nollfantasi
Ny medlem
Hej, jag har läst igenom massa trådar här på SH (bl. a körkort 2005-2007) och skrivit ner säkerhetskontrollen som jag tror att den skall utföras och undrar nu om ni tycker att det ser bra ut? Något jag missat?
Guide till säkerhetskontroll:
**El
-Alla lampor (ett handtag i taget, kolla även fotbroms)
-Tutan
-Dödarn (starta och stäng av med den, provstarta med den på)
(-Stödkontakten, försök starta med stödet nere)
**Bromsar
Fram:
-Kolla bromsvätska fram (behållaren på styret)
-Följ ledningen ner till bromsarna och kolla efter läckage
-Kolla bromsklossarna
-Kolla skivorna
Bak:
-Öppna sitsen och kolla bromsvätskan bak
-Följ ledningen till bakbromsen och kolla efter läckage
-Kolla bromsklossarna
-Kolla bromsskivorna
-Sätt dig på hojjen, rulla framåt och bakåt och testa båda bromsarna separat.
-Kolla bromsljuset
**Stötdämpare
-Kolla så dom inte läcker olja (vid framgafflarna och innanför bakdäcket)
-Sätt dig på hojjen och gunga fram och tillbaka så att dom känns ok
**Lager (kolla efter glapp)
Fram:
-Framhjulslager (Be honom hålla ner/sitta bak och gör fullt styrutslag, ska inte hacka. Sen sätter du ena knäet mot framgaffeln och ta tag i vänster och höger sida av däcket och ryck lite. Sitt sedan rakt framifrån och ryck lite, rulla även på däcket)
Bak:
-Svinglagret (Håll ena handen vid övergång sving/ram och dra uppe och nere på däcket med den andra)
-Bakhjulslager (Sätt knät mot svingen och ta tag i däcket med båda händerna, dra fram och tillbaka)
**Drev, kedja
-Kolla att kedjans spel är inom ramarna, 20-35mm (Testa när du sitter på den samt utan vikt)
-Kolla så att dreven (fram och bak) ser ok ut (ej som hajtänder)
-Kolla hur mkt som går att dra ut bak på drevet
**Däck, fälgar
-Kolla mönsterljupet (minst 1 mm på mest slitna stället)
-Kolla efter sprickor i däck
-Kolla så fälgarna ser ok ut
-Rulla runt på däcken och kolla att det ser bra ut.
-Känn att lufttrycket är ok
Hoppas även att detta kan hjälpa andra som undrar över hur kontrollen ska gå till.
Guide till säkerhetskontroll:
**El
-Alla lampor (ett handtag i taget, kolla även fotbroms)
-Tutan
-Dödarn (starta och stäng av med den, provstarta med den på)
(-Stödkontakten, försök starta med stödet nere)
**Bromsar
Fram:
-Kolla bromsvätska fram (behållaren på styret)
-Följ ledningen ner till bromsarna och kolla efter läckage
-Kolla bromsklossarna
-Kolla skivorna
Bak:
-Öppna sitsen och kolla bromsvätskan bak
-Följ ledningen till bakbromsen och kolla efter läckage
-Kolla bromsklossarna
-Kolla bromsskivorna
-Sätt dig på hojjen, rulla framåt och bakåt och testa båda bromsarna separat.
-Kolla bromsljuset
**Stötdämpare
-Kolla så dom inte läcker olja (vid framgafflarna och innanför bakdäcket)
-Sätt dig på hojjen och gunga fram och tillbaka så att dom känns ok
**Lager (kolla efter glapp)
Fram:
-Framhjulslager (Be honom hålla ner/sitta bak och gör fullt styrutslag, ska inte hacka. Sen sätter du ena knäet mot framgaffeln och ta tag i vänster och höger sida av däcket och ryck lite. Sitt sedan rakt framifrån och ryck lite, rulla även på däcket)
Bak:
-Svinglagret (Håll ena handen vid övergång sving/ram och dra uppe och nere på däcket med den andra)
-Bakhjulslager (Sätt knät mot svingen och ta tag i däcket med båda händerna, dra fram och tillbaka)
**Drev, kedja
-Kolla att kedjans spel är inom ramarna, 20-35mm (Testa när du sitter på den samt utan vikt)
-Kolla så att dreven (fram och bak) ser ok ut (ej som hajtänder)
-Kolla hur mkt som går att dra ut bak på drevet
**Däck, fälgar
-Kolla mönsterljupet (minst 1 mm på mest slitna stället)
-Kolla efter sprickor i däck
-Kolla så fälgarna ser ok ut
-Rulla runt på däcken och kolla att det ser bra ut.
-Känn att lufttrycket är ok
Hoppas även att detta kan hjälpa andra som undrar över hur kontrollen ska gå till.