
Det tar lite tid med teorin om man inte är dum nog att gå till vägverket och skrivetr upp hela tiden utan att öva och chansar..

men rimligt med lektioner är nog 5-8..

kortet slutar på nått omkring 5000- 9000

Om du tar så många lektioner på körskola.
 

danne91

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2008
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki Z1000 -08
Det tar lite tid med teorin om man inte är dum nog att gå till vägverket och skrivetr upp hela tiden utan att öva och chansar..

men rimligt med lektioner är nog 5-8..

kortet slutar på nått omkring 5000- 9000

Om du tar så många lektioner på körskola.

okeej men man kommer nog köra ganska mycket privat med fadern men man behöver ju ändå ett par lektioner på körskola så de få säga va de tycker, men 5000-9000 låter rätt bra tycker jag, om man kör upp en del me farsan så lär det räcka med 5 lektioner, känns det som tycker jag men sen teorin känns inte som den är så jätte svår, bara att hårdplugga nån vecka eller 2 sen klarar man nog det :)
 

-WANTED-

#62
Gick med
10 Apr 2007
Ort
Halmstad
Hoj
R1, crf 450
Det tar lite tid med teorin om man inte är dum nog att gå till vägverket och skrivetr upp hela tiden utan att öva och chansar..

men rimligt med lektioner är nog 5-8..

kortet slutar på nått omkring 5000- 9000

Om du tar så många lektioner på körskola.

Tar du lektioner själv? För vad jag vet är inte 5-8 rimligt, snarare runt 15. Gör du på smidigast sätt kan du komma undan med en 5-7000kr. Själv så kostade mitt kort 11-12000kr och då var det verkligen inte smidigt.




Edit: Skrev i en tråd på ett annat forum hur man kom undan lite smidigare och ett par viktiga grejor.



Ta körkortet själv som privatist om du har möjligthet det gör att du slipper ta svindyra körlektioner. Teoridelen väljer man själv har man lätt för att läsa så funkar det ju att inte gå på teorilektioner. Fördelen annars med skola är att man får sitta på deras datorer och göra övningsprov eller övningspärmar vilket jag som inte är en klippa på att läsa tycker är väldigt skönt.

När ni kör:

- Tänk på att ALDRIG köra fortare än att du kan stanna inom det område du kan överblicka. Detta gäller även vid högerregeln där de tittar på det extra noga och även vid järnvägövergångar (till och med när det blinkar vitt/grönt)

-Titta alltid i dödavinkeln när du ska svänga, byta körfält etc. Det är där snett bakom dig de bakomvarande inte syns genom backspeglarna.

-Placeringar om det inte finns något anvisat körfält för sväng till höger vänster eller rakt fram så placera dig alltid åt det håll du ska köra (håll till höger/vänster i körbanan) om rakt fram så i mitten. Om det finns ett anvisat körfält för sväng så stå mitt i det även om det är till för både rakt fram och de som ska svänga.

-När du svänger börjar du såhära: Kolla allämnt efter faror > Kolla över axeln(dödavinkeln) > ge tecken > Kolla allmänt efter faror > kolla dödavinkeln (igen) > Bromsa in > dödavinkeln (ännu en gång) > sedan svänger du i en lämplig fart.

-Stanna eller sänka farten vid sväng, stopp etc... Släpp gasen och motorbromsa varje växel igenom till du har kommit till lämplig (dock ej med 2t då smörjningen till vevet upphör och risken finns att lagerna skär) du kan lägga ett lätt tryck på bromsen så att det syns att du bromsar (så att du varnar bakomvarande). Bromsa sedan in i god tid så det blir en mjuk bromsning och inte en pulserande (går ryckigt/lättare att något hjul låser sig). Använd BÅDA bromsarna.

-Snabb broms 70, 90 km/h. Sitt med armarna spända så att de inte viker sig men du kan ta emot/dämpa eventuellt kraftigt stopp (om du skulle köra in i något vill säga). Tryck hårt med benen mot tanken så du inte flyttar dig på sadeln. Tryck sedan på bromsarna bestämt och hårt, dock aldrig så något hjul låser sig eller bakhjulet är i luften.

-Om det skulle gå en cykelbana paralellt med vägen så kolla alltid där innan du svänger(du korsar deras körfält). Det kollar de även noga.

- I rondeller så blinka precis efter avfarten innan din och kolla som sagt ALLTID döda vinkeln...

- Vänstersvängar är en väldigt speciell och farlig procedur. Läs därför denna NOGA.

Om det är något viktigt som ni tycker jag ska ha med så säg till så lägger jag till det. Annars är alla frågor välkomna stora som små. =)

/Eric.
 
Last edited:

wINBLAD

nu ska vi bomba uta ba helVETE här asså!
Gick med
27 Jul 2006
Ort
västerås
Hoj
TTR, NSR
5000-8000 stämmer inte riktigt, Jag tog kortet på ungefär 2000kr.
 

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Ort
Lidköping
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
5000-8000 stämmer inte riktigt, Jag tog kortet på ungefär 2000kr.
Ja men då tog du heller inte många lektioner. Alternativt inga och kuggade nån gång. :rolleyes:

Snittkostnaden för ett körkort är väl någonstans runt 4-5k skulle jag kunna tänka mig. Vore roligt med en poll i detta faktiskt. Glöm inte att ha med över 30k så Prulle får vara med också. :hihi
 
Last edited:

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
ca 2 månader + 1 vecka från 16årsdagen och ca 3k kr
100-130 mil privat om jag minns rätt och 2 dubbellektioner

var under sommarlovet och farsan hade också ledigt så man hade rätt mycket tid för privat körning
 

danne91

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2008
Ort
Växjö
Hoj
Kawasaki Z1000 -08
men man borde väl egentligen ta några körlektioner på nån körskola? annars kan det väl bli väldigt svårt att köra upp då de har en del anmärknigar som t.ex en pappa har om man skulle privatköra med honom. men teroi provet skulle nog gå bra att läsa på hemma, sen kan man ju prova att skriva upp många gånger, chansa lite ^^
 

Nordh

Road 288
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CBR 954 RR -02
Tar du lektioner själv? För vad jag vet är inte 5-8 rimligt, snarare runt 15. Gör du på smidigast sätt kan du komma undan med en 5-7000kr. Själv så kostade mitt kort 11-12000kr och då var det verkligen inte smidigt.




Edit: Skrev i en tråd på ett annat forum hur man kom undan lite smidigare och ett par viktiga grejor.



Ta körkortet själv som privatist om du har möjligthet det gör att du slipper ta svindyra körlektioner. Teoridelen väljer man själv har man lätt för att läsa så funkar det ju att inte gå på teorilektioner. Fördelen annars med skola är att man får sitta på deras datorer och göra övningsprov eller övningspärmar vilket jag som inte är en klippa på att läsa tycker är väldigt skönt.

När ni kör:

- Tänk på att ALDRIG köra fortare än att du kan stanna inom det område du kan överblicka. Detta gäller även vid högerregeln där de tittar på det extra noga och även vid järnvägövergångar (till och med när det blinkar vitt/grönt)

-Titta alltid i dödavinkeln när du ska svänga, byta körfält etc. Det är där snett bakom dig de bakomvarande inte syns genom backspeglarna.

-Placeringar om det inte finns något anvisat körfält för sväng till höger vänster eller rakt fram så placera dig alltid åt det håll du ska köra (håll till höger/vänster i körbanan) om rakt fram så i mitten. Om det finns ett anvisat körfält för sväng så stå mitt i det även om det är till för både rakt fram och de som ska svänga.

-När du svänger börjar du såhära: Kolla allämnt efter faror > Kolla över axeln(dödavinkeln) > ge tecken > Kolla allmänt efter faror > kolla dödavinkeln (igen) > Bromsa in > dödavinkeln (ännu en gång) > sedan svänger du i en lämplig fart.

-Stanna eller sänka farten vid sväng, stopp etc... Släpp gasen och motorbromsa varje växel igenom till du har kommit till lämplig (dock ej med 2t då smörjningen till vevet upphör och risken finns att lagerna skär) du kan lägga ett lätt tryck på bromsen så att det syns att du bromsar (så att du varnar bakomvarande). Bromsa sedan in i god tid så det blir en mjuk bromsning och inte en pulserande (går ryckigt/lättare att något hjul låser sig). Använd BÅDA bromsarna.

-Snabb broms 70, 90 km/h. Sitt med armarna spända så att de inte viker sig men du kan ta emot/dämpa eventuellt kraftigt stopp (om du skulle köra in i något vill säga). Tryck hårt med benen mot tanken så du inte flyttar dig på sadeln. Tryck sedan på bromsarna bestämt och hårt, dock aldrig så något hjul låser sig eller bakhjulet är i luften.

-Om det skulle gå en cykelbana paralellt med vägen så kolla alltid där innan du svänger(du korsar deras körfält). Det kollar de även noga.

- I rondeller så blinka precis efter avfarten innan din och kolla som sagt ALLTID döda vinkeln...

- Vänstersvängar är en väldigt speciell och farlig procedur. Läs därför denna NOGA.

Om det är något viktigt som ni tycker jag ska ha med så säg till så lägger jag till det. Annars är alla frågor välkomna stora som små. =)

/Eric.

Väldig bra skrivet!
 

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
1,5h / 3-4 mils övnings körning var allt jag han med pga av frambromsbeläggen som tog ett antal veckor för återförsäljarn att ta hem. Dem kom samma dag som jag hade min andra uppkörning och vi hade 45 min till godo tills uppkörning. Men jag klarade det då:)

2 teori prov och 2 uppkörningar. ca 2000:- Glömde leg på första teoriprovet:kocko, hann aldrig att övnings köra mellan uppkörningarna men jag kuggade enbart på plannering så det var inte så svårt:)
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
han kanske syftade på vad de kosta för han?

fast var de inte 840 då? :va
 

Heinevik

Guest
Min prislista hamnade på:

uppskrivning : 120 (x2, missade första)
uppkörning : 840
en körlektion : 600
tillverkning av körkort och sånna avgifter : 200

SUMMA : 1880 kr.
 
Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

CFMOTO 800MT-X

CFMOTO har presenterat 800M...

Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Top