Först och främst måste du skaffa bättre glasögon, så där suddigt kan man inte ha det när man glider hoj!
Jag vet inte vart du tog dit körkort, eller om det ens fanns små landsvägar med kurvor (har bara hört om era spikraka norrlandsvägar), men du har helt fel, kika i körskolebäckerna så får du se. Om du vid en uppkörning INTE hade nyttjat hela vägbanan på en väg som den i filmen så hade troligen herren från Transportstyrelsen kuggat dig. Att nyttja hela vägbanan där det finns FRI SIKT är precis det som är det "rätta" enligt Transportstyrelsen/körskolan. Orsaken är självklart att det är säkrare att framföra en mc genom att räta ut kurvor så mycket det går.
Att gena vid en kurva där det är sämre sikt dock (som det i alla fall från kamerans vinkel ser ut att vara lite här och där) är big NONO!
Snacket om att man kör över sin förmåga bara för att man rätar ut kurvor är alltså bull. Sen är det väl upp till var och en om man vill ligga och slicka högerkanten och leka Rossi eller inte.
Det "anmärkningsvärda" med din körning är att du är mer på vänstersidan än på högersidan av vägen. Tycker det är rätt tydligt att det går för fort för dig. Sen verkar du inte heller vara speciellt rädd för dom skymda korsningarna du passerar med jämna mellanrum.
Jag tvivlar även starkt på att din körskolärare sa att du skulle utnyttja "hela vägen". Han menar förmodligen hela din väghalva. Man ska inte korsa över mittlinjen på vägen i annat syfte än omkörningar eller att man behöver väja för något. Finns det ingen anledning att göra det så gör man inte det helt enkelt. Korsade du kurvorna med fri sikt sådär på uppkörningen också?
Skulle inte tro det.
Och som sagt, slå aldrig av på gasen eller koppla / växla sakta mitt i en kurva. Du tappar allt vad feedback från hojen heter och hips vips sitter du i grönsakerna. Bromsa / motorbromsa innan kurvan sen ska du successivt ge gas allt ifrån det du går in i kurvan tills dess att du lämnar den. Då får du betydligt bättre flyt i körningen.
Som nån också föreslog: kör en knixkurs eller bandag. Man lär sig oerhört mycket på kort tid då.
Jag vet inte vart du tog dit körkort, eller om det ens fanns små landsvägar med kurvor (har bara hört om era spikraka norrlandsvägar), men du har helt fel, kika i körskolebäckerna så får du se. Om du vid en uppkörning INTE hade nyttjat hela vägbanan på en väg som den i filmen så hade troligen herren från Transportstyrelsen kuggat dig. Att nyttja hela vägbanan där det finns FRI SIKT är precis det som är det "rätta" enligt Transportstyrelsen/körskolan. Orsaken är självklart att det är säkrare att framföra en mc genom att räta ut kurvor så mycket det går.
Att gena vid en kurva där det är sämre sikt dock (som det i alla fall från kamerans vinkel ser ut att vara lite här och där) är big NONO!
Snacket om att man kör över sin förmåga bara för att man rätar ut kurvor är alltså bull. Sen är det väl upp till var och en om man vill ligga och slicka högerkanten och leka Rossi eller inte.
Last edited: