Anledningen till varför vi kör med integralhjälm(bild)

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
XT 600
Superbee skrev:
Att en integral är säkrare än en öppen hjälm är för många glasklart.

MEN
Hur tror ni scenariot sett ut om hjälmen var av typen öppningsbar integral???!

:gnissla

Är inte det där en vandringshistoria som saknar sanning? Jag har för mig att det finns en annan tråd här på forumet där det talas om att det inte finns några befogenheter för att öppningsbara integral skulle vara sämre än vanliga integralhjälmar, förutom att de låter lite mer.

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Hmm...
en öppningsbar integral har alltid "bogvisiret" i plast.
Finns öppningsbara med enbart plasthakar som låsning.
Ett delat skal sprider inte krafter som en integral
osv.
Känns inte som att man behöver vara "rocket scientist" för att klura lite själv?

med vänlig hälsning

SB

Gren skrev:
Är inte det där en vandringshistoria som saknar sanning? Jag har för mig att det finns en annan tråd här på forumet där det talas om att det inte finns några befogenheter för att öppningsbara integral skulle vara sämre än vanliga integralhjälmar, förutom att de låter lite mer.

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Telefonkiosker......

ft skrev:
Jepp, det dör folk av i bilsporten. Det som dödade Dale Earnhart var en skallbasfraktur orsakad av just detta. Det är därför som de numera inom Nascar och, såg jag nyss, WRC m fl har en platta som sticker upp i nacken till vilken hjälmen sitter förtöjd med ett par remmar.

Mvh,
/Fredrik

Den mest tragiska delen av Dale Earnharts bortgång, är att han och några andra i förtroendegruppen för förarna hade notoriskt förnekat behovet av HANS.
Konstruktören av skyddet hade sett alla positiva fördelar med det skyddet men inte dom aktiva. Dom hade en stjärnstatus näst intill GUD och sådana behöver inte något sådant trams!!!!!!!!!
Sensmoralen i den här sorgen är att det var hans familj som drev på att det skulle bli lagkrav hädanefter i Stockcar efter hans bortgång..
Dessutom var det ett krav från Juniors mamma att om han skulle få fortsätta att gå i pappans fotspår så var det HANS som gällde...

MVH
Roffe :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
K.Svensson skrev:
Delvis rätt, vi i sverige får inte köra med integralhjälm i täckta bilar och får inte överstiga 1400gr. Fia's reglemente säger max 1800gr och i vilken bil som helst.

Men därimot så får inte internationella förare (FIA's regler) köra med intercom i annat än rally. Precis som i sverige.

Vikten får inte överstiga 800gr i en täckt bil enligt SBF, vilket jag var otroligt tacksam för när rallybilen min 13årige son åkte kartläsare i klippte en tall...

Han var rejält blå efter bältet, men hade aldrig ont i nacken.
Det var förövrigt en av dom första tävlingarna han åkte, men inte f-n vart han avskräckt efter det, nu bygger dom ny bil.... (föraren och min son, förmodligen slipper inte jag heller undan)

Edit:
Ett HANS-system idag kostar ca 7-8000:- och Peltors 800gr hjälm har inga fästpunkter för det.

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
ft skrev:
Jepp, det dör folk av i bilsporten. Det som dödade Dale Earnhart var en skallbasfraktur orsakad av just detta. Det är därför som de numera inom Nascar och, såg jag nyss, WRC m fl har en platta som sticker upp i nacken till vilken hjälmen sitter förtöjd med ett par remmar.

Mvh,
/Fredrik
HANS (Head and Neck Support) device.

Gren

Ny medlem
Gick med
23 Sep 2003
Hoj
XT 600
Superbee skrev:
Hmm...
en öppningsbar integral har alltid "bogvisiret" i plast.
Finns öppningsbara med enbart plasthakar som låsning.
Ett delat skal sprider inte krafter som en integral
osv.
Känns inte som att man behöver vara "rocket scientist" för att klura lite själv?

med vänlig hälsning

SB

Jag ville ha en insatt persons utlåtande i den här frågan och mailade Patrik Ericsson, Trafiksäkerhetskonsulent på SMC.

Min fråga var:

Jag mailar till dig då jag ser att du arbetar med trafiksäkerhet inom SMC.

På sporthoj.com diskuteras det stundtals om (o)säkerheten med öppningsbara
integralhjälmar. En del menar på att en hjälm av sådan uppbyggnad är
avsevärt mycket farligare än en vanlig integralhjälm, och andra hävdar att
ambulanspersonal upplyst dom om att öppningsbara integralhjälmar ibland
öppnar sig själva vid olyckor.

Eftersom jag själv är ägare till en sådan hjälm, likväl som min sambo, min
far och en av mina bästa vänner, så är jag mycket intresserad av hur man ska
se på dessa hjälmar. Om jag inte förstått det hela fel så är de dessutom på
uppgång i försäljningen. Kanske en artikel i MC-folket?

Till svar fick jag:

Jag har inte sett eller hört att det skulle vara ett problem att dessa
hjälmar öppnar sig själv. Det kan vara så att hjälmen inte varit riktigt
stängd eller öppen och det kan man inte lasta konstruktionen för. Det som är
problem med hjälmar är att de byts för sällan.

Edit:

Han tillägger i ett senare mail att det inte finns några bra oberoende hjälmtester. Kanske dags att någon genomför det då.

Last edited:

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Hoj
no more :(
Gren skrev:
Jag ville ha en insatt persons utlåtande i den här frågan och mailade Patrik Ericsson, Trafiksäkerhetskonsulent på SMC.
Han tillägger i ett senare mail att det inte finns några bra oberoende hjälmtester. Kanske dags att någon genomför det då.

Hej!
Kul att nån mailar en insatt människa. Jag tror fortfarande att en integral i kompositmaterial("Glasfiber") är SÄKRARE än en öppningsbar integral.

Väl mött i trafiken
mvh

SB

Emil_in_hifi

Do you, do you dig destruction?
Gick med
5 Nov 2004
Hoj
ingen alls just nu....
Superbee skrev:
Hej!
Kul att nån mailar en insatt människa. Jag tror fortfarande att en integral i kompositmaterial("Glasfiber") är SÄKRARE än en öppningsbar integral.

Väl mött i trafiken
mvh

SB

Det tror jag också, framförallt pga av den ökade vikten som "mekaniken" måste innebära. Rätta mig gärna om jag har fel.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...