Det blir samma sak med nya hojen efter en månads körning. Småsaker börjar knirka och knarka utan att där finns ett problem.Så, nu har verkstaden lämnat sitt utlåtande:
Meken konstaterar precis som jag att kolvarna går att flytta med fingrarna utan problem, så dom kärvar inte. Han mätte också fukthalten i bromsvätskan (som inte ska vara så gammal enligt servicekvittona från annan verkstad) och den var OK. Hjulet snurrar också "normalt" när man sätter snurr på det, dvs 1/2-3/4 varv.
Han frågade när jag bytte belägg senast. Jag har aldrig bytt men noterade när jag började kika på bromsarna att två belägg är mer slitna än de två andra och det ser likadant ut på båda sidor. Han påpekade att det är brukligt att byta alla 4 samtidigt (naturligtvis) och syftade på att någon tidigare antagligen bara bytt 2 och fördelat 2 gamla på vardera oket. Det skiljer alltså ca 1mm vill jag minnas mellan beläggen inbördes i vardera ok - det ser alltså likadant ut på båda sidor vilket är anledningen till att jag avfärdade det som normalt. Dock borde det inte orsaka några problem.
Med tanke på att han lika gärna kunnat sälja på mig renovering av båda oken och byte av belägg så är jag beredd att tro honom. Har svårt att tro att de skulle skicka ut kunder med dåliga bromsar - det skulle inte vara bra för affärerna - eller så är det just det det skulle vara ?
Man ska inte ha begagnade grejer när man är fordonshypokondriker
Jag tror inte någon av skivorna är skeva - känns inget i bromsgreppet.Skivorna är flytande i rörnitarna/bobinerna mellan skivan och skivans nav. Det ska finnas ett visst spel på alla sex. Om hjulet inte snurrar fritt så kan du kolla dessa. Jämför med den andra skivan.
Känns det inte i bromshandtaget när du bromsar?
Skeva skivor svarvar inte till sig. Däremot tar hjullagren stryk. En tvåa på besiktningen.
Jag tycker inte det låter som att där finns något problem. Ena bromsskivan något varmare än den andra? Så länge inte ena skivan är sval och den andra brännhet hade jag aldrig reagerat.
Kontrollerat spelet i bromshandtaget så vajern inte är i spänn?
Rullade lite trögare än vanligt? Höll du inne kopplingen? Isf rullar det trögare än om du lägger i neutral, det har inte med bromsarna att göra.
Funkar bromsarna? Om ja, kör och sluta oroa dig
My bad, menade kopplingen såklartVajer? Det är hydrauliska bromsar.
När jag ledde ut den ur garaget låg ingen växel i och jag höll således inte in kopplingen.
När jag saktade in vid trafikljuset och frirullade sista biten lade jag märke till att den rullade sämre än vanligt. Det var då jag kände på skivorna första gången (i år). Efter rengöringarna av oket upplever jag inte längre att den rullar dåligt, däremot blir den ena skivan varmare än den andra, när man kör i typ 50-60 och stannar (enbart mha av bakbromsen såklart) så är det dock inte värre än att man kan hålla handen på den utan obehag. Den vänstra är dock kall.
Ja, dom funkar och känns bra.
Nej, 1:an låg troligen i men å andra sidan var ju motorn igång så bromseffekten med frikopplat torde vara obefintlig.My bad, jag började tänka på kopplingen jag ?
När du frirullade mot trafikljuset hade du väl inte lagt i neutral iaf?
Hur som helst låter det definitivt inte som att du har några problem
Kör bara
Jo, men det behöver det nog inte alltid vara...Nej, 1:an låg troligen i men å andra sidan var ju motorn igång så bromseffekten med frikopplat torde vara obefintlig.
Möjligt - men nu reagerade jag på att den rullade sämre än vanligt fram till trafikljuset. Men som sagt, det var innan jag gjorde rent oket. Om det sedan var det eller metoden för återmontering (tveksamt) som gjorde skillnad låter jag vara osagt.Jo, men det behöver det nog inte alltid vara...
Jag ska prova på min när det är premiär. Snö här i Borlänge nu.
Rullar gör den men måste rulla lättare på neutral...
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|