Anledningen till varför vi kör med integralhjälm(bild)

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Anledningen till att man har integralhjälm.

Ni som inte har, kanske bör fundera på att byta till sådan.

swisherhelmet1.jpg

flexbert

Medlem
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Aprilia Tuono -07
amullo skrev:

Man kan ju bara tänka sig hur personen som hade hjälmen hade sett ut om han hade vanlig hjälm :3freak

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
amullo skrev:

Jag har för mig att jag läste att det fanns ett förslag som skulle förbjuda öppna hjälmar, nån som vet nått om det? Inte mig emot, jag skulle aldrig köra med en halv hjälm ändå :3freak

Edit, tog bort bilden som följde med när jag svarade på tråden

Last edited:

P@trik

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Flera
Påminner mig om en bild jag såg för flera år sedan på en sida som hette rotten.com, killen låg på ett operationsbord med uppspärrade ögon som såg ut att skrika av smärta.
Näsa, käke och i princip hela ansiktet var borta.Ögon och en mindre trevlig tunga var allt som fanns kvar.

Han hade släpat ansiktet i backen när han körde omkull med en öppen hjälm.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Den där helmuten liknar min reservhjälm. Den funkar fortfarande prima.
Hjälmar är good stuff allså.

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
P@trik skrev:
Påminner mig om en bild jag såg för flera år sedan på en sida som hette rotten.com, killen låg på ett operationsbord med uppspärrade ögon som såg ut att skrika av smärta.
Näsa, käke och i princip hela ansiktet var borta.Ögon och en mindre trevlig tunga var allt som fanns kvar.

Han hade släpat ansiktet i backen när han körde omkull med en öppen hjälm.

Kommer ihåg den bilden, den har etsat sig fast i minnet... :näsblod

sandstream

Guest
DaPirate skrev:
Kommer ihåg den bilden, den har etsat sig fast i minnet... :näsblod
Det är därför jag aldrig besöker sånna sajter.
Gjorde det nångång i under min rookiesäsong på nätet och jag mår nästan illa bara jag tänker på det :3freak

Öppna hjälmar borde förbjudas, pungt!
(Eller så kanske bilden från Rotten skulle sitta som en affisch bredvid stället med öppna hjälmar hos mc-butiken, lite som varningstexterna på tobak)

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Telefonkiosk

amullo skrev:

swisherhelmet1.jpg

Kan ju bara påminna om på Kent anderssons tid som världsmästare så slogs han med SVEMO dom idioterna om att få tävla med integralhjälm.
Dom ville inte godkänna heltäckande hjälmar i Sverige fast det var godkänt utomlands
:död :kocko

Därför om ni som kommer ihåg, hade Kent sågat sönder sin AGV hjälm så han såg ut som världens snabbaste hamster istället........

Heja SVEMO
:banana

:död

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jag tycker du skall klaga på shoeis visir de säger faktiskt att de skall vara repfria något det vid hårda tester visat sig inte vara......

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Boris JR skrev:
Jag tycker du skall klaga på shoeis visir de säger faktiskt att de skall vara repfria något det vid hårda tester visat sig inte vara......

:hihi Lite rolig kommentar var det..

Ni som inte alltid åker i skinnställ kanske skall få höra att olyckan som föranledde ovan bild skedde tydligen i stadstrafik i hastighet av ca. 40 MPH. (ca 70 km/t)

Vad tror ni resten av kroppen skulle sett ut som om han inte haft skinnställ, om hjälmen ser ut sådär?

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
XT 600
VRM Roffe skrev:
Kan ju bara påminna om på Kent anderssons tid som världsmästare så slogs han med SVEMO dom idioterna om att få tävla med integralhjälm.
Dom ville inte godkänna heltäckande hjälmar i Sverige fast det var godkänt utomlands

Därför om ni som kommer ihåg, hade Kent sågat sönder sin AGV hjälm så han såg ut som världens snabbaste hamster istället........

Heja SVEMO
:banana

:död

Du kan inte ordna en bild på det kanske? :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
VRM Roffe skrev:

En paralell, I sverige får man endast utöva bilsport med svindyra, lätta öppna specialhjälmar, I WRC (och alla andra utländska rallyn) kör man med tunga intergralhjälmar.

En hjälm som är för tung och därmed förbjuden i svensk folkrace duger tydligen att köra WRC bil med....

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
GuW skrev:
En paralell, I sverige får man endast utöva bilsport med svindyra, lätta öppna specialhjälmar, I WRC (och alla andra utländska rallyn) kör man med tunga intergralhjälmar.

En hjälm som är för tung och därmed förbjuden i svensk folkrace duger tydligen att köra WRC bil med....

Det borde ju vara farligare att köra bil än mc med en tung hjälm, iom att kroppen sitter fast och huvudet fortsätter om det tar stopp i något! :va

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hoztic skrev:
Det borde ju vara farligare att köra bil än mc med en tung hjälm, iom att kroppen sitter fast och huvudet fortsätter om det tar stopp i något! :va

Prexsis, varför man förundras en hel del över varför övriga världen inte anammar sveriges hårdare hjälmkrav.
Om man kör både rally och folkrace med samma hjälm tvingas man att ta bort intercomen när man kör folkrace, eftersom den då bara är onödig vikt, och det är inte många gram extra.

Jag ska förövrigt på bilsportmässa i helgen :yoparty
Inte för att jag ska köpa något, men det är alltid kul att kolla på nya prylar.

gurra snurra

Lagen är lika för alla !!!
Gick med
30 Jan 2005
Hoj
URAL och en BMW1150
amullo skrev:

swisherhelmet1.jpg

Så där går det om man lägger näsan i blöt :hihi :hihi :hihi nä men varför har man inte krockkuddar istället :va

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
sandstream skrev:
Det är därför jag aldrig besöker sånna sajter.
Gjorde det nångång i under min rookiesäsong på nätet och jag mår nästan illa bara jag tänker på det :3freak

Öppna hjälmar borde förbjudas, pungt!
(Eller så kanske bilden från Rotten skulle sitta som en affisch bredvid stället med öppna hjälmar hos mc-butiken, lite som varningstexterna på tobak)

Det där kan jag verkligen ha något emot...att sätta upp bilder i avskräckande exempel. Vet att jag inte kan vara ensam om att bara bli illamående av sådant utan att min åsikt om saker och ting förändras.

När jag gick i grundskolan var det några poliser i skolan som visade bilder på misshandelsfall i avskräckande exempel. Efter ca två bilder kräktes jag i knät vilket inte är en bra grej att göra i skolan då barn kan vara ganska elaka. Det enda jag tänkte på var att jag ville misshandla poliserna som bidrog till detta då jag inte gavs möjligheten att inte se bilderna, även om jag försökte blunda så hjälpte vännernas reaktioner till.

Det bland annat har bidragit till en väldig skräck för öppna sår. Nu även i vuxen ålder har jag svårt att hålla mig vid medvetandet efter att ha skurit mig i fingret med kniv i köket. Jag mår illa så fort jag tänker på bilder och ibland kan det räcka med att någon beskriver en olycka, följd, skrik och blod för att jag ska må illa och hålla kräkningarna nere.

Det är även därför jag har lite svårt för de som lägger upp bilder på olycker på SH utan att förvarna. Nu menar jag självklart inte denna bild då det bara är ett väldigt bra exempel som får alla att tänka på vad som hade hänt utan integral.

Behövde bara skriva av mig lite om ämnet....
:)

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Hoztic skrev:

Jepp, det dör folk av i bilsporten. Det som dödade Dale Earnhart var en skallbasfraktur orsakad av just detta. Det är därför som de numera inom Nascar och, såg jag nyss, WRC m fl har en platta som sticker upp i nacken till vilken hjälmen sitter förtöjd med ett par remmar.

Mvh,
/Fredrik

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
ft skrev:
Jepp, det dör folk av i bilsporten. Det som dödade Dale Earnhart var en skallbasfraktur orsakad av just detta. Det är därför som de numera inom Nascar och, såg jag nyss, WRC m fl har en platta som sticker upp i nacken till vilken hjälmen sitter förtöjd med ett par remmar.

Mvh,
/Fredrik

Precis! Konstigt att det inte har kommit tidigare! I synnerhet som dom där bilarna inte direkt har mjuka deformationszoner som tar upp smällarna...
Eller att ingen har gjort någon smart lösning för hojåkare som gör att man inte kan vrida loss huvudet...

K.Svensson

Morgontrött
Gick med
21 Oct 2005
Hoj
RMZ450 SM -08 ... Speed Triple -07
GuW skrev:

Delvis rätt, vi i sverige får inte köra med integralhjälm i täckta bilar och får inte överstiga 1400gr. Fia's reglemente säger max 1800gr och i vilken bil som helst.

Men därimot så får inte internationella förare (FIA's regler) köra med intercom i annat än rally. Precis som i sverige.

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Att en integral är säkrare än en öppen hjälm är för många glasklart.

MEN
Hur tror ni scenariot sett ut om hjälmen var av typen öppningsbar integral???!

:gnissla

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...