Angav inte mellanamn på flygbiljett till USA, problem?

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Jag har bokat flygbiljett till USA och smart som man är skrev jag för och efternamn men inte mellanamnet som står i passet. När jag fyllde i ESTA grejjerna började jag inse att jänkarna är ganska kinkiga av sig. Kommer jag komma med på planet och in i landet eller blir det direktflyg till Guantanamo?

Jag mailade resebolaget och dom svarade:

"Hej,

Flygbolaget tillåter inga namnändringar eller korrigeringar. Men då ni har angivit tilltalsnamnen korrekt kommer ni kunna resa med befintliga biljetter."

Men vad vet dom? Bättre att fråga SH :D

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Mellannamn eller två namn med bindestreck? Är det bindestrck är du rökt, man får inte ens hämta ut paket om man inte har med ett bindestrecksnamn :hihi :näsblod

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Namn före tilltalsnamn, inget bindestreck. Samma gäller för resesällskapet så jag slipper stå själv på parkeringen och se planet lyfta iaf.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det är den person du möter i ankomsthallen som avgör i slutänden. Det är därför det står på ESTA att man inte säkert kommer in bara för att man fått ok på sin ESTA ansökan.

Sist jag åkte hade jag fel adress eftersom posten supit bort den, gick som en dans i alla fall.

Har du inget annat skumt i historien och låter bli at tjafsa med den i luckan går det säkert bra. Bra ide är nog pass och körkort och att det står samma namn på dom. Frågar dom så förklara hur det ligger till och bekräfta förklaringen med pass och körkort. Gärna något sir här och där om det trasslar. Funkade för mig både när jag inte hade fyllt i mit pappers ESTA och när jag hamnade i en cops situation på hoj (90+ där det var 40). :)

PS: det är nog rätt bra om det är samma namn på biljetten som i passet.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
ESTA och passet stämmer, biljetten är det samma namn på förutom att ett saknas. Skapligt punchigt gjort!

Men visar man verkligen biljetten i ankomsthallen? Den har man väl för att komma ombord på flyget och jag har aldrig haft problem i europa eller asien, aldrig flugit till USA dock.

Pappers ESTA fyller man i på planet va?

Lagom

Lagom är bäst.
Gick med
2 Nov 2010
Hoj
Exc300+Superduke
Fuck, jag har gjort samma sak. Behövs verkligen mellannamn? :-O

ESTA fyller du i online senast 72h innan avgång

N.A.S.A

Sporthojsnörd
Gick med
19 Jul 2009
Hoj
Cessna 172N -74
ESTA och passet stämmer, biljetten är det samma namn på förutom att ett saknas. Skapligt punchigt gjort!

Men visar man verkligen biljetten i ankomsthallen? Den har man väl för att komma ombord på flyget och jag har aldrig haft problem i europa eller asien, aldrig flugit till USA dock.

Pappers ESTA fyller man i på planet va?

När vi var i florida -09 behövde vi fylla i pappret på flyget och få det stämplat i passkontrollen, trots genomförd esta på internet. När vi var där igen i april i år behövde vi inte det, det räckte med internet.

Jag har tre mellannamn. Har alltid bara fyllt i tilltalsnamn. Aldrig varit några problem.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Haha va skönt att man inte är ensam. ESTA har jag fyllt i, sTf_paPs snackade om pappers-ESTA.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
En kollega skulle till usa med ungarna, och skrev deras tilltalsnamn på biljetterna, istället för första namnet i passet, och när han började forska lite i det insåg han att han var rökt, dom skulle inte komma in, och att ändra namn på biljetterna gick icke! Så det var bara att avboka och boka om, då givetvis som sist i kön. Allt som allt blev det 11000kr dyrare biljetter pga det misstaget :näsblod

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
USA är ju säkerhets/pappersexercis-fanatiker och rätt anala med regler.

Min bror fick bekosta ett namnbyte bara för att någon prästjävel "rättade" vårat efternamn från en stavning till en annan någon gång för länge sedan, vi heter alltså en sak i kyrkböcker/pass, men en annan sak på körkort och i verkligheten.

När han hade skrivit "rätt" enligt verkligheten när han beställde biljetter och det inte stämde med passet och dom höll kvar honom och vägrade låta honom åka åt något håll (fanns det inte en film om någon som blev fast på en flygplats)
så gjorde han ett namnbyte så nu heter han som det alltid har stavats (och som vi andra också stavar det)...

När vi skulle åka ut ur landet gick det dock bra att skita i alla regler och ta genvägar, tydligen vill dom inte att någon ska komma dit, men gör dom det är dom jäkligt måna om att man åker därifrån.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Inget pappers ESTA längre. Jag åkte en gång precis i skarven mellan pappers och on-line och hade bara kört on-line men i ankomst hallen var dom lite efter. :)

Om det blir några frågetecken kan dom vilja se biljetten för att få din flght verifierad.

Jag stavar mitt mellannamn Henric (smålänsk stavning) och i vissa databaser står det med c och i andra med k. På passet står det med k och på mina ESTA med c men det har inte blivit något strul vid ankomst kontrollen, ännu i alla fall.

Last edited:

Bullen77

Det är inte fullt förän det rinner över
Gick med
4 Dec 2008
Hoj
Ny investeringar på g
Reste i sommras och gjorde precis lika som du nu gjort och de vart inga probbs :tummenupp

trevlig resa:)

Fan va jag längtar tillbaka dit grymt land.....:tungan

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
En kollega skulle till usa med ungarna, och skrev deras tilltalsnamn på biljetterna, istället för första namnet i passet, och när han började forska lite i det insåg han att han var rökt, dom skulle inte komma in, och att ändra namn på biljetterna gick icke! Så det var bara att avboka och boka om, då givetvis som sist i kön. Allt som allt blev det 11000kr dyrare biljetter pga det misstaget :näsblod

Frågan är om det behövdes. Mitt tilltalsnamn är inte först av mina två förnamn men det är alltid det jag använder och har aldrig givit mig några problem, två resor till USA inkluderade.

Om det inte har blivit mycket hårdare dom senaste åren...

Gizmo

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
Bändiiiit 600 + ett renoveringsobjekt
Fasnade för några år sen i Atlantas passkontroll för att mitt tilltalsnamn och första namn i passet inte är samma. Trodde jag var rökt när jag blev borteskorterad av en biffig vakt till ett annat rum med massa vakter i. Men efter lite väntan så ropade de upp mitt namn (ej tilltalsnamn utan första namnet på passet), jag svarade och sen lite standardfrågor om syfte med resan mm. Därefter blev jag utsläppt

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024