Angiveri

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Nr:18 skrev:
Långtifrån! Sedan sista krashen på forumet har nivån sjunkt till nytt bottenrekord :rolleyes:

Instämmer. På nåt sätt tycks folk känt det som att dom måste fylla ut tomrummet som uppstod när alla gamla inlägg försvann. Det är väl därför det har varit betydligt mer inloggade nu efter kraschen än före kraschen, när man surfar in hit. Och att det dykt upp en del trådar som inte direkt är några höjdare.....

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
No more!! :( :( :(
Vaddåå.... angiveri... ska det bli nå jävla Gestapo..bara för att man vill åka hoj.

Det bästa är väl om dom som stuntar själva får ansvara för vad dom håller på med.

Kanske skita i att ta ut på försäkringen femtielva ggr på en säsong, bara för att hojen ska va i toppskick. :fakta

Smakar det så kostar det...!!!

Ugglan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
:-( Farfars trampcykel; Monark -68
Felix skrev:
Jag vet, sorry var bara tvungen att bråka lite :bow

Prillan står på mig och försäkras av mig, kom undan billigt detta året..

Jag hörde med Trygg Hansan, angående en Aprilia Falco... De vill ha 90'000 bara att jag nämnde en Falco i allmänhet. Och när jag lämnade kompisens reg-nr, så hamna siffran på 71'000.

Jag frågade om läget var så att han inte vill ha personer med sporthoj, och om han var för feg för att säga att det var 'så'...

Han svarade inte, utan pladdrade vidare bara!!

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Systemet borde mera bygga på höga självrisker istället för höga premier är min åsikt. Då kanske folk tänker sig för innan de idiotkör eller stuntar mm osv. Dessutom borde systemet fungera så att desto fler ggr man använder sig av försäkringen, desto högre självrisk ocg premie ska man få. På så vis ska de som ställer till med oredan få betala för det. Jag är less på att betala för andras misstag.

Observera att givetvis skall inte ett försäkringsärende där man själv inte är vållande påverka ens premie och självrisk.

Premier och självrisk borde m a o vara mer knutet till individen (försäkringshistorik, ålder osv). Åtminstone vagnskadedelen av försäkringen.

Så tycker jag.

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Penguin - Om jag inte missminner mig helt så får du ju redan högre premie när du använder försäkringen i form av förlorad bonus. Dock gäller bara bonusbortfall om du är vållande och det är fler än ditt fordon inblandat.

/R

Haze

don't go die on me now!
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
ingen längre.. =(
Liten historia ang skenförsäkring....

När jag en gång i tiden skulle försäkra min första bil ringde jag i vanlig ordning runt till de olika bolagen för att höra om priser. När jag hos ett av bolagen kommenterade deras höga premie i jmfr. med deras konkurrenter så TIPSADE FÖRSÄKRINGSHANDLÄGGAREN MIG OM ATT TA FÖRSÄKRINGEN PÅ MIN PAPPA.

Fattar ni?

Försäkringsbolaget uppmuntrade mig i detta fallet att teckna försäkring på ngn annan, det är ju helt jävla sjukt.

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Det stämmer nog som du säger Raid, men jag tycker att det skall bli än mer kännbart än bara en förlorad bonus. Bonusen märker man ju aldrig av iaf.

Trots att min bonus har ökat genom åren har jag aldrig fått någon lägre premie för det.

Ankan

Perfektare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -05
Kulan skrev:
Jaha då var vi där igen då :eek:

Kan ingen rimlig människa fatta att det inte handlar om mångmiljonbelopp som kommer in till företagen om alla betalade sin rätt premie :rolleyes:

Det är fortfarande olyckorna som vållar de stora kostnaderna :crash Vad händer om 10% av alla klass 7 åkarna betalade 3000kr mer om året??? Hur mycket får försäkringsbolagen in mer om året då? För det är väl ungefär vad det handlar om eller?

Du är helt ute o cyklar. Om alla betalar en premie som motsvarar deras risk, skulle många "högriskpersoner" som nu åker R1 etc, inte kunna ha en klass 7-hoj. Därmed skulle de inte utgöra så stor risk och olyckorna skulle minska. Därmed minskar även försäkringsbolagens utbetalningar. Däri ligger poängen med att alla skall betala rätt premie.

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Misstänker Du bedrägeri eller har
Du information om stulna motorcyklar?

RING FÖRSÄKRINGSBOLAGENS TIPSTELEFON
020 325 325

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Hur ska vi göra i samboförhållanden där man delar bil och ev en hoj? Om bilen står på tjejen men killen har den till jobbet var dag. Är det dags för ange dom för skenförsäkring????

Vet Ni om att försäkringsbolagen har försäkring som säger att alla på samma bokförd adress får framföra fordonet.

Om man köper och delar bil/mc/vespa, vem ska stå för den så att det inte ska klassas för skenförsäkring, kanske betalar man hälften var av fordonet.

En sak jag är säker på är att jag aldrig skulle ange en kompis eller annan för stunt eller skenförsäkring. Varför skulle jag göra det? Jag har mycket bättre saker för mig än att göra det och blanda mig i andras personligheter

Jag har själv gjort valet att köra hoj oh tar då smällen att det kostar
För citera Madhonad "Smakar det så kostar det"

Om vi nu pratar om just hoj som står alla så nära hjärtat här. Om Ni skulle ange polare eller andra, då ska det inte vara dubbelmoralen på andra saker heller. Då anger ni väl även polare som köper digitalkameror, pc, filmer svart och såna som laddar ner mp3 låtar på nätet, bränner av cd-skivor, m.m.

För visst är det så att ni som anger inte gjort eller köpt något olagligt som tex laddat ner mp3 låtar eller mc filmer på nätet som finns att köpa mend som inte får kopieras och lämnas ut på nätet..........

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducati 998
Liwa1 skrev:
Vet Ni om att försäkringsbolagen har försäkring som säger att alla på samma bokförd adress får framföra fordonet.
Skenförsäkring handlar inte om frågan att låna ut eller inte.
Alla får låna ut sina hojar oavsett om man är i samma hushåll eller inte. Vissa försäkringar är dock undantagna såsom tjejförsäkringar t.ex. Eftersom det är så att många personer utnyttjar systemet genom att låta någon med en mindre risk stå som ägare och försäkringstagare så har bolagen hittat ett kryphål som ger dem rätt att neka ersättning om personen som står som ägare inte har det ekonomiska intresset. Detta görs ju alltså enbart för att det har blivit en sån stor grupp som skenförsäkrar. Hade inte så många skenförsäkrat så hade inte bolagen brytt sig om detta.
Originally posted by Liwa1
Om man köper och delar bil/mc/vespa, vem ska stå för den så att det inte ska klassas för skenförsäkring, kanske betalar man hälften var av fordonet.
Detta är ju en av nackdelarna som kommit i och med detta. Lättast är väl att den som har högst risk står som ägare så riskerar man aldrig att bli beskylld för något. Eller så kollar man med bolaget och ser vad de säger. Kan vara bra att få det på papper då också.
En sak jag är säker på är att jag aldrig skulle ange en kompis eller annan för stunt eller skenförsäkring. Varför skulle jag göra det? Jag har mycket bättre saker för mig än att göra det och blanda mig i andras personligheter
Jag skulle heller aldrig ange en kompis men jag måste ändå fråga hur du kan tycka att det inte är ditt problem att någon fuskar så att du får betala mer?
Jag har själv gjort valet att köra hoj oh tar då smällen att det kostar
För citera Madhonad "Smakar det så kostar det"
Jag håller med men jag vill för den skull inte betala mer för att andra betalar mindre p.g.a. skeförsäkring.

/Micke

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Micke N skrev:
Alla får låna ut sina hojar oavsett om man är i samma hushåll eller inte. Vissa försäkringar är dock undantagna såsom tjejförsäkringar t.ex.

Nopp, trots tjejförsäkring så får man låna/dela ut den till boende på samma adress på en del bolag även om det är till en grabb

Detta är ju en av nackdelarna som kommit i och med detta. Lättast är väl att den som har högst risk står som ägare så riskerar man aldrig att bli beskylld för något. Eller så kollar man med bolaget och ser vad de säger. Kan vara bra att få det på papper då också.

Varför skulle det vara rätt att man tar den som betalar högst om man köper något ihop, det är i så fall lika rätt att man tar lägsta. Tar man inte högsta så handlar det bara om att andra blir avis = svenska avudsjukan troligen

Jag skulle heller aldrig ange en kompis men jag måste ändå fråga hur du kan tycka att det inte är ditt problem att någon fuskar så att du får betala mer?

Därför jag anser att jag inte ska lägga mig andras personligheter som jag inte har med att göra. Jag tänker inte bli en angivare för få ner en permie, tror inte på den lösningen. Dock om det går tycker jag att bolagen bör se om systemet och ha lägre premier och höja självrisken. Vem vill sänka sin hoj i havet med flit om självrisken är 30.000 kr??? Men sen måste då försäkringen göras om då det som kostar är rehab av alla skador och ska då kanske självrisken finasiera lite av mc sjukvårde (det här är över min kunskap)

Jag håller med men jag vill för den skull inte betala mer för att andra betalar mindre p.g.a. skeförsäkring.

Så skulle du hellre anger någon för att försöka få ner en premie? Vad är då moralen om man säger att man ska inte ange en vän men såna man inte känner? Verkar knäppt

Om premien var lägre skulle knske inte skenförsäkringar finnas men för lösa den biten måste man nog vända på hela premiebiten från vad den är idag. Se hur man kan arbeta med att den förare som kostar bolagen får betala, vilket är svårt att ta fram.

Dock har jag i alla fall gjort mitt val och jag tar smällen att det kostar, jag har dyr hobby
:rodnar

/Micke

Last edited:

NeO

Krash Kungen!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R6 -01 R.I.P
Micke N skrev:
Alla får låna ut sina hojar oavsett om man är i samma hushåll eller inte.

Den försäkringen jag har på trygg-hansa så kan alla som bor under samma boände använda hojen utan att det är skenförsäkring.... Och ange nån skulle aldrig komma på frågan!!

/NeO

Micke N

SDK #2173
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducati 998
NeO skrev:
Den försäkringen jag har på trygg-hansa så kan alla som bor under samma boände använda hojen utan att det är skenförsäkring.... Och ange nån skulle aldrig komma på frågan!!

/NeO
Som jag skrev så får alla låna ut sina hojar. Det är inte det som är skenförsäkring.
Skenförsäkring är när din pappa står som ägare på en hoj som du har köpt.
Visst, du kommer säkert säga att din pappa står som köpare på kvittot och det kommer säkert inte att kunna bevisas att du skenförsäkrar men innerst inne vet du säkert att det är din hoj. :rolleyes:
Har jag fel så ber jag om ursäkt.

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Misstänker Du bedrägeri eller har
Du information om stulna motorcyklar?

RING FÖRSÄKRINGSBOLAGENS TIPSTELEFON
020 325 325

Mitt tips gäller t.ex. om man känner nån som känner nån som handlar med stöldgods, gör "FB", mm. Skenförsäkringar får bolagen nog fram ändå. Även den som gjort det blir varse när han hamnar i rullstol och inte får ersättning,,,

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati