Ang. Tvåtakts Olja

stoooffe

lem!deM
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
R6 -01
DP skrev:
2063940 crossniklas in da house:
TTS for the winners!

har för mig att du redan vet vad jag tycker om den!!! Oljor med tillsatt färg???? Har haft ett duktigt motorhaveri pga. Castrol TTS så den går fetbort IMO.....

Vad gäller oljor till 2-taktare så bör ni alla veta lite grundfakta innan ni börjar rekommendera till höger & vänster. I en 2-taktare (RS125 efter 2002) med katalysator får man INTE köra en helsyntet olja (om man inte tävlar eller kör den som en racer) då det i helsynteter är tillsatt såkallade "vidhängnings estrar", dessa har en tendens att inte förbrännas i en gathoj och slammar sakta men säkert igen katalysatorn så att den bara går sämmre & sämmre, så en gatkörd 2-taktare med katalysator ska ha en delsyntet typ Agip City eller IP Green Hit, har den ingen kat eller körs på bana så är det Agip Speed helsyntet eller Motul 600 som gäller, Motul 800 om du blandar direkt i tanken (som Mr Helmut påpekat).....

prulle in da house:
Men de bara kolla vilka som sponsrar moto gp så ser du vilka som är bra

Bara lite info som kanske inte alla vet. Som ett exempel så har Starol Racing Teamet oljespons från OK-Q8 därifrån får vi tomma flaskor som vi fyller med Castrol 747 för 125 & 250 GP hojarna & Agip Speed för 125Junior hojarna så vad som står på hojarna & burkar i MotoGP och andra depåer är inte hela sanningen. Det sägs att Ferrari fortfarande åker på Agip oljor i F1 men det står annat på bilar & fat.....

DP says: Aprilia (och jag) rekommenderar bara IP & Agip produkter i RS125..........

Så du menar att jag som har RS -02 inte ska köra på TTS?

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
rossi jr in da house:
Nu undrar jag om man ska tanka den med 98 blyfritt eller 98 bly?

RS 125 bara blyfri 98.....

stooffe in da house:
Så du menar att jag som har RS -02 inte ska köra på TTS?

Om du frågar mig så NEJ, kör den på Agip City....

rossi jr in da house:
Funkar Q8 RS Extreme bra till en Aprilia RS125-03?

Ja och nej, OK-Q8 RS Extreme är en av dom bättre "mack oljorna", vi använder den i moppar som vi levererar (utom DiTech) men till en RS 125 så snåla inte, kör på Agip City, IP Green Hit eller någon Motul delsyntet 2-T....

DP says: Känns dumt att snåla på 2-T olja.....

Last edited:

Soulflylost

My homiez call me Mr. Oizo..
Gick med
15 Aug 2005
Hoj
Cagiva Planet -01
ni ska ha batteri vatten :mattias

o i växellådan är de bäst med sånt steksmör i tub :tungan

sen vet jag inte riktigt antar att jaffa ska va bra i batteriet :3freak

Micke_RS

KingeN
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
Till salu!
DP skrev:
2064861

Ja och nej, OK-Q8 RS Extreme är en av dom bättre "mack oljorna", vi använder den i moppar som vi levererar (utom DiTech) men till en RS 125 så snåla inte, kör på Agip City, IP Green Hit eller någon Motul delsyntet 2-T....

DP says: Känns dumt att snåla på 2-T olja.....

Okej men var hittar msn de oljor du rekomenderar? (Agip City, IP Green Hit och Motul) ???

P.S. Du verkar kunnig inom detta :tungan

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
rossi jr in da house:
Okej men var hittar msn de oljor du rekomenderar? (Agip City, IP Green Hit och Motul) ???

Alla Aprilia ÅF bör antingen sälja IP eller Agip då det är vad Aprilia rekommenderar, Motul brukar dom flesta välsorterade MC-Handlare sälja....

rossi jr in da house:
P.S. Du verkar kunnig inom detta

Det är vad jag har betalt för att vara varje dag utom söndag då jag vilar och åker fort på hoj.....

DP says: Oljor, speciellt i 2-taktare ska man ta på alvar......

Micke_RS

KingeN
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
Till salu!
DP skrev:
2065212

Alla Aprilia ÅF bör antingen sälja IP eller Agip då det är vad Aprilia rekommenderar, Motul brukar dom flesta välsorterade MC-Handlare sälja....

rossi jr in da house:
P.S. Du verkar kunnig inom detta

Det är vad jag har betalt för att vara varje dag utom söndag då jag vilar och åker fort på hoj.....

Okej men var bor du?
Jag har ganska nära till AVAmc brevid E4 mot Kungens Kurva skulle du tro de har oljorna där?

MVH/Michael

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Rossi_Jr skrev:
2064823 Nu undrar jag om man ska tanka den med 98 blyfritt eller 98 bly?

Vad rekomenderas?
Vart får du tag i bly bensin finns väl inte på macken?

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
rossi jr in da house:
Okej men var bor du?

Spelar väl ingen större roll men jag säljer Aprilia på Starol Racing i Enköping....

rossi jr in da house:
Jag har ganska nära till AVAmc brevid E4 mot Kungens Kurva skulle du tro de har oljorna där?

Vad jag vet så säljer AVA Motul men är inte säker på om dom har Agip eller IP men som Aprilia ÅF borde dom ha det. Motul 510 är en delsyntet, Motul kallar det "Technosynthese" men som sagt den kan du köra din RS 125 med katalysator på utan att oroa dig.....

DP says: MC oljor i hojar, Bil oljor i bilar och Biltema oljor i spilldunken.....

Last edited:

Micke_RS

KingeN
Gick med
2 Apr 2006
Hoj
Till salu!
Okej!

Men då får jag hålla utkik och hoppar jag hittar det för det verkar ju vara det bästa, tack för all hjälp säger till om nåt problem uppstår :)

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
DP skrev:

Duger TTS till min sr172?

Hoppas den gör det efter som jag alltid kört på TTS på min SR, på moppen körde jag på någon "speedmx crossolja" som också var sjysst...

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
crossniklas in da house:

Som jag skrivit både en & två gånger i den här tråden, om du frågar MIG så skulle jag aldrig mer hälla TTS i en 2-taktare, har råkat ut för ett dyrt motorhaveri som tillochmed Castrols säljare konstaterade berodde på att TTS inte "hängde med"....

Det jag skulle rekommendera till din SR172 är om du åker med orginal avgassystem (som har katalysator) Agip City, IP Green Hit eller Motul 510, om du byter till en pipa typ Jolly Moto, Arrow, Malossi eller liknande så tycker jag att du ska åka på Agip Speed eller Motul 600 för på Piaggio BigBlock funkar oljepumpen riktigt bra och du vinner inget på att koppla bort den....

DP says: Detta är min personliga åsikt som bygger på många års erfarenhet.......

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
DP skrev:
2066711 crossniklas in da house:

Som jag skrivit både en & två gånger i den här tråden, om du frågar MIG så skulle jag aldrig mer hälla TTS i en 2-taktare, har råkat ut för ett dyrt motorhaveri som tillochmed Castrols säljare konstaterade berodde på att TTS inte "hängde med"....

Det jag skulle rekommendera till din SR172 är om du åker med orginal avgassystem (som har katalysator) Agip City, IP Green Hit eller Motul 510, om du byter till en pipa typ Jolly Moto, Arrow, Malossi eller liknande så tycker jag att du ska åka på Agip Speed eller Motul 600 för på Piaggio BigBlock funkar oljepumpen riktigt bra och du vinner inget på att koppla bort den....

DP says: Detta är min personliga åsikt som bygger på många års erfarenhet.......
Okej så efter lite läsning här och nogrann läsning av det som DP har sagt så borde det betyda att på min crm skulle agip speed eller motul 600 vara ett bra alternativ. Rätta mig om jag har fel. Har ju ingen katalysator direkt och snålar inte med oljan för jag vill köra på så bra olja som möjligt
Så DP säg ditt råd, dock är det ju ingen Aprilia men.

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
lundgren in da house:

Agip Speed eller Motul 600 funkar bra i din 2-taktare utan katalysator, har själv en YZ125 grus-räcer som bara får 98 octan & Agip Speed och den mår fin fint.....

DP says: Ganska enkelt med oljor om man vet lite mer.....

Last edited:

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
DP skrev:
2067864 lundgren in da house:

Agip Speed eller Motul 600 funkar bra i din 2-taktare utan katalysator, har själv en YZ125 grusvägs-racer som bara får 98 octan & Agip Speed och den mår fin fint.....

DP says: Ganska enkelt med oljor om man vet lite mer.....
Tack så mycket, då vet jag inför säsongen nu. :Bugar :tummenupp

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...