Ang. skinnställsstorlekar

th0r

julfest
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Suzuki DRZ 400 -05
Jag var idag och provade diverse skinnställ i blandade storlekar, tyvärr var utbudet lite halvknackigt och den kunniga utav personalen var tydligen på lunch så jag fick inte riktigt den hjälp jag behövde.

I alla fall, jag provade ett Spyke Vector (helställ) som satt perfekt, kunde med mycket vilja och svettande till sist ta mig i det, tyvärr var det aningen kort i ärmar och ben. :(

Provade också ett två-delat Arlen Ness ställ i storlek 54 vilket var alldeles för stort, tyvärr fanns nästa storlek i 48 och det var på tok för litet.

Provade även ett två-delat Spyke ställ, också det i storlek 54 vilket också var för stort.

Min fråga är således, vilka märken gör ställ som är långsmala, alltså passande till personer som är långa och väger lite? Det fanns nämligen bara Spyke och Arlen Ness att prova där jag var. Jag är ute efter ett helställ, gärna begangat.

Jag är 187 cm lång och väger 73-75 kg och antar att det finns fler hojåkare i den storleken eller med liknande proportioner.

Tack :tummenupp

glenoyne

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2003
Hoj
ZX7-97 RGV 250-90 RMZ 250-06
Ett litet tips:

OM du köper ett nytt ställ: Gör inte samma tabbe som jag gjorde, köpte ett ställ som "kändes bra". Nu har jag ett ställ som efter "inkörning" är för stort och inte alls sitter bra. Tänk på det.

MVH Martin

th0r

julfest
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Suzuki DRZ 400 -05
Tack, jag har hört om detta. Spykestället fick jag verkligen pressa mig i, men då saknades istället 5 cm i ärmar och ben. :rolleyes:

Abloy

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki KE 125 -81
th0r skrev:
Tack, jag har hört om detta. Spykestället fick jag verkligen pressa mig i, men då saknades istället 5 cm i ärmar och ben. :rolleyes:

Sitter skyddden perfekt, stället är så litet så att du gråter når du tar på det så kanske de fem cm på armar och ben inte är hela världen, du ska ju ha stövlar och handskar också.

dainesebiker

Medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Yamaha XT660X -11
Gör som jag lämna in stället till en skräddare som kan göra en liten förlängning av ditt skinnställ.
Skinnstället skall ju sitta tajt och det är svettigt att ta på sig ett helt nytt ställ, men jag lovar dig att det töjer sig :)

th0r

julfest
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Suzuki DRZ 400 -05
Abloy skrev:
Sitter skyddden perfekt, stället är så litet så att du gråter når du tar på det så kanske de fem cm på armar och ben inte är hela världen, du ska ju ha stövlar och handskar också.

Nej, benen är nog ingen fara, stövlarna går ju ganska högt upp. Däremot kändes det lite litet just i ärmarna, med handskar så var det max 1 cm omlott. Riktigt så tajt var det inte, när jag väl lyckats tråkla på mig det så gick det inte att få bort leendet :D Det var betydligt värre att få av sig det när man väl satt intryckt mellan alla skydd och rörelsefriheten minskade. Kommer ju att sitta än bättre med ett ryggskydd.

Tack!

th0r

julfest
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Suzuki DRZ 400 -05
dainesebiker skrev:
Gör som jag lämna in stället till en skräddare som kan göra en liten förlängning av ditt skinnställ.
Skinnstället skall ju sitta tajt och det är svettigt att ta på sig ett helt nytt ställ, men jag lovar dig att det töjer sig :)

Det går alltså så enkelt att förlänga? Vad fick du betala för det? Ja, svettigt blev det verkligen inne i en varm provhytt ;)

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Prova ett skinnställ från spidi,sitter bra på mig iallafall..

Har ett Grå/svart.

Bifogat

• y82_b.jpg
    y82_b.jpg
    49.3 KB · Visningar: 97

dainesebiker

Medlem
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Yamaha XT660X -11
Jag kommer inte ihåg vad jag betalade för det, men ring upp Tony som bor mellan Falkenberg och Halmstad, trevlig kille och duktig som bara den då han syr åt en del av roadracing killarna. :)
Du har fått PM om telefon nr. till honom

th0r

julfest
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Suzuki DRZ 400 -05
P@trik skrev:
Prova ett skinnställ från spidi,sitter bra på mig iallafall..

Har ett Grå/svart.

Det är ju onekligen riktigt snyggt, du är också lång och smal? Vet du om det finns några återförsäljare för Spidi i Västsverige?

th0r

julfest
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Suzuki DRZ 400 -05
dainesebiker skrev:
Jag kommer inte ihåg vad jag betalade för det, men ring upp Tony som bor mellan Falkenberg och Halmstad, trevlig kille och duktig som bara den då han syr åt en del av roadracing killarna. :)
Du har fått PM om telefon nr. till honom

Man tackar så hemskt mycket :)

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
th0r skrev:
Provade också ett två-delat Arlen Ness ställ i storlek 54 vilket var alldeles för stort, tyvärr fanns nästa storlek i 48 och det var på tok för litet.

Jag är 187 cm lång och väger 73-75 kg och antar att det finns fler hojåkare i den storleken eller med liknande proportioner.

jag är 183 cm & väger samma som dig.

jag köpte ett 2 delat Arlen ness Velocity stl.52

"fits like a glove" :D

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
th0r skrev:

Jag är lika lång men 100kg tung och kör med Spyke Vector strl. 52.
Det blev lite kort tyckte jag med i armarna MEN handskarna når med råge över till skinnstället, kort i benen kanske man tyckte från början men såg fördelen med att slippa ha skinnstället långt ner i stöveln istället.

Ett tips ang. skinnställsprovning. Du ska INTE komma i skinnstället utan hjälp när du provar det.
Provar du helställ SKA du inte kunna stå rakt utan att det stramar mellan benen ordentligt.

640x480-spyke-strl52-1.jpg

640x480-spyke-strl52-2.JPG

th0r

julfest
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Suzuki DRZ 400 -05
wonderwizard skrev:
jag är 183 cm & väger samma som dig.

jag köpte ett 2 delat Arlen ness Velocity stl.52

"fits like a glove" :D

Det du har på bilden? Ser ju riktigt schysst ut i så fall. :) De hade ju inga 52:eek:r där jag prova idag, kanske är värt att vänta på att de ska komma in.

Nicke_K

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
CR500, DR350, Minimoto
th0r skrev:
Jag var idag och provade diverse skinnställ i blandade storlekar, tyvärr var utbudet lite halvknackigt och den kunniga utav personalen var tydligen på lunch så jag fick inte riktigt den hjälp jag behövde.

I alla fall, jag provade ett Spyke Vector (helställ) som satt perfekt, kunde med mycket vilja och svettande till sist ta mig i det, tyvärr var det aningen kort i ärmar och ben. :(

Provade även ett två-delat Spyke ställ, också det i storlek 54 vilket också var för stort.

Min fråga är således, vilka märken gör ställ som är långsmala, alltså passande till personer som är långa och väger lite? Det fanns nämligen bara Spyke och Arlen Ness att prova där jag var. Jag är ute efter ett helställ, gärna begangat.

Åk tillbaka och prova ett Spyke 4Race strl 52 så blir det perfekt. Jag drar 50 i Vector men var tvungen att gå upp till 52 med 4Race och då har du samma längd på armar och ben som Vector 52. Provsitt en hoj i butiken när du har stället på dig för att känna om det sitter bra.

4race är ju inte precis ap fult det heller :)

Bifogat

• spyke_4race_suit_grey.jpg
    spyke_4race_suit_grey.jpg
    10.6 KB · Visningar: 80

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Hoj
R1 2016
th0r skrev:
Det du har på bilden? Ser ju riktigt schysst ut i så fall. :) De hade ju inga 52:eek:r där jag prova idag, kanske är värt att vänta på att de ska komma in.

japp, det e stället på min avatar.

billigt e det också 6890:- för ett NYTT

sedan e det många som har haft problem med kvalitén, som t.ex dragkedjorna
men någon sa att årets modeller hade en nyare o starkare dragkedja.

jag klotade med mitt i somras & det höll i alla sömmar o kedjor.

th0r

julfest
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Suzuki DRZ 400 -05
Nicke_K skrev:
Åk tillbaka och prova ett Spyke 4Race strl 52 så blir det perfekt. Jag drar 50 i Vector men var tvungen att gå upp till 52 med 4Race och då har du samma längd på armar och ben som Vector 52. Provsitt en hoj i butiken när du har stället på dig för att känna om det sitter bra.

4race är ju inte precis ap fult det heller :)

Nej, det var precis motsatsen, hur snyggt som helst. :D Det verkar ju som att 52:an gick på lite för lätt när jag kunde ta på mig det själv? Får åka ner till göteborg och prova, utbudet är väl inte det bästa här i Borås tyvärr. Helt klart värt att leta lite extra efter. :)

Tack!

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...