Såg nu senast med onboardcamen (kommer inte ihåg om det var från Rossis eller Biaggis hoj) att växellägena låg som på en standardhoj, alltså ettan ner, resten upp. Var det någon annan som uppmärksammade detta också? Funderar faktiskt själv på att återgå till detta system då det sitter i ryggmärgen sen 6 års ålder.......
Blir mer och mer tveksam till fördelarna med omvända växellägen, om det bara skulle vara för att man skall kunna växla ut ur en lång vänster så håller inte det riktigt då jag ej tror man egentligen förlorar någonting alls på att ha det "rättvänt" så att säga.... när man väl börjar accelerera ut ur böjen har man nog oftast fått upp hojen i en sådan vinkel att normalväxling inte ställer till något bekymmer? Sen tycker jag personligen att det känns lättare att växla uppåt när man accar, helst om hojen tenderar att gå på bakhjulet ut ur böjarna. Samma sak vi inbromsning, det känns helt enkelt mer "rätt" att trycka neråt när man går in i böjen.....fråga míg inte varför, men som det är nu så känner jag definitivt att jag förlorar tid i växlingarna även om det bara beror på brist på rutin....
Undrar om det inte är så att det bara blivit en "grej" att man skall växla omvänt, men vad vet jag....?
Kan Moto-GP förare växla normalt kan nog jag det också.....
Skall testa att vända tillbaka inför onsdagsträningen så får vi se......
Blir mer och mer tveksam till fördelarna med omvända växellägen, om det bara skulle vara för att man skall kunna växla ut ur en lång vänster så håller inte det riktigt då jag ej tror man egentligen förlorar någonting alls på att ha det "rättvänt" så att säga.... när man väl börjar accelerera ut ur böjen har man nog oftast fått upp hojen i en sådan vinkel att normalväxling inte ställer till något bekymmer? Sen tycker jag personligen att det känns lättare att växla uppåt när man accar, helst om hojen tenderar att gå på bakhjulet ut ur böjarna. Samma sak vi inbromsning, det känns helt enkelt mer "rätt" att trycka neråt när man går in i böjen.....fråga míg inte varför, men som det är nu så känner jag definitivt att jag förlorar tid i växlingarna även om det bara beror på brist på rutin....
Undrar om det inte är så att det bara blivit en "grej" att man skall växla omvänt, men vad vet jag....?
Kan Moto-GP förare växla normalt kan nog jag det också.....
Skall testa att vända tillbaka inför onsdagsträningen så får vi se......