Anklagad för vårdslöshet i trafik pga bakhjulsåkning, hjälp!

Ace of spades

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Doha, Qatar
Hoj
Letar
Det första och viktigaste du bör göra är att ta reda på "Prejudikat". Någon påtalade tidigare i strängen att det fanns någon som klarat sig från dom efter blivit ertappad på bakhjulet. Hitta den domen och finn likheter med din egen situation.
I sådana här mål har man god chans att vinna om det finns prejudikat. Är domen på den andra åkaren inte prejudicerande (och det är troligt) så bör du ändå åberopa den, eftersom din domstolen ändå måste ha starka själ för att göra en annan bedömning än tidigare domstolar i liknande ärende. :fakta


Lycka till
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
supernaut skrev:
Frågan var om det står i klartext i lagboken. Utgångsläget för att argumentera sig fri blir annorlunda om det inte gör det.
Lagen är inte utformad så, det skulle bli en rejält tjock lagbok om varenda handling som kunde anses olaglig skulle beskrivas i detalj.

I detta fall så är det Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott, första paragrafen som åberopas och den säger ungefär: "Brister vägtrafikant i omsorg och varsamhet dömes för vårdslöshet i trafik". Sen är det upp till domstolen att avgöra om bakhjulsåkningen är en brist i "omdöme och varsamhet".

Det behöver alltså inte utryckligen stå att "bakhjulsåkning är olagligt" för det skulle bli en jävligt lång lista med saker som vore olagliga.
 

supernaut

Anonyma Adrenalinister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Xtra Terrestrial 660
"I detta fall så är det Lag (1951:649) om straff för vissa trafikbrott, första paragrafen som åberopas och den säger ungefär: "Brister vägtrafikant i omsorg och varsamhet dömes för vårdslöshet i trafik". Sen är det upp till domstolen att avgöra om bakhjulsåkningen är en brist i "omdöme och varsamhet"."
sgtpepper

Här finns utrymme för lite kreativ argumentation, vilket är bra, det hade varit lite svårare utgångsläge om det stod svart på vitt att alla hjul skall vara i backen :D
Jag tror det finns flera här inne som kan lyfta hjulet utan att vara ovarsamma.
 

cerwin

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
UPPSALA
Hoj
KTM Duke II
"Prejudikat" låter riktigt intressant

Otroligt vilken respons jag fått för mitt "bakhjulsfall", tack!
Men det ligger väl de flesta här varmt om hjärtat antar jag!

Det som Ace of Spades skrev om ett sk "Prejudikat" låter högintressant. Jag skulle vilja komma över t.ex det fallet som FZ1 skrev om tidigare på Skarphagsleden i Norrköping.

Är detta ofentliga handlingar.??

Det som talar för mig är delad körbana (trafik åt ett håll bara) samt att det inte var ngn bil framför mig, bara en bakom + civilbilen också. Samt att jag inte körde för fort.

Pratade med polisen vad som gäller med min plåt och jag behöver tydligen inte besiktiga om eller nått, bara hosta upp 400 bagis. Men hon sade att det skulle dröja nån månad innan åklagaren tittat på fallet.

Nu är det bara till att hitta gamla friade fall "Prejudikat".
Så skicka in allat ni vet om detta!

MVH Kim
 

Ace of spades

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Ort
Doha, Qatar
Hoj
Letar
Ha inte för höga förväntningsar på prejudikat, betvivlar att det finns i just den här fråga. Men om det finns är saken ganska lättolkad -både för och emot din sak. :fakta Skulle det inte finnas bör du ändå leta reda på tidigare friande domar och finna likheter. Då får domstolen svårare att gå emot ett sådant dömande i tidigare fall och gör så bara om synnerliga skäl föreligger.


Förbered dig noga med eller utan advokat.

:squid
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Är det inte såhär att du ska ha två av varandra oberoende bromssystem på på hojen? Slangar man så kan ju detta kanske tydas som att det ena bromssystemet är ur funktion.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
det fallet som nämns, där killen blev friad var ju på en trafiktom sträcka och det satt ändå hårt inne innan han blev friad, det var heller inget prejudikat som sattes iom detta.
Hoppas på böter, att du blir friad ser jag som näst intill omöjligt.
Jag vet i sjutton om man kan hävda att man är en jävel på att åka på slangen och minsan har lika stor koll där, jag tror man får spela på andra strängar att man ångrar sig och aldrig ska göra om det osv.
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Körfält.

Jag jobbade som mc-bud förrut och vi hade på hälsninga av polisen ett flertalgånger i föreläsnings syfte ang vad man får och inte får göra i trafiken. Det kan vara bra att veta så man kan stå på sig när snuten bråkar..
Vi får köra om bilar ikö både på höger och vänster sida, i princip hur som hälst bara inte över heldraget =Du gjorde inget fel när du stod brevid bilen.
Rör sig därremot kön för fort räknas det som omkörning och då är det olagligt.
:fakta
 

spökrider

en arg jävel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
i svampen
Hoj
ingen, eller jo det har ja ju
stog det inte om någon kille i bike som fått behålla lappen efter sin bakhjulsåka???
 

Skorpan

Guest
Silwer skrev:
Jag vet i sjutton om man kan hävda att man är en jävel på att åka på slangen och minsan har lika stor koll där, jag tror man får spela på andra strängar att man ångrar sig och aldrig ska göra om det osv.
säger du att du är en jävel på o slanga så kommer du garranterat åka på det,det är jag nästan 100% säker på
var knappt så jag klara mej,var ett jävla liv om det :fakta
 

Hotrodbiker

Bara blå
Gick med
6 May 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona -02,Yamaha R1 -08, Kawa250 -72,Husaberg 570 -12
har det förästen varit någon allvarlig insident i samband med bakhjulsåkande? [/B][/QUOTE]


Insident ? Kan man kanske inte kalla det .... Men i Tungelsta söder om sth så dog en när det kom en bil emellan hans bakhjulsåka... :(
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
det klart olyckorna ökar när folk kör på slangen i trafiken, ja tom när det inte i trafiken pga risk att slå över osv. Det finns ju en jäkla massa folk som vill visa hur tuffa de är och ska åka på slangen fast de i princip inte har nån koll på hur man gör.
Fast jag kan ju inte låta bli det jag heller, så jag ska väl inte moralisera, men jag begriper att riskerna ökar och sitter inte och tror att det inte spelar nån roll hur många hjul som är i marken när jag kör.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Nån ovan skrev att domen i Norrköping inte skulle funka som prejudikat. Varför inte? En dom i ett likadant fall är väl per automatik ett prejudikat. Nu är ju jag ingenjör och inte jurist så nån får jättehjärna förklara för mig. Om folk tidigare kunnat bli friade så varför inte den här gången....
Stå på dig :tummenupp


Ang. olyckor i samband med bakhjulsåka så var det en kille här i Örbro för några år sedan som visade att han inte hade alla hästarna i motorn. Slangade en lör- eller söndag mitt på stan bland en massa shoppande civilister. Tappar såklart kontrollen och hojen sticker iväg och slår ner en stolpe som står på en trafikdelare. Ungefär två meter ifrån en mamma med barnvagn. Hade jag varit på plats hade jag slagit ihjäl honom själv. Tänk på att hur säkra ni än är på slangen så _kan_ det skita sig. Utsätt inte andra för fara!!
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
jag har för mig att det krävs att den högsta instansen slagit fast dommen i fallet. Men att just den killen blev frikänd tror jag berodee på att han slangade på en öde väg.
 

djcliff

DJ
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Hemma så klart! ;-)
Hoj
Endast en PitPro... med den skall snart få en storebror
Mailade polisen och frågade ang detta.. dom svarade :

Hej!
Brottet är vårdslöshet i trafik och straff utdöms av åklagare eller
domstol.
För närvarande drivs ett fall i domstol. Hör med Göteborgs tingsrätt vad
domen blev.

Med vänlig hälsning
Trafikpolisen i Göteborg


Varför är ALLT som e kul, förbjudet !! :va
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Var med om en liknande sak en gång.
De hade ingen hastighetsöverträdelse (även om jag kört för fort) så jag sa bara:
"Jag ville bara känna lite på accelerationen i ett fordon jag helt lagligt införskaffat i över disk i sverige, om det resulterar i att framhjulet lättar så är väl det okej så länge det inte går för fort. i 60km/h (110 i mitt fall) kommer jag 17m/s och det ni säger är att jag åkte på bakhjulet ca 1-2 sekunder, ungefär normal reaktionstid för att göra något åt saken. Hojen är i toppskick och jag har ju ingen lust att slå framhjulet i backen.".

Sen får du väl valsa något med att du ville testa frambromsen ungefär liknande... :)

Åklagaren la ner skiten för min del.
/fredde
 

Texas

Somnadsbudsbetend'e
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Norrland
Hoj
Nightrod-08
Vet en kille i stan som drog upp den på slangen en cirka 150m....svängde sedan in på macken....och vips så kom farbror blå och skulle sätta dit han för vårdlöshet i trafik....

Men grejen var att han sa att han nyss köpt bågen ( och vilket han faktiskt gjort) och kunde inte riktigt hantera den...
Snuten - Men du körde ju minst en 150 meter

Då sa han att när den gick upp på bakhjulet så vart han så närvös och att han drog ännu mer på rullen...

Åtalet lades ner...vart inte ens något förhör... :hihi
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top