Ang. olyckan i Linköping

Santo

Fuck You Burnout
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1 2007
Till er som av någon anledning inte vill läsa eller veta något om mc-olyckan i Linköping här om dagen : sluta läsa nu.















Om du inte vill veta, läs inte!
























Jag visste inte om jag skulle skriva detta så jag tvekade ett tag. Nu har jag bestämt mig för att skriva det, även om det är tragiskt.


Som alla vet ska man inte ta av hjälmen på en skadad mc-förare för att undvika eller förvärra nackskador. Man ska inte blanda ihop detta med att det inte är ok att röra hjälmen.

Jag satt och pratade med en polare idag och vi kom in på olyckan. Igår hade han haft en föreläsning med den läkare som dödsförklarade vår mc-broder. Där berättade han att det inte var skadorna som gjorde att han dog. Det var effekten av syrebrist som uppkommit i samband med att spännet till hjälmen ströp luftvägarna. Dödsorsaken kunde fastställas till hjärnskador p.g.a. syrebrist.

Om ni kommer fram till en olycka där en mc-förare ligger på marken, rör inte hjälmen men knäpp upp spännet för att inte strypa syretillförseln.



//
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Fy fan vad surt :( En så enkel grej för att förhindra något så tragiskt :gråta
Jag hoppas ingen sitter hemma och klandrar sig själv nu bara, för det är lätt hänt.
 

RoadRunner

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Karlstad
Hoj
KTM625SMC
Näe skojar du med mig?? Alltså det känns så in i helvete orättvist att sånt här händer personer, som jag förstått genom läsning på den här sidan, som är helt genom reko.

Vad jag förstår kommer killen lämna ett stort tomrum efter sig. Beklagar sorgen för alla vänner och familj och låt han vila i frid....
 

ola_sandin

Biltema is the shit!
Gick med
23 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki och en dax-kopia
Om personen är medvetslös och behöver första hjälpen så måste det ju vara bättre att ta av hjälmen än att låta hjälmen vara på och skita i personen.
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
:(

Dendär olyckan känns mer och mer tragisk, för varje inlägg man läser. Oavsett vad som hände med Martin, så får man intrycket av att vi motorcykliser glömmer bort att andningen går före allt annat.

Så många som möjligt borde gå en kurs i hjärt- och lungräddning. Gör det om ni får chansen!
 

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Alla borde gå en HLR-kurs (Hjärt-Lung Räddning). Med en sådan kurs färskt i minnet kanske utgången varit annan.

Ett tips, alla arbetsgivare över ett visst antal anställda (tror det är 7st) är skyldiga att tillhandahålla sådana kurser.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
(L) = Livsfarligt läge
A = Andning
B = Blödning
C = Chock

En enkel tumregel.
 

Anderzzon

No Pain, No Game
Gick med
6 Mar 2005
Ort
LBG tha place 2 B
Hoj
Honda CRF 250R -09, Biltema Cruiser, Arctic Cat Sno Pro 440 -05
Rasorblade skrev:
2106288 För alla som inte läst denna tråden http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=876

så är det dax NU! Mycket bra tråd!

Satt just och läste den :tummenupp

Såg ett par vildpannor idag i Sthlm så jag tänkte att det är bäst att läsa, speciellt när vi nu är ringrostiga efter den långa vintern!

Skinnställ såg jag bara cromslädegubbarna hade på sig alla med plastraketer körde med bomull och jeans ställ, inget ont om det då jag ej var fullkittad själv...

En sak till se upp för bilarna, de har förträngt oss under vintern...

Om de skulle vara som trådskaparen skriver så anser jag det vara väldigt tragiskt :(
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Min pappa råkade ut för samma sak. Fast han överlevde tack vare en påläst kompis.

Körde av vägen, voltade ut på en åker 60 meter ut. Bäcken av på 3 ställen, knä felvridet. höftben av (har nu protes på höftkulan). Hade inte kompisen tagit av hjälmen hade han kvävts.

så knäpp alltid upp hjälmen, dom fick skära av hans remmar för hjälmen va så hårt spänd å dom vågade inte dra den tillbaka på huvudet.
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Hoppas ni på olyckplatsen inte låter skuldkänslorna ta överhanden, Måste kännas svårt in denna stund, :(
 

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Ort
close to Globen
Hoj
eldstorm
Man e nog i duktigt chocktillstånd om man sett detta och kan nog knappt tänka klart. Hoppas ingen tar skulden på sig för vad som hänt, om detta nu va anledningen.
 

JohanL

Osocial - Jobbar på det!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
2 med Duccemotor
fajjerbläjde900 skrev:
2106856 kan någon berätta varför man blir kvävd av hjälmspännet? Förstår inte vad som hänt då?

Det finns flera bidragande faktorer till att detta kan hända.

Då människor ser olika ut, passar inte en hjälm till 100%.
Innuti hjälmen sitter absorberande material som stötskydd. Detta deformeras vid kollision.
Då vävnad uttsätts för våld, svullnar den.
Vid en kollision vrids dessutom hjälmen runt huvudet i variererande grad.

/Johan
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Chii skrev:
2106881 Hoppas ni på olyckplatsen inte låter skuldkänslorna ta överhanden, Måste kännas svårt in denna stund, :(
Jag håller med till fullo! Såna där saker kan man inte alltid tänka på, dom flesta av oss är inte utbildade narkossköterskor med god vana av krishantering. Och man har ju alltid fått höra att man INTE ska röra en hojåkares hjälm vid en olycka.
Jag hoppas verkligen inte att det här är något som gör sorgearbetet svårare på något vis. Se det som något vi andra kan dra lärdom av istället, och på så vis kanske Martin bidrog till att rädda livet på några av oss andra i sommar.

Usch, jag blev faktiskt lite fuktig i ögonvrån, och den stundande turen i vårsolen känns inte alls lika lockande längre :gråta
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Hoztic skrev:
2107170Och man har ju alltid fått höra att man INTE ska röra en hojåkares hjälm vid en olycka.

Andning går alltid först. Något alla borde tänka på om ni kommer först till en olycka. Andas personen inte, ta av hjälmen.

Vi funderar på att dra ihop en hjärt och lungräddningskurs med sporthoj.com
Där det även ska gås igenom hur man på bästa sätt tar av en hjälm vid en olycka, om detta nu krävs.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Alicia skrev:
2107243 Andning går alltid först. Något alla borde tänka på om ni kommer först till en olycka. Andas personen inte, ta av hjälmen.

Vi funderar på att dra ihop en hjärt och lungräddningskurs med sporthoj.com
Där det även ska gås igenom hur man på bästa sätt tar av en hjälm vid en olycka, om detta nu krävs.
Jo, jag vet, och liv går före lem (dvs skapa fria luftvägar även om det kan skada nacken, hugg av armar och ben om nån sitter fast i brinnande bilar osv), så det var inte menat som att man inte ska peta på hojåkare som kört av vägen :)
Jag gick SMC's LABC-kurs för några veckor sen, den kanske inte gav mig personligen så mycket nytt, men det är ändå bra att repetera tankemönster och handlingsmönster vid en olycka! Och vi fick även testa att ta av hjälmen på någon annan, och även få hjälmen avtagen. Det är mycket svårare än man tror att ta av hjälmen på nån som ligger på rygg :(
Så försök gärna få igång såna kurser! :) Det borde ju tex försäkringsbolagen tycka vore lovvärt och vilja sponsra! :tummenupp
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Kan JAG bidra?

Hårn1 skrev:
2106889 Man e nog i duktigt chocktillstånd om man sett detta och kan nog knappt tänka klart. Hoppas ingen tar skulden på sig för vad som hänt, om detta nu va anledningen.
Har via ett antal olika yrken och arbetsplatser gå igenom ett flertal olika kurser i livräddning och liknande.
Frågan är ju om jag vet att jag som helt orutinerad, vid verkligen är i stånd att bidra på något sätt? Gäller väl att ta ett MYCKET djupt andetag och lugna ner sig, rejält.... Helt enkelt att vara mentalt förberedd.
Jag har fortfarande en minnesbild av när jag (minst 40år sen..) såg en polis med plasthandskar, i en rostfri hink, plocka upp bitarna av en man som sprängt sig i luften på 2:a vån i ett närliggande hus. :skrämd
 

izznix

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Daytona 650
Usch, läskigt tycker jag!!

Brukar inte larmtjänst upplysa vad man skall göra med den skadade tills ambulands anländer till platsen?? :va De borde ju veta och vara pålästa på vad man skall göra med en skadad motorcyklist... Kan ju även vara så att det varit försent i detta fallet.. Kan inte vara så lätt att komma ihåg alla punkter och regler man skall göra när väl olyckan är framme...

Kanske borde ha en liten minneslapp i plånkan (värsta pensionären, men vafan)

Tragisk olycka :(
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top