Angiveri

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10R
Jag börjar bli trött på allt vad som gäller försäkringar, hur sänka premien, skenförsäkringar, mm. Mitt förslag är att vi börjar att berätta för försäkringsbolagen när vi sett polarn vurpa när han stuntade så dom kan neka han ersättning eller den andra polarn som har skenförsäkring eller varför inte polarn som har fått sin hoj "stulen".
Om vi alla börjar med angiveri så ska ni se på fan att det ordnar sej med försäkringarna för oss alla. Detta jag skrivit är ju fördjävligt man anger inte en polare men snart måste något hända och det jag skrivit kanske är rätt sätt, vad vet jag :confused:

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen
Man kan göra mycket dumt, men inte ange en polare. Bättre att spöa skiten ur honom istället.

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10R
Freppa skrev:
Man kan göra mycket dumt, men inte ange en polare. Bättre att spöa skiten ur honom istället.

Men då sjunker inte försäkringspremierna och vi belastar sjukvården ännu mera samt att kostnaderna för landstinget ökar. :crash

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Gixxer Rolle skrev:
Men då sjunker inte försäkringspremierna och vi belastar sjukvården ännu mera samt att kostnaderna för landstinget ökar. :crash

+ att du får en sur polare som stryker dig ur sitt testamente.

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Senare...
Jag skulle aldrig ange en polare, men däremot skulle jag inte tveka en sekund att ange någon här på forumet som skenförsäkrar, såvida jag inte känner den personen väldigt bra.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
McB skrev:
Jag skulle aldrig ange en polare, men däremot skulle jag inte tveka en sekund att ange någon här på forumet som skenförsäkrar, såvida jag inte känner den personen väldigt bra.

Skenförsäkrade inte du en Ferrari??? :D

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Bra inlägg! Nåt måste göras för att få stopp på försäkringseländet!

Kain

Potatis
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Teutonia
Ja sådär skaffar man sig ju många vänner...
Betalar själv sura pengar för att åka (Och ja, hojen står på mig) men inte fan skulle jag komma på tanken att ange någon för stuntning eller skenförsäkring..
Som många inlägg tidigare är själva kostnaden för hojen vid en olycka ganska marginell gämfört med vad f-bolagen får punga ut för personskador, men etc..
Och då spelar det fan ingen rol om hojen står på farsan eller om man stuntat..
Då håller givetvis du hastigheten oxå.. Om olyckan skulle vara framme menarjag kan du ju inte ljuga om hastigheten :confused:

Last edited:

Kulan

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 -02
Jaha då var vi där igen då :eek:

Kan ingen rimlig människa fatta att det inte handlar om mångmiljonbelopp som kommer in till företagen om alla betalade sin rätt premie :rolleyes:

Det är fortfarande olyckorna som vållar de stora kostnaderna :crash Vad händer om 10% av alla klass 7 åkarna betalade 3000kr mer om året??? Hur mycket får försäkringsbolagen in mer om året då? För det är väl ungefär vad det handlar om eller?

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Om det ar en POLARE!.. skulle jag aldrig ange honom. Det kallare jag inte att vara ens van. Ne! Dalig stil.

jag skulle dock ge honom lite osmakliga kommentar/skamt.

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR650R
Kulan skrev:
Jaha då var vi där igen då :eek:

Kan ingen rimlig människa fatta att det inte handlar om mångmiljonbelopp som kommer in till företagen om alla betalade sin rätt premie :rolleyes:

Det är fortfarande olyckorna som vållar de stora kostnaderna :crash Vad händer om 10% av alla klass 7 åkarna betalade 3000kr mer om året??? Hur mycket får försäkringsbolagen in mer om året då? För det är väl ungefär vad det handlar om eller?

Vi snackar nog bra mycket mer än 10%... och visst gör det en jäkla skillnad, när förskringen höjs ca 40% kanske det beror på att just 40% skenförsäkrar.. Visst har personskadorna en stor del men det är jäkligt många hojar som skrotas eller stjäls, och det vore tacksamt om alla var med och betalade kalaset!

Gixxer Rolle

Värst i klubben
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10R
Som jag skrev så anger man inte polarn och jag har inte sagt att jag skulle göra det men jag vill väcka lite funderingar/reaktioner. För alla dom vurpor vi har sett eller ev kommer att se under stunt utövning av polare kostar pengar för oss andra oxså och inte bara för den stackare som måste betala självrisken för att laga sin hoj. Om han råkar få hojen "stulen" innan han hunnit anmäla till FB att han vurpat för att få en lägre självrisk, tycker ni att det är ok, och vem betalar det i så fall? jo det gör vi. Alltså man anger inte en polare man säger till honom att det han gjort är fördjävligt och sen då?. Om alla bara säger till polarn så minskar inte kostaden ändå, har ni något förslag på vad man ska göra?.
Det jag har skrivit om nu gäller bara stuntning som igentligen är helt onödigt men säkert djävligt kul om man kan (jag kan inte).

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Skulle aldrig ange NÅGON för stuntåkning/skenförsäkring. Om jag däremot var bekant med en person som hade för avsikt att få sin hoj "snodd" skulle jag göra min ståndpunkt väldigt klar för personen ifråga.

Om det var en obekant som lät sin hoj stjälas skulle jag kunna överväga att skicka iväg ett litet tips.

Dubbelmoral? Javisst!

Alla fall är ju någon form av försäkringsbedgrägeri, förutsatt att man ljuger om sin stuntåkning. Men som så mycket annat är det inte svart eller vitt.

Jag är ingen förespråkare av skenförsäkring men jag har förståelse varför vissa individer "tvingas" att försäkra på detta sätt. Finns säkert vissa moraltanter/gubbar därute som säger att "köp den hoj du har råd med" och jag håller till viss del med. Tycker absolut inte att det är rätt att skenförsäkra men har en viss förståelse.

Vad det gäller "stuntåkning" ställer jag mig frågande. Vad är definitionen på stuntåkning? Köra på ett hjul? Börna? Testa toppfarten? Sätta rekord på Bogesund? Alla exempel är ju egentligen förkastliga ur trafiksäkerhetssynpunkt. Jag ser egentligen inget problem med stuntåkning, så länge det inte är under tävling och försäkringen inte gäller under tävling. Samma sak med bankörning och det gamla "tappa hojjen av släpkärran"-tricket. DET gör mig mig förbannad. Väljer man att tävla å gå utanför de regler som finns får man stå sitt kast.

Jag har egentligen aldrig förstått varför det är förbjudet att stunta? Har inte sett det i några av mina försäkringspapper att försäkringen upphör att gälla om jag klantar till det på vare sig framslangen eller bakslangen... Däremot är det ju vårdslöshet i trafik, kan man tycka. Lika vårdslöst som att toppa hojjen eller sätta rekord på favoritvägen anser jag. Min högst ogrundande uppfattning att personskadorna vid stuntande är klart lägre än vad det blir om man sopar in i en tall i 200 blås...

Alltså, för att knyta ihop det hela:

-"Stuntåkning" (vad det nu är), helt ok.
- Skenförsäkra, njaaa.. Inte särskilt rumsrent.
- Få hojjen stulen. Tvär fel! Angiveri är motiverat...

/R

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...