Anmälan för förtal

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
håkanolsson skrev:
Spraydate, Lunar? Låter som värsta kontaktforumen.

Precis som när man köper hoj måste man granska, analysera, värdera och ta reda på objektets historia. Det räcker inte med att den är snygg + en o annan testkörning. Om man hoppar över detta arbete, får man skylla sig själv.
:tummenupp Synd att det krävs så jävla mycket jobb för att få provköra tänkbara tjejer, inte alls lika enkelt som att gå till den lokala MC-handlaren och plocka ut ett demo-ex... :D

friction

Professor
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Z400F -83
sgtpepper skrev:
:tummenupp Synd att det krävs så jävla mycket jobb för att få provköra tänkbara tjejer, inte alls lika enkelt som att gå till den lokala MC-handlaren och plocka ut ett demo-ex... :D

tänk på att ett "demo-ex" har blivit körd ganska många gånger... å ofta kanska hårt...
samt att dom kan dras med en smärre fel å barnsjukdomar... :rolleyes:

nä fy, vad säger jag... :rodnar

klyv k*ken med en rostig sked på honom!!!!! :kulspruta

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Liwa1 skrev:
Varför kan man inte hålla sig till en? Varför skal sådana där sidor vara så lockande för en del?

Here goes:

På A svarar jag: För att det är emot människans (egentliga) natur?
På B svarar jag: För att det ligger i människans natur?

Vänligen lägg märke till frågetecknen.

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Äsch Det här är ju sverige och inte USA... Om det händer något så händer det om sju år och då läggs det ner ändå...

På svinet igen bara!

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
sgtpepper skrev:
För att inte snacka om hur vilka penningbelopp som går till förberedelserna iför provkörningen. Fast å andra sidan har man öppet köp hur länge som helst. Det är bara att lämna tillbaka om du inte är nöjd. Sen är det lite tråkigt att man inte kan ha flera i garaget samtidigt. :crash

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Zigge skrev:
Here goes:

På A svarar jag: För att det är emot människans (egentliga) natur?
På B svarar jag: För att det ligger i människans natur?

Vänligen lägg märke till frågetecknen.

På A svarar jag: Det är inte alla människors natur, som skönt är *pust*
På B svarar jag: I människans natur ligger oftast för stor egotism *suck* = brist på medkänsla och empati.

Ivilket fall som helst så är det tråkigt att man inte kan nöja sig med det man har utan sårar den andra på ett grymt sätt.

Sen kan det vara både killar och tjejer som gör så. Drar inte något kön över en kant.

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Liwa1 skrev:
På A svarar jag: Det är inte alla människors natur, som skönt är *pust*
På B svarar jag: I människans natur ligger oftast för stor egotism *suck* = brist på medkänsla och empati.

Ivilket fall som helst så är det tråkigt att man inte kan nöja sig med det man har utan sårar den andra på ett grymt sätt.

Sen kan det vara både killar och tjejer som gör så. Drar inte något kön över en kant.

Bra och nyanserat svar! :tummenupp
"Inte alla" och "oftast" ger utrymme för utvecklingar och det var vad jag var ute efter istället för typ "du är ju helt väck!".

Angående A:
Är du säker på att det långt in faktiskt inte ligger i människans natur att inte stadga sig och vara en och samma partner trogen livet ut? Kan det vara så att det är skillnad på män och kvinnor här? Jag vet ju vad jag tror... ;)

Angående B:
Sant. Tror jag.
Men kan man klandra ngt som finns i ens natur? Du skriker ju (antar jag) inte högt när hundar nosar varandra duvetvar, ty det ligger ju i deras natur? Visst, vi (vill tro att vi) är tänkande och förståndiga varelser men vad väger tyngst egentligen? Instinkter/natur eller (vad som ses som) förstånd och förnuft?

Intressant ämne detta. Någon? :rolleyes:

Edit: Hoppas naturligtvis att allt löser sig till det bästa med exitemes kamrat och ledsen om vi kommit från ämnet. Har vi?

P-son

Yihaaaaa
Gick med
19 Mar 2003
Hoj
Såld...
Vänta nu...Fyra knoddar å hänger på Lunar??? E han pedofil eller? Vad jag vet e medelådern typ 14 där? Kanske har fel memn jag tycker det låter lite äckligt!!!

:zpy :zpy :zpy :zpy

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
Om jag inte har helt fel för mig så är det inte förtal om något
stämmer som man säger. Jag menar det är juh tydligen ett
faktum att han varit o snackat/träffat andra tjejer, som jag
uppfattade det av din berättelse exiteme.

Och det är ju sant att han ska ha barn med din kompis....
så vad är förtalet? Och är tillsammans med henne...så då
är det ju sant att han varit otrogen m.m.

Ni har ju bara upplyst andra om vad han gjort...
och ni har inte hittat på det så då är det inget förtal.

Är ingen jurist iheller men tror inte han har nått att komma
med mot er. Iaf inget som håller i någon domstol skulle jag tro.

Jag menar hur många har inte snackat skit om andra?!
Har vi juh alla gjort någon gång :rolleyes:

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
exiteme skrev:
förta (enligt datalagen kapitel5)l!!! honom!!!!
Haha, det kan han gott göra! OBS Sarkasm. Om jag inte minns alldeles fel så är datalagen avskaffad till förmån för Personuppgiftslagen (PUL)! Så han kan ju gott referera till Datalagen! Sicken tomte!
PUL handlar om lagring och publicering av personuppgifter (med eller _utan_ datorers hjälp!) . Är 99% säker på att PUL inte alls behandlar förtal. Finns inte ens anledning eftersom rättspraxis är att datorer och IT oftast innebär att några nya lagar _inte_ behövs, man klarar sig oftast med befintliga lagar. Ex vis gäller distansavtalslagen (telefonförsäljning med mer) även vid handel över Internet (även om det kan vara svårt att rå på utländska företag).
Såvitt det gäller förtalsbiten (brottsbalken) så kan jag inte så mycket men det känns lite som någon annan (Edit: inlägget ovan) skrev att har du inte ändrat på sanningen så är det ingen fara.
Så säg du åt den där riksbetäckaren (varför har andra _för_ lätt att ragga? :) ) att han kan ta sin datalag och stoppa... den nånstans.

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MBGIRL skrev:
Om jag inte har helt fel för mig så är det inte förtal om något
stämmer som man säger.
Det beror på, om det "med hänsyn till omständigheterna [ansågs som] försvarligt att lämna uppgift i saken" så skall man inte dömas till ansvar.

Men bara för att jag vet om en klandervärd detalj om någon så har jag inte rätt att gå och sprida det hur som helst. I det här fallet så lär ju exitemes väninna vara hyffsat "safe", men exiteme själv har ju egentligen ingenting med saken att göra och där kan det kanske vara svårare att påvisa att omständigheterna var försvarliga.

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Robban_C skrev:

PUL handlar om lagring och publicering av personuppgifter (med eller _utan_ datorers hjälp!) . Är 99% säker på att PUL inte alls behandlar förtal.
Det gör den inte, men brottsbalken kapitel 5 behandlar förtal och det är med största sannolikhet den han går efter, skulle tro att det blivit en sammanblandning av lagarna. Det finns f.ö inte ens ett kapitel 5 i datalagen.

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
sgtpepper skrev:
Det beror på, om det "med hänsyn till omständigheterna [ansågs som] försvarligt att lämna uppgift i saken" så skall man inte dömas till ansvar.

Men bara för att jag vet om en klandervärd detalj om någon så har jag inte rätt att gå och sprida det hur som helst. I det här fallet så lär ju exitemes väninna vara hyffsat "safe", men exiteme själv har ju egentligen ingenting med saken att göra och där kan det kanske vara svårare att påvisa att omständigheterna var försvarliga.

Jo förstår dej.
Men egentligen så är det ju helt sjukt om man skulle bli åtalad
för att ha sagt nått som egentligen stämmer om personen.

Jag kan förstå det om man hade ljugit ihop en massa o sedan
sprungit runt o snackat skit men i detta fall så är det kompisens
kille som gjort fel. Vill han inte att man ska snacka skit så bör
han ju tänkt på vad han gör.

Men sen beror det väl på vad exiteme skrev till de andra tjejerna...
jag menar skrev hon bara att hennes kompis var ihop med killen
och att den kompisen också väntade barn med samma kille så
är det väl knappast nått att anklaga henne för?!
Det är ju sant och när är det straffbart att tala sanning?! :confused:

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MBGIRL skrev:

Det är ju sant och när är det straffbart att tala sanning?! :confused:
Bara för att en uppgift är sann så behöver det inte betyda att man ostraffat får sprida den hur man vill, folk har rätt till sitt privatliv. De flesta har väl antagligen vissa saker i sitt privatliv som de inte vill få utbasunerade till vem som helst.

MBGIRL

Hel och glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fd. Hornet-S 600 -01
sgtpepper skrev:
Bara för att en uppgift är sann så behöver det inte betyda att man ostraffat får sprida den hur man vill, folk har rätt till sitt privatliv. De flesta har väl antagligen vissa saker i sitt privatliv som de inte vill få utbasunerade till vem som helst.

É du jurist?

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...