Ang. säkerhetskontroll vid uppkörning..

nollfantasi

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2007
Ort
eskilstuna
Hoj
ingen ännu..
Hej, jag har läst igenom massa trådar här på SH (bl. a körkort 2005-2007) och skrivit ner säkerhetskontrollen som jag tror att den skall utföras och undrar nu om ni tycker att det ser bra ut? Något jag missat?

Guide till säkerhetskontroll:

**El
-Alla lampor (ett handtag i taget, kolla även fotbroms)
-Tutan
-Dödarn (starta och stäng av med den, provstarta med den på)
(-Stödkontakten, försök starta med stödet nere)

**Bromsar
Fram:
-Kolla bromsvätska fram (behållaren på styret)
-Följ ledningen ner till bromsarna och kolla efter läckage
-Kolla bromsklossarna
-Kolla skivorna

Bak:
-Öppna sitsen och kolla bromsvätskan bak
-Följ ledningen till bakbromsen och kolla efter läckage
-Kolla bromsklossarna
-Kolla bromsskivorna

-Sätt dig på hojjen, rulla framåt och bakåt och testa båda bromsarna separat.
-Kolla bromsljuset

**Stötdämpare
-Kolla så dom inte läcker olja (vid framgafflarna och innanför bakdäcket)
-Sätt dig på hojjen och gunga fram och tillbaka så att dom känns ok

**Lager (kolla efter glapp)
Fram:
-Framhjulslager (Be honom hålla ner/sitta bak och gör fullt styrutslag, ska inte hacka. Sen sätter du ena knäet mot framgaffeln och ta tag i vänster och höger sida av däcket och ryck lite. Sitt sedan rakt framifrån och ryck lite, rulla även på däcket)

Bak:
-Svinglagret (Håll ena handen vid övergång sving/ram och dra uppe och nere på däcket med den andra)
-Bakhjulslager (Sätt knät mot svingen och ta tag i däcket med båda händerna, dra fram och tillbaka)

**Drev, kedja
-Kolla att kedjans spel är inom ramarna, 20-35mm (Testa när du sitter på den samt utan vikt)
-Kolla så att dreven (fram och bak) ser ok ut (ej som hajtänder)
-Kolla hur mkt som går att dra ut bak på drevet

**Däck, fälgar
-Kolla mönsterljupet (minst 1 mm på mest slitna stället)
-Kolla efter sprickor i däck
-Kolla så fälgarna ser ok ut
-Rulla runt på däcken och kolla att det ser bra ut.
-Känn att lufttrycket är ok

Hoppas även att detta kan hjälpa andra som undrar över hur kontrollen ska gå till.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
Det jag fick pisk för på min uppkörning var att jag inte kollade varningslamporna & bakgrundsbelysningen i instrumenten...

Men det var nog bara för att jävlas...:D

I övrigt en mycket bra lista!!:tummenupp
 

Gabor

Guest
Starta motorn å dra varvtalet i botten, kolla att varvtalsstoppet funkar.
 

Trixter

MotoX-rookie
Gick med
1 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
08, KTM SuperDuke
Ljustutan glömde jag kolla men det sade han ingenting om. Kan ju vara bra för någon annan att komma ihåg dock!
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
Säkerhetskontrollen finns i MC-boken som man får när man pluggar teorin. ;)
 

Jien

Nu med Cheyhoj
Gick med
6 Nov 2006
Ort
Surahammar
Hoj
CBR600RRA
kolla även att bromhantag inte går hela vägen in mot handtag.
Samt att gashandtag inte kärvar
Motoroljenivå
kopplingen?
Lampor i instrumentpanelen

Det jag kunde komma på just nu trött som man är :)
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top