Skulle aldrig ange NÅGON för stuntåkning/skenförsäkring. Om jag däremot var bekant med en person som hade för avsikt att få sin hoj "snodd" skulle jag göra min ståndpunkt väldigt klar för personen ifråga.
Om det var en obekant som lät sin hoj stjälas skulle jag kunna överväga att skicka iväg ett litet tips.
Dubbelmoral? Javisst!
Alla fall är ju någon form av försäkringsbedgrägeri, förutsatt att man ljuger om sin stuntåkning. Men som så mycket annat är det inte svart eller vitt.
Jag är ingen förespråkare av skenförsäkring men jag har förståelse varför vissa individer "tvingas" att försäkra på detta sätt. Finns säkert vissa moraltanter/gubbar därute som säger att "köp den hoj du har råd med" och jag håller till viss del med. Tycker absolut inte att det är rätt att skenförsäkra men har en viss förståelse.
Vad det gäller "stuntåkning" ställer jag mig frågande. Vad är definitionen på stuntåkning? Köra på ett hjul? Börna? Testa toppfarten? Sätta rekord på Bogesund? Alla exempel är ju egentligen förkastliga ur trafiksäkerhetssynpunkt. Jag ser egentligen inget problem med stuntåkning, så länge det inte är under tävling och försäkringen inte gäller under tävling. Samma sak med bankörning och det gamla "tappa hojjen av släpkärran"-tricket. DET gör mig mig förbannad. Väljer man att tävla å gå utanför de regler som finns får man stå sitt kast.
Jag har egentligen aldrig förstått varför det är förbjudet att stunta? Har inte sett det i några av mina försäkringspapper att försäkringen upphör att gälla om jag klantar till det på vare sig framslangen eller bakslangen... Däremot är det ju vårdslöshet i trafik, kan man tycka. Lika vårdslöst som att toppa hojjen eller sätta rekord på favoritvägen anser jag. Min högst ogrundande uppfattning att personskadorna vid stuntande är klart lägre än vad det blir om man sopar in i en tall i 200 blås...
Alltså, för att knyta ihop det hela:
-"Stuntåkning" (vad det nu är), helt ok.
- Skenförsäkra, njaaa.. Inte särskilt rumsrent.
- Få hojjen stulen. Tvär fel! Angiveri är motiverat...
/R