Ang. Laservarnare som säljes här..

xCr

Maniac
Gick med
19 Aug 2003
Hoj
Kommer snart..
arrow skrev:
detta va ju skitkul läsning, funderar på att printa ut detta så jag har något att läsa när man sitter på dass....

1. kamera skåpen efter vägen är i princip omöjliga att bli tagna av, då polisen iallafall inte tidigare fick lagra bilderna digitalt, samt att dom ej får överföra dessa t.ex. via GPRS eller annan trådlös kommunikation. då blir det inte många bilder per skåp innan det måste bytas film... och så ofta har dom inte tid att ordna med dom... men dom fyller bra funktion. många saktar ner = bra..
Fyller bra funktion i 100 - 200 meter, då folk saktar ner. Sen gasar de flesta på igen. Jag är en av dem.

Fattar inte att snutarna aldrig ställer sig i en kurva efter en kamera, där skulle dom plocka ganska många tror jag.

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
i foto skåpen sitter en laser mätare som mäter din hastighet ungefär 100-150m innan skåpet bilden tas när du är 15m ifrån skåpet. Och man kan inte annu åka fast på hoj då de endast fotar framifrån... Men det är nya kameror på väg som ska fota bakifrån också. Men vad gör de när man inte har skylt på....

Detta är riktig fakta sätter nämligen upp kamera skår på jobbet och kopplar även in de förbannade skit sakerna, tråkigt att få göra såna skit jobb, har lust att slå sönder skiten...

///Micke

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Glömde även att säga det att skåpet mäter av alla bilar även de som inte "syndar" det sitter ett inbyggt modem så skåpet är uppkopplat emot en stor dator som skickar info ang hur många bilar de kör i snitt även snitt hastighet på vägen där den sitter... Det har visat sig att snitt hastigheten ligger ca10km under det tillåtna. Det beror på att de hastighets laserna är så exakt kalibrerad och en bil går ungeför imellan 5-10km/h saktare än mätarn visar så håll 100km förbi en kamera på en 90väg och jag lovar att det händer nada... Sen så sitter det inte kameror i alla skåp, det sitter bara typ 1 kamera på en väg med kanske 10skåp på, denna kamera flyttar de sedan runt... :tummenupp

///Micke

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag är inte riktigt på det klara ännu med om man ser blixten när man blir fotad. gör man det? jag har blåst förbi en jäkla massa kameraskåp i 200km/h eller mer men har aldrig sett en blixt. man blir lika besviken varje gång. finns det en chans att jag ändå kan ha blivit fotat för att blixten inte syns?
på dagtid borde dom väl inte behöva blixt?

dronkers

2slow2die
Gick med
13 Aug 2005
Hoj
625, 640, 660, 690 (inte bestämt än)
borde göra en klistrad tråd med all info om skåp / polis-mätningar. Någon här som har en laser-varnare på sin hoj och kan berätta om den fungera bra ? (berätta gärna märke och vart/hur man får tag på den oxå) .)

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag testar dagligen fartkamerorna i Lundby-tunneln här i Göteborg, med hojen då. Tidigare har det hänt att det har blixtrat, men nu har det inte hänt på flera månader trots att jag oftast kör en bra bit över både 70 och 90 där. Det kan la inte vara så att de känner igen hojar och struntar i att fota då?

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
En kille ville kränga en kombinerad laser/radarvarnare så jag blev nyfiken.

Kollade en av de större amerikanska tillverkarna av sånna grejor.
Där medgav de att en laser har en väldigt smal stråle som har väldigt litet "läckage" och som visst kan uppfattas av en varnare men då är det redan försent eftersom mätningen går snabbt.

Det var dock inget stort problem eftersom de flesta amerikanska poliser använder radarutrustning (även "pistoler") då laser var för dyr.

Kul om Svenska polisen resonerade likadant :)

Jag har dock lite svårt att tro på laservarnarnas verkliga effektivitet.

Däremot håller jag med om det som någon skrev tidigare att en "combo" av varnare/störare måste vara det perfekta.
Du får signal om att du blivit "träffad", störaren blockar mätningen, du saktar in, störaren slår av och polisen får en korrekt mätning.

Eller så skiter man i utrustning och "står på" :tummenupp

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Mr_Mike skrev:
i foto skåpen sitter en laser mätare som mäter din hastighet ungefär 100-150m innan skåpet bilden tas när du är 15m ifrån skåpet. Och man kan inte annu åka fast på hoj då de endast fotar framifrån... Men det är nya kameror på väg som ska fota bakifrån också. Men vad gör de när man inte har skylt på....

Detta är riktig fakta sätter nämligen upp kamera skår på jobbet och kopplar även in de förbannade skit sakerna, tråkigt att få göra såna skit jobb, har lust att slå sönder skiten...

///Micke

Vad är det för skåp du pratar om ?????? Alla skåp jag har kommit i kontakt med använder en radar för att mäta hastighet och styra kamera/dator.

Att använda laser är ju knepigt eftersom strålen är så smal så den måste riktas av tex polismannen, ska du köra laser i skåpet måste det ju kompleteras med någon typ av målföljare ?????

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0