amullo
Italiensk Allroad
Anledningen till att man har integralhjälm.
Ni som inte har, kanske bör fundera på att byta till sådan.
![swisherhelmet1.jpg](http://jeff.dean.home.att.net/swisherhelmet1.jpg)
amullo skrev:Anledningen till att man har integralhjälm.
P@trik skrev:Påminner mig om en bild jag såg för flera år sedan på en sida som hette rotten.com, killen låg på ett operationsbord med uppspärrade ögon som såg ut att skrika av smärta.
Näsa, käke och i princip hela ansiktet var borta.Ögon och en mindre trevlig tunga var allt som fanns kvar.
Han hade släpat ansiktet i backen när han körde omkull med en öppen hjälm.
Det är därför jag aldrig besöker sånna sajter.DaPirate skrev:Kommer ihåg den bilden, den har etsat sig fast i minnet...![]()
![]()
Boris JR skrev:Jag tycker du skall klaga på shoeis visir de säger faktiskt att de skall vara repfria något det vid hårda tester visat sig inte vara......
VRM Roffe skrev:Kan ju bara påminna om på Kent anderssons tid som världsmästare så slogs han med SVEMO dom idioterna om att få tävla med integralhjälm.
Dom ville inte godkänna heltäckande hjälmar i Sverige fast det var godkänt utomlands
:kocko
Därför om ni som kommer ihåg, hade Kent sågat sönder sin AGV hjälm så han såg ut som världens snabbaste hamster istället........
Heja SVEMO
![]()
![]()
VRM Roffe skrev:Kan ju bara påminna om på Kent anderssons tid som världsmästare så slogs han med SVEMO dom idioterna om att få tävla med integralhjälm.
Dom ville inte godkänna heltäckande hjälmar i Sverige fast det var godkänt utomlands
:kocko
GuW skrev:En paralell, I sverige får man endast utöva bilsport med svindyra, lätta öppna specialhjälmar, I WRC (och alla andra utländska rallyn) kör man med tunga intergralhjälmar.
En hjälm som är för tung och därmed förbjuden i svensk folkrace duger tydligen att köra WRC bil med....
Hoztic skrev:Det borde ju vara farligare att köra bil än mc med en tung hjälm, iom att kroppen sitter fast och huvudet fortsätter om det tar stopp i något!![]()
![]()
sandstream skrev:Det är därför jag aldrig besöker sånna sajter.
Gjorde det nångång i under min rookiesäsong på nätet och jag mår nästan illa bara jag tänker på det
Öppna hjälmar borde förbjudas, pungt!
(Eller så kanske bilden från Rotten skulle sitta som en affisch bredvid stället med öppna hjälmar hos mc-butiken, lite som varningstexterna på tobak)
Hoztic skrev:Det borde ju vara farligare att köra bil än mc med en tung hjälm, iom att kroppen sitter fast och huvudet fortsätter om det tar stopp i något!![]()
ft skrev:Jepp, det dör folk av i bilsporten. Det som dödade Dale Earnhart var en skallbasfraktur orsakad av just detta. Det är därför som de numera inom Nascar och, såg jag nyss, WRC m fl har en platta som sticker upp i nacken till vilken hjälmen sitter förtöjd med ett par remmar.
Mvh,
/Fredrik
GuW skrev:En paralell, I sverige får man endast utöva bilsport med svindyra, lätta öppna specialhjälmar, I WRC (och alla andra utländska rallyn) kör man med tunga intergralhjälmar.
En hjälm som är för tung och därmed förbjuden i svensk folkrace duger tydligen att köra WRC bil med....
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
![]() |
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |