Anliggande frambroms (ena)

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Så, nu har verkstaden lämnat sitt utlåtande:

Meken konstaterar precis som jag att kolvarna går att flytta med fingrarna utan problem, så dom kärvar inte. Han mätte också fukthalten i bromsvätskan (som inte ska vara så gammal enligt servicekvittona från annan verkstad) och den var OK. Hjulet snurrar också "normalt" när man sätter snurr på det, dvs 1/2-3/4 varv.

Han frågade när jag bytte belägg senast. Jag har aldrig bytt men noterade när jag började kika på bromsarna att två belägg är mer slitna än de två andra och det ser likadant ut på båda sidor. Han påpekade att det är brukligt att byta alla 4 samtidigt (naturligtvis) och syftade på att någon tidigare antagligen bara bytt 2 och fördelat 2 gamla på vardera oket. Det skiljer alltså ca 1mm vill jag minnas mellan beläggen inbördes i vardera ok - det ser alltså likadant ut på båda sidor vilket är anledningen till att jag avfärdade det som normalt. Dock borde det inte orsaka några problem.

Med tanke på att han lika gärna kunnat sälja på mig renovering av båda oken och byte av belägg så är jag beredd att tro honom. Har svårt att tro att de skulle skicka ut kunder med dåliga bromsar - det skulle inte vara bra för affärerna - eller så är det just det det skulle vara ?

Man ska inte ha begagnade grejer när man är fordonshypokondriker :cool:
Det blir samma sak med nya hojen efter en månads körning. Småsaker börjar knirka och knarka utan att där finns ett problem.

Bromsdamm gör att t ex hjulen börjar väsa när man snurrar dem.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Skivorna är flytande i rörnitarna/bobinerna mellan skivan och skivans nav. Det ska finnas ett visst spel på alla sex. Om hjulet inte snurrar fritt så kan du kolla dessa. Jämför med den andra skivan.
Känns det inte i bromshandtaget när du bromsar?
Skeva skivor svarvar inte till sig. Däremot tar hjullagren stryk. En tvåa på besiktningen.
Jag tror inte någon av skivorna är skeva - känns inget i bromsgreppet.

Ska besiktiga på fredag så då får jag en second opinion iaf :)
 
Last edited:

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Jag tycker inte det låter som att där finns något problem. Ena bromsskivan något varmare än den andra? Så länge inte ena skivan är sval och den andra brännhet hade jag aldrig reagerat.

Kontrollerat spelet i bromshandtaget så vajern inte är i spänn?

Rullade lite trögare än vanligt? Höll du inne kopplingen? Isf rullar det trögare än om du lägger i neutral, det har inte med bromsarna att göra.

Funkar bromsarna? Om ja, kör och sluta oroa dig :)

Vajer? Det är hydrauliska bromsar.

När jag ledde ut den ur garaget låg ingen växel i och jag höll således inte in kopplingen.
När jag saktade in vid trafikljuset och frirullade sista biten lade jag märke till att den rullade sämre än vanligt. Det var då jag kände på skivorna första gången (i år). Efter rengöringarna av oket upplever jag inte längre att den rullar dåligt, däremot blir den ena skivan varmare än den andra, när man kör i typ 50-60 och stannar (enbart mha av bakbromsen såklart) så är det dock inte värre än att man kan hålla handen på den utan obehag. Den vänstra är dock kall.

Ja, dom funkar och känns bra.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Vajer? Det är hydrauliska bromsar.

När jag ledde ut den ur garaget låg ingen växel i och jag höll således inte in kopplingen.
När jag saktade in vid trafikljuset och frirullade sista biten lade jag märke till att den rullade sämre än vanligt. Det var då jag kände på skivorna första gången (i år). Efter rengöringarna av oket upplever jag inte längre att den rullar dåligt, däremot blir den ena skivan varmare än den andra, när man kör i typ 50-60 och stannar (enbart mha av bakbromsen såklart) så är det dock inte värre än att man kan hålla handen på den utan obehag. Den vänstra är dock kall.

Ja, dom funkar och känns bra.
My bad, menade kopplingen såklart

När du frirullade mot trafikljuset hade du väl inte lagt i neutral iaf?

Hur som helst låter det definitivt inte som att du har några problem :)

Kör bara ;)
 
Last edited by a moderator:

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
My bad, jag började tänka på kopplingen jag ?

När du frirullade mot trafikljuset hade du väl inte lagt i neutral iaf?

Hur som helst låter det definitivt inte som att du har några problem :)

Kör bara ;)
Nej, 1:an låg troligen i men å andra sidan var ju motorn igång så bromseffekten med frikopplat torde vara obefintlig.
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Nej, 1:an låg troligen i men å andra sidan var ju motorn igång så bromseffekten med frikopplat torde vara obefintlig.
Jo, men det behöver det nog inte alltid vara...

Jag ska prova på min när det är premiär. Snö här i Borlänge nu.
Rullar gör den men måste rulla lättare på neutral...
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Jo, men det behöver det nog inte alltid vara...

Jag ska prova på min när det är premiär. Snö här i Borlänge nu.
Rullar gör den men måste rulla lättare på neutral...
Möjligt - men nu reagerade jag på att den rullade sämre än vanligt fram till trafikljuset. Men som sagt, det var innan jag gjorde rent oket. Om det sedan var det eller metoden för återmontering (tveksamt) som gjorde skillnad låter jag vara osagt.
 

Micke O

"osynlige mannen"
Gick med
14 Jul 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZS1000S
Den gick igenom besiktningen.

Han påpekade att ena frambromsen låg an litegranna. Jag förklarade lite kort vad jag skrivit här i tråden och han menade att det var väldigt lite men att man bör hålla koll på det. Han sa att han haft 2 hojar till idag som också haft anliggande frambroms och åtminstone den ena hade precis fått nytt framdäck = haft loss hjulet.

Jag tänker mig att det kanske kan bli så om beläggen hamnar en aning annorlunda på skivan?

När jag kom hem och hade bromsat lite (nedförsbacke till garaget) så kände jag på skivorna. Båda var lika ljumna vilket ju är bra.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top