ang tv-licensen

sandstream

Guest
Markus skrev:
Du kan omöjligen komma längre i denna diskussion, jag har testat själv. En sann kommunist svarar dig snart med att "...SVT är ju en bra kanal...". De förstår inte resonemanget helt enkelt, att man inte vill betala för överflödstjänster man inte utnyttjar.
Är ingen kommunist men anser att SVT behövs som motvikt till de reklamfinansierade kanalerna.
Hur höger man är måste man inse att vissa saker mår bäst av att betalas av alla oavsett om man använder det eller inte.
Tänker tex på skola, sjukvård, vägar osv.

"Jag har aldrig varit sjuk, kör aldrig motorväg och har inga barn som går i skolan. Varför ska jag vara med och betala?" :rolleyes:
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
sandstream skrev:
Är ingen kommunist men anser att SVT behövs som motvikt till de reklamfinansierade kanalerna.

Så kan det vara, men behövs det inte då rimligtvis också en tidning som motvikt till de kommersiella? Ska staten verkligen ge ut tidningar?
Dessutom (förutom tvångsaspekten) så motsätter jag mig svt's inriktning, både innehållet med dokusåpor bl.a. och med den tydligt politiska propagandan som sprids.

sandstream skrev:
Hur höger man är måste man inse att vissa saker mår bäst av att betalas av alla oavsett om man använder det eller inte.
Tänker tex på skola, sjukvård, vägar osv.

Men skola, vård, vägar faller enligt mig inte i samma kategori som Robinson, Bolibompa och Mosaik. Jag anser att staten ska pyssla med så lite som möjligt, bl.a. ska de låta bli att betala dyra pengar för underhållning som är politiskt bestämd. Om SVT, utan påverkan av marknadskrafter, betalar för en dokusåpa så betalar de för den som rådanade beslutsfattande tjänstemän råkar gilla - inte den som rådande publik vill se. Det är otroligt DDR enligt mig. Skit samma hur bra den nu råkar vara, sättet beslutet har fattats på att den skall sändas är fel.
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
Om jag inte är helt ute och cyklar innefattar Radiotjänsten just SR också. Och ingen lyssnar på radio va? :rolleyes:
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
morlock skrev:
Om jag inte är helt ute och cyklar innefattar Radiotjänsten just SR också. Och ingen lyssnar på radio va? :rolleyes:

Det handlar inte om man vill lyssna, lyssnar eller gillar det som spelas/visas - det handlar om att någon annan beställt en tidningsprenumeration till dig med info som du kanske/kanske inte vill ta del av och sedan debiterar dig.
 

MT

Hojlös:(
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Lkpg
Hoj
Saknar min KTM
TurboJugend skrev:
Om företagen vill lägga en del av sin vinst till TV-reklam så ser jag inget fel i det. Tycker du inte att dom ska få göra det eller vad?
QUOTE]

Det är klart att dom skall få göra det. Men att göra som SVT att det inte är reklam utan sponsring ist fattar jag inte vad skillnaden är?
Är inte företagets som sponsrar/gör reklamfilm syfte att göra reklam för sina produkter?

Det är som Moto GP skulle förbjuda tobaksreklam (vilket dom skall) men det gick bra att tex Marlboro fick sponsra teamen och sätta deklar på hojarna (bara så länge det inte är reklam, det är ju sponsring). :rolleyes:
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
sandstream skrev:
"Jag har aldrig varit sjuk, kör aldrig motorväg och har inga barn som går i skolan. Varför ska jag vara med och betala?" :rolleyes:

Sjukvård, skola och vägar är inte nära jämförbart med TV. Man går inte under utan en TV, och vill man inte titta ska man inte behöva betala. Jag kan inte förstå hur folk kan acceptera att nån köper nånting åt dom, vare sig de vill ha det eller inte, och tvingar dom att betala för det. Och sen kan man inte använda argument som "Ja, men du betalar ju skatt till sjukvård fastän du inte är sjuk" etc etc för att rättfärdiga en annan skatt. Isf kan man ju införa skatt på precis vad som helst och sen bara komma med det argumentet.
 

morlock

1080p till folket!
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Hojlös =/
TurboJugend skrev:
Isf kan man ju införa skatt på precis vad som helst och sen bara komma med det argumentet.
Det är redan skatt på allt. Man betalar t.o.m skatt för att få dö. (begravningsavgift)
 
Last edited:

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hisingen
Hoj
R1
TV är överskattat :fakta

Om jag inte hade gjort misstaget att anpassa inredningen (projektorduken) efter TV:n så LOVAR jag att jag hade satt TV:n i famnen på kontollanten vid nästa besök.

och nej, jag betalar inte licens :rolleyes:
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top