Ang. Laservarnare som säljes här..

Voiceless

Lerskvätt
Gick med
25 Mar 2003
Ort
STHLM, Vallentuna
Hoj
400 EXC
HanneZ skrev:
Nja, de första där vet i faan. Kompisens radarvarnare larmar flera kilometer innan. Så så länge poliserna skjuter på nån inom nån minut innan så e de ju lungt

Hehe, det är klart att det kanske kan komma lite ströljus fram till laservarnaren, men frågan är : Om den varnar flera kilometer innan, är det verkligen laser då ? :tungan
 

wox

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2004
Ort
Hemma med mina 3 Tjejer
Hoj
R1-99:a Hyper SÅLD !! GSXR 02:an SÅLD !!
är det inte så att man får ha laservarnare men INTE radarvarnare... jag har hört nå om det ??? :va
 

P-E

Guest
t-rex skrev:
*piiiip* Tvärbroms->långtradare i arslet->whiplash och kvaddad bil.

Låter som en bra grej dedär!

Du har ju sån för att du kör snabbt, oftast snabbre än andra bilar och speciellt långtradare. Om du har en sån i ditt arsle beror det på att du kör lagligt, som han också gör. Ofta en långtradare kör i 150+. Så när man kör förfort har man oftast ingen bil bakom. Då kan man sakta ner utan problem. :tummenupp
 

lars m1000r

gixxer4ever
Gick med
8 Jun 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Sucka 1000 -06a förhoppningsvis
visst får man in störningar på varnaren.....typ skjutdörrarna på konsum etc.....men jag lovar när dom väl skjuter med laser på dej så piper hela varnaren som bara fan,......
 

ravenrs

rials
Gick med
11 Jun 2003
Ort
älvsjö
Hoj
Yamaha r6 -00
wox skrev:
är det inte så att man får ha laservarnare men INTE radarvarnare... jag har hört nå om det ??? :va


enligt svensk lagstiftning så får du inte inneha en laservarnare eller radarvarnare...

så du behöver inte ens använda den för att åka dit.

hittar dom den så e du stekt.

sen tänkte jag på en annan sak, vad händer den dagen ett fyllo köper en laser varnare. jo han kan skärpa sig dom 300-900 meterna där polisen ser honnom (meterna är bara ett exempel). och sedan e det fritt för honnom att köra ner en barnvagn eller dylikt.för jag tror inte att dessa bara säljs till motorcyklister...
 
Last edited:

nasholm6

Hooters Chicago ; )
Gick med
19 Jun 2004
Ort
Umeå
Hoj
Retta
Även om kamera skåpen tar kort på dig o motorcykel kan dom inte sätta dit dig för fortkörnig. Kameran tar bara kort framifrån eftersom mc inte har nån reg skylt fram så är det lungt.

En "kompis" till mig testa detta mellan Umeå o Skellefteå, 28 mil tur o retur ca 8 kameror i vardera håll.
En kamera tog kort norr ut och en annan blixtrade när han körde söder ut, han har inte fått något otrevligt kuvert i brevlådan iallafall.
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Kameraskåpen blixtrar väl när dom tar kortet ? Isf borde man kunna knäcka
dom genom slavblixt, ett blixtaggregat som tänds av fotoblixt. Standardburk
för avancerade fotografer. Borde ge duktig överexponering av kortet.
Bara man inte slår den i den egna skitiga rutan i mörker....
/u
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
ulf_lundin skrev:
Kameraskåpen blixtrar väl när dom tar kortet ?

Jo, men IR (för att inte blända) vill jag bestämt minnas... Man får bara se till att slavblixten triggas bra nog av IR.
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
chrilla skrev:
Den laserstrålning som polisen skickar ut har en känd frekvens, det de mäter är frekvensen på den strålning som reflekteras från det fordon de mäter på.

Denna frekvens kommer nämligen att vara något högre (högre fordonshastighet ger högre frekvens) än orginalstrålningens, tack vare den sk. Dopplereffekten.

Tror jag inte............Tror att de har en laseravståndsmätare som mäter två gånger efter varandra.

Dopplerskifte är nog mer åt radar..........
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jag kom och tänka på amerikas stealth plan som är "osynliga" för radar. borde man inte kunna bygga en bil eller mc i samma material och på samma sätt så att man inte registreras på polisens radar.

Ny affärsidé sälja kåpor till motorcycklar som absorberar radarvågorna så man inte kan åka dit för fortkörning :tummenupp
 

Snake

Nu på fyra hjul och 1/4 av effekten...
Gick med
1 Nov 2003
Ort
Nödinge
Hoj
vw-buss tilldenna sommar...
eV1Te skrev:
Jag kom och tänka på amerikas stealth plan som är "osynliga" för radar. borde man inte kunna bygga en bil eller mc i samma material och på samma sätt så att man inte registreras på polisens radar.

Ny affärsidé sälja kåpor till motorcycklar som absorberar radarvågorna så man inte kan åka dit för fortkörning :tummenupp

Det är väl inte radarn som är det stora problemet för oss hojåkare. Lasern är ju det som man vill undvika eftersom radarn mest används i skåpen nu förtiden.. Finns det nåt material som absorberar laser? Hojta i så fall!!
 

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Ort
Gbg
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
eV1Te skrev:
Jag kom och tänka på amerikas stealth plan som är "osynliga" för radar. borde man inte kunna bygga en bil eller mc i samma material och på samma sätt så att man inte registreras på polisens radar.

Ny affärsidé sälja kåpor till motorcycklar som absorberar radarvågorna så man inte kan åka dit för fortkörning :tummenupp
Nya rettan ser ju nästan sån ut, den kanske är "osynlig" redan för radar utan att dom tänkt på det.. ;-)
 

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
johanrehn80 skrev:
Tror jag inte............Tror att de har en laseravståndsmätare som mäter två gånger efter varandra.

Dopplerskifte är nog mer åt radar..........

Alltså tid mellan puls - eko i två mätningar med känd tidsskillnad ger farten?

Känner båda principerna, men har hört från en trevlig trafikpolis jag blivit stoppad av att det är dopplerförskjutning man använder sig av. Fel kanske... :va

Lättare att se dopplerförskjutnig på större grundfrekvens kanske?
 

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
eV1Te skrev:
Jag kom och tänka på amerikas stealth plan som är "osynliga" för radar. borde man inte kunna bygga en bil eller mc i samma material och på samma sätt så att man inte registreras på polisens radar.

Ny affärsidé sälja kåpor till motorcycklar som absorberar radarvågorna så man inte kan åka dit för fortkörning :tummenupp

Stealth-tekniken fungerar väl så att planen är utformade med enbart kantiga vinklar så att "radar-vågorna" inte studsar tillbaka lika dirrekt, utan får en mycket större reflektionsvinkel. Detta gör att planet kan befinna sig närmare en radar. Kommer det för nära kommer även det att synas.

Minskningen i radie av radarn gör att planet skapar "tunnlar" genom flera radrar som i vanliga fall har en 100% täckning av marken och luftrummet

Detta var alltså en fråga. :va
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Hultan skrev:
Nya rettan ser ju nästan sån ut, den kanske är "osynlig" redan för radar utan att dom tänkt på det.. ;-)
Då får man nog göra nåt med reflektorerna i framlysena, dom reflekterar antagligen ljuset åt alla möjliga håll.
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
är det radar i kameraskåpen? funkar inte radio störare då?
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
chrilla skrev:
Alltså tid mellan puls - eko i två mätningar med känd tidsskillnad ger farten?

Känner båda principerna, men har hört från en trevlig trafikpolis jag blivit stoppad av att det är dopplerförskjutning man använder sig av. Fel kanske... :va

Lättare att se dopplerförskjutnig på större grundfrekvens kanske?


jo , så var han ju polis också. Det ingår nog inte i hans utbildning, det där med radar och laser.................vet en annan utbildning där det ingår :7peta

(avdelningen självgoda svar :rolleyes )

Citat:
"Polisen använder en våglängd i sin laserpistol som ger infrarött ljus. Infrarött är osynligt för människoögat. Men inte för polisens instrument. En laserstråle skickas iväg mot en bil. Tiden det tar för strålen att nå bilen och reflektera tillbaka, ger avståndet till bilen, eftersom man känner till ljusets hastighet (som är nästan 300 miljoner meter per sekund). Var 0.3:e sekund skickar man en ny laserstråle. Nya avstånd räknas fram. Polisen har nu allt som behövs för att räkna ut bilens hastighet. Och kanske sätta på blåljusen. "
http://www.ur.se/ramp/html/ramp42_4.php
 

chrilla

Ny medlem
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Röd Firestorm -98, Santa Cruz Chameleon "tramp-bike"
johanrehn80 skrev:
jo , så var han ju polis också. Det ingår nog inte i hans utbildning, det där med radar och laser.................vet en annan utbildning där det ingår :7peta

(avdelningen självgoda svar :rolleyes )

Citat:
"Polisen använder en våglängd i sin laserpistol som ger infrarött ljus. Infrarött är osynligt för människoögat. Men inte för polisens instrument. En laserstråle skickas iväg mot en bil. Tiden det tar för strålen att nå bilen och reflektera tillbaka, ger avståndet till bilen, eftersom man känner till ljusets hastighet (som är nästan 300 miljoner meter per sekund). Var 0.3:e sekund skickar man en ny laserstråle. Nya avstånd räknas fram. Polisen har nu allt som behövs för att räkna ut bilens hastighet. Och kanske sätta på blåljusen. "
http://www.ur.se/ramp/html/ramp42_4.php

Aha, alltså: "Alltså tid mellan puls - eko i två mätningar med känd tidsskillnad ger farten? ".

Ibland vet man inte så mycket som man tror! :rolleyes:

Men dopplereffekten är alltså vad som mäts vid radarmätningar? Eller?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top