Anliggande frambroms (ena)

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Hojen har varit inne på gaffelservice så framhjulet har således varit bortmonterat. Eftersom den varken hämtades eller lämnades för egen maskin så märkte jag först idag att den rullar lite trögare än vanligt. Jag tänkte att jag inbillade mig när jag rullade ut den ur garaget men när jag skulle stanna vid ett trafikljus efter kanske 2km så tyckte jag att den rullade dåligt. Därför stannade jag och kände på skivorna och höger fram är märkbart varmare än vänster, dock inte värre än att man kan hålla handen på den (kanten).

Vände hemåt och kände på skivorna igen när jag kom hem och höger är fortfarande varmare än vänster men jag upplever inte längre att den rullar dåligt när man kör. När man rangerar har det alltid varit lite "väsande" från bromsarna.

När man skruvar MTB kan man ju ibland få samma problem när hjulet eller oken varit loss och då har jag lossat, hållit in bromsen och sedan dragit åt oken igen medan jag fortfarande håller in bromsen för att få dom att linjera. Gäller samma förfarande på MC? Haynes servicebok nämner tyvärr inget sånt vad gäller återmontering av ok.

Jag ska naturligtvis kontakta verkstaden när dom öppnar igen men om det finns en enkel fix hade det ju varit trevligt att slippa. Särskilt eftersom det är en liten bit dit och det känns inte optimalt att köra dit med anliggande broms.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Prova att bara tvätta av skivor och belägg.
Bromsrengöringen med högt tryck i flaskan är bra. Biltemas tycker jag är bra.

Vill du vara lite mer seriös, ta bort oken och beläggen och pressa ut kolvarna en liten bit (med någonting emellan så att inte kolvarna åker ur fullständigt) och gör rent runt tätningarna. (Tandborste och bromsrengöring)

Jag gjorde ofta misstaget när man var yngre och skulle byta belägg. Då pressade man bara in de skitiga kolvarna in i oken och bytte belägg, sen undrade man varför man fick konstiga symtom.

Motorcyklar är inte som bilar där det sitter en större damask som skyddar hela kolvens rörelse
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Prova att bara tvätta av skivor och belägg.
Bromsrengöringen med högt tryck i flaskan är bra. Biltemas tycker jag är bra.

Vill du vara lite mer seriös, ta bort oken och beläggen och pressa ut kolvarna en liten bit (med någonting emellan så att inte kolvarna åker ur fullständigt) och gör rent runt tätningarna. (Tandborste och bromsrengöring)

Jag gjorde ofta misstaget när man var yngre och skulle byta belägg. Då pressade man bara in de skitiga kolvarna in i oken och bytte belägg, sen undrade man varför man fick konstiga symtom.

Motorcyklar är inte som bilar där det sitter en större damask som skyddar hela kolvens rörelse
Tack! Funkar Bräkleen för ändamålet? Har för mig att jag läst i någon tråd här på SH att någon menade att det torkar ut sagda tätningar.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tack! Funkar Bräkleen för ändamålet? Har för mig att jag läst i någon tråd här på SH att någon menade att det torkar ut sagda tätningar.
Ja det gör det o tätningarna i mc ok är inte stora bara några mm.

Tandborste är ok o lätt fuktad med bromsvätska, inga mängder bara någon droppe torka rent med en trasa.

Personligen hade jag tagit loss oket o plockat ur kolvarna o rengjort tätningar a och deras spår i oken.

Fetta in med gummi fett för broms tätningar. Finns på Biltema i små tuber.

Använd inte olja då gummit är avsett för alkohol baserade vätskor, bromsvätska är alkohol som är modifierad och innehåller ingen olja.

Utgå från att olja skadar dina tätningar.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Ja det gör det o tätningarna i mc ok är inte stora bara några mm.

Tandborste är ok o lätt fuktad med bromsvätska, inga mängder bara någon droppe torka rent med en trasa.

Personligen hade jag tagit loss oket o plockat ur kolvarna o rengjort tätningar a och deras spår i oken.

Fetta in med gummi fett för broms tätningar. Finns på Biltema i små tuber.

Använd inte olja då gummit är avsett för alkohol baserade vätskor, bromsvätska är alkohol som är modifierad och innehåller ingen olja.

Utgå från att olja skadar dina tätningar.

Isopropanol borde alltså också funka men det lär ju sakna smörjande egenskaper som jag gissar att bromsvätska har?

Hade tänkte sätta upp bromsarna på att-göra-listan till kommande vinter eftersom dom (fram tills nu) inte vållat några problem och jag har besiktning på fredag :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Eftersom något kärvar är det bästa att ta isär, göra ordentligt rent, sätta ihop och lufta.

Det finns renoveringssatser att köpa (billigt) med nya tätningar osv.

Nyrenoverade bromsar ger dessutom mycket bättre känsla och kapacitet.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Tack! Funkar Bräkleen för ändamålet? Har för mig att jag läst i någon tråd här på SH att någon menade att det torkar ut sagda tätningar.
Jo, jag har också hört någon säga det men aldrig märkt av något sådant. Men det beror väl på att jag alltid fettat in tätningarna efteråt. (Obs! ej petroleumbaserat)

Samma sak med folk som säger att Biltemas Silikonspray (som jag också tycker är utmärkt till allt möjligt) skulle eventuellt innehålla någon promille petroleum och på det sättet skada t ex tätningar i airsoft-vapen. Det har jag inte heller märkt.

Men fetta in kolvarna med avsett fett efter rengöring som Moddlaren nämnde.
Inte något tjockt lager utan tunnt (knappt synligt) och låt dem jobba in och ut några gånger. Ofta känner man att de lättas upp.
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Ja det gör det o tätningarna i mc ok är inte stora bara några mm.

Tandborste är ok o lätt fuktad med bromsvätska, inga mängder bara någon droppe torka rent med en trasa.

Personligen hade jag tagit loss oket o plockat ur kolvarna o rengjort tätningar a och deras spår i oken.

Fetta in med gummi fett för broms tätningar. Finns på Biltema i små tuber.

Använd inte olja då gummit är avsett för alkohol baserade vätskor, bromsvätska är alkohol som är modifierad och innehåller ingen olja.

Utgå från att olja skadar dina tätningar.
Dom sväller av olja/fett o då nyper dom kolven , silikonfett som sagt
 

Bandit-1200

Full rulle
Gick med
4 Jan 2010
Ort
Västerås
Hoj
Bandit 1200
Dom sväller av olja/fett o då nyper dom kolven , silikonfett som sagt
Hm, blir inte riktigt klok på detta. Silikonfett på gummitätningarna. Är ju detsamma som att använda DOT5 som är en silkonbaserad bromsvätska, vilket anses leda till att gummitätningarna sväller. Eller gör dom det? Googlar man hittar man motsägesefulla uppgifter.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Vad är det för hoj?
Min är det rätt petigt med hur man återmonterar framhjulet om man vill slippa bl a bromsspök. Alltså hur, följa momentdragningen och i vilken ordning allt ska spännas, släppas och dras igen.Till sist passa in oken som inte har någon "styrning".
Det är en procedur och axeln sticks dessutom igenom från andra hållet mot alla filmer jag hittat. Inte bra för min hjärna! Nu kan jag det och får det oftast perfekt på första försöket.

Hade du inte problem innan du lämnade in den tror jag du ska börja där, steg för steg, innan du river isär bromseriet. Dessutom gratis och du kan utesluta någon/några potentiella felkällor. Har fått göra om detta när proffsen respektlöst bara smackat ihop grejerna.

Edit;

Kolla även att gaffelbenen sitter exakt lika om de nu haft loss benen. Alltså lika uppstick eller kant i kant med kronan. Ibland är det bråttom att få ihop det.
 
Last edited:

Millihaff

Sporthojsnörd
Gick med
26 Dec 2005
Ort
Republiken Åsen
Hoj
Muz 718cc
Titta så skivorna är centrerade i mitten av varje ok så de inte har dragit ihop gaffelbenen något så att något belägg ligger an emot skivan på ena sidan när du väl släpper ɓromsen och kolvarna går tillbaka.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Vad är det för hoj?
Min är det rätt petigt med hur man återmonterar framhjulet om man vill slippa bl a bromsspök. Alltså hur, följa momentdragningen och i vilken ordning allt ska spännas, släppas och dras igen.Till sist passa in oken som inte har någon "styrning".
Bra argument
Alltid tyckt det är märkligt att Brembo inte har styrningar när Nissin och Tocico har det.
Pratar radialok
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Vad är det för hoj?
Yamaha FZS1000S '05. Jag TROR att grejerna är ganska lika första generationens R1:a.

Edit: Fel av mig. R1 har såklart USD-gaffel, det har inte jag. Däremot tror jag att åtminstone oken är samma, vill iaf minnas att jag läst det.

Edit 2: Var ut och kollade. Högra gaffelbenet sitter 0,5-0,8mm högre mätt i övre gaffelkronan. Mätte flera gånger på olika ställen runt benen (även om det ska vara lika runt om såklart). Det måste väl ändå vara inom felmarginalen, annars måste man ju montera ihop den med mikrometer?
 
Last edited:

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Titta så skivorna är centrerade i mitten av varje ok så de inte har dragit ihop gaffelbenen något så att något belägg ligger an emot skivan på ena sidan när du väl släpper ɓromsen och kolvarna går tillbaka.

Hur menar du med "dragit ihop gaffelbenen något"?
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Klassiker är i detta fall distansröret inne i hjulet/navet..

Som ligger över i hjulaxeln och håller lagrena , har du ett rör inne i hjulet?
Aha, då fattar jag. Vet inte, har aldrig haft av framhjulet på den (har bara haft den ett år). Jo, kollade sprängskiss, det finns en distans i form av ett rör mellan hjullagerna.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top