Anmärk på min körning

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Först och främst måste du skaffa bättre glasögon, så där suddigt kan man inte ha det när man glider hoj!

Det "anmärkningsvärda" med din körning är att du är mer på vänstersidan än på högersidan av vägen. Tycker det är rätt tydligt att det går för fort för dig. Sen verkar du inte heller vara speciellt rädd för dom skymda korsningarna du passerar med jämna mellanrum.

Jag tvivlar även starkt på att din körskolärare sa att du skulle utnyttja "hela vägen". Han menar förmodligen hela din väghalva. Man ska inte korsa över mittlinjen på vägen i annat syfte än omkörningar eller att man behöver väja för något. Finns det ingen anledning att göra det så gör man inte det helt enkelt. Korsade du kurvorna med fri sikt sådär på uppkörningen också? :va

Skulle inte tro det.

Och som sagt, slå aldrig av på gasen eller koppla / växla sakta mitt i en kurva. Du tappar allt vad feedback från hojen heter och hips vips sitter du i grönsakerna. Bromsa / motorbromsa innan kurvan sen ska du successivt ge gas allt ifrån det du går in i kurvan tills dess att du lämnar den. Då får du betydligt bättre flyt i körningen.

Som nån också föreslog: kör en knixkurs eller bandag. Man lär sig oerhört mycket på kort tid då.

Jag vet inte vart du tog dit körkort, eller om det ens fanns små landsvägar med kurvor (har bara hört om era spikraka norrlandsvägar), men du har helt fel, kika i körskolebäckerna så får du se. Om du vid en uppkörning INTE hade nyttjat hela vägbanan på en väg som den i filmen så hade troligen herren från Transportstyrelsen kuggat dig. Att nyttja hela vägbanan där det finns FRI SIKT är precis det som är det "rätta" enligt Transportstyrelsen/körskolan. Orsaken är självklart att det är säkrare att framföra en mc genom att räta ut kurvor så mycket det går.

Att gena vid en kurva där det är sämre sikt dock (som det i alla fall från kamerans vinkel ser ut att vara lite här och där) är big NONO!

Snacket om att man kör över sin förmåga bara för att man rätar ut kurvor är alltså bull. Sen är det väl upp till var och en om man vill ligga och slicka högerkanten och leka Rossi eller inte.
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Nu är det lite för suddigt för att kunna se vägskyltar, men ser nästan ut som en 70väg där högerregel gäller?

OM det är så tycker jag du kör som ett riktigt mongo, kommer det en bilist i lagliga 70 knyck och tittar höger (när du kommer från vänster) och svänger ut i en korsning blir det pannkaka XD
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag vet inte vart du tog dit körkort, eller om det ens fanns små landsvägar med kurvor (har bara hört om era spikraka norrlandsvägar), men du har helt fel, kika i körskolebäckerna så får du se. Om du vid en uppkörning INTE hade nyttjat hela vägbanan på en väg som den i filmen så hade troligen herren från Transportstyrelsen kuggat dig. Att nyttja hela vägbanan där det finns FRI SIKT är precis det som är det "rätta" enligt Transportstyrelsen/körskolan. Orsaken är självklart att det är säkrare att framföra en mc genom att räta ut kurvor så mycket det går.

Att gena vid en kurva där det är sämre sikt dock (som det i alla fall från kamerans vinkel ser ut att vara lite här och där) är big NONO!

Snacket om att man kör över sin förmåga bara för att man rätar ut kurvor är alltså bull. Sen är det väl upp till var och en om man vill ligga och slicka högerkanten och leka Rossi eller inte.

Vars jag tog mitt körkort eller hur vägarna här uppe ser ut har inget med saken att göra men visst har du en poäng. Min poäng var dock: finns det ingen anledning att korsa mitten av vägen så gör man inte det, speciellt inte på det sättet trådskaparen gör. Vägen kurvar inte så jäkla mycket och hastigheten var inte så hög att det behövde skäras genom dom i "vänsterfilen" flera hundra meter.

Man håller sig på sin sida av vägen om det inte finns en rimlig anledning till att inte göra det. Skulle du få möte av en bil eller motorcykel som gör samma sak och möts halvvägs i kurvan så blir det en ordentlig smäll.

Var helt enkelt en fråga om riskbedömning, inte huruvida det var rätt eller inte enligt körkortsboken.
 
Last edited:

combatunit

Drömmare!
Gick med
22 Mar 2011
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha YZF R1 -98, Suzuki RG125 Gamma -88
Det är en helt öppen väg(ljusa svängar/kurvor), så du -kan- utnyttja båda fälten i samband med svängarna för att göra din körning med spårval mer anpassad(mer rak körning).

På raksträckorna såg jag inte poängen med att ligga i det vänstra fältet. Sen som många sade så får man öva på att hålla jämn gas i kurvan eller gasa sig ur!
 

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Vars jag tog mitt körkort eller hur vägarna här uppe ser ut har inget med saken att göra men visst har du en poäng. Min poäng var dock: finns det ingen anledning att korsa mitten av vägen så gör man inte det, speciellt inte på det sättet trådskaparen gör. Vägen kurvar inte så jäkla mycket och hastigheten var inte så hög att det behövde skäras genom dom i "vänsterfilen" flera hundra meter.

Man håller sig på sin sida av vägen om det inte finns en rimlig anledning till att inte göra det. Skulle du få möte av en bil eller motorcykel som gör samma sak och möts halvvägs i kurvan så blir det en ordentlig smäll.

Det var ju inte vad du skrev förut men...
Om det är en kurva med fri sikt så ser du väl om det kommer en mötande bil eller inte? Annars är det inte en kurva med fri sikt. Vidare kan det finnas en vits med att räta ut alla kurvor (med fri sikt) oavsett hur fort det går eller annat, utav den enkla anledningen att det är större risk att gå omkull pga tex rullgrus eller annan skit på vägen ju mer man påverkar mc i sidled, alltså ju kraftigare väng ju större risk att man tappar fästet.
Allt detta lär man ut när man går hos körskolan, alltså är det ett rent säkerhetstänk, inget snack om det förhöjer din körupplevelse eftersom dom skiter ganska friskt i den. För körskolan är det säkerhet, säkerhet och säkerhet som gäller.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det var ju inte vad du skrev förut men...
Om det är en kurva med fri sikt så ser du väl om det kommer en mötande bil eller inte? Annars är det inte en kurva med fri sikt. Vidare kan det finnas en vits med att räta ut alla kurvor (med fri sikt) oavsett hur fort det går eller annat, utav den enkla anledningen att det är större risk att gå omkull pga tex rullgrus eller annan skit på vägen ju mer man påverkar mc i sidled, alltså ju kraftigare väng ju större risk att man tappar fästet.
Allt detta lär man ut när man går hos körskolan, alltså är det ett rent säkerhetstänk, inget snack om det förhöjer din körupplevelse eftersom dom skiter ganska friskt i den. För körskolan är det säkerhet, säkerhet och säkerhet som gäller.

Fair enough, men man ska samtidigt anpassa hastigheten till vägens beskaffenhet. Finns det rullgrus eller liknande sänker man farten, men håller inte samma fart och skär kurvorna istället, men givetvis kan man skära genom kurvorna mer än i normala fall där det inte finns något rullgrus. :)

Vad beträffar körskolornas "säkerhetstänk" så är det kraftigt överskattat. Boken och skolorna lär t.ex. ut fel eller väldigt lite om bromsning och motstyrning som är ytterst centrala delar i motorcykelåkandet. "Håll blicken högt." är allt som sägs när det ska göras bromsövningar, inte "Knip åt runt tanken med knäna och slappna av i överkroppen (bröstet och uppåt) samtidigt som du höjer blicken." för att ge ett exempel. På körskolan lär du dig ta körkort, du lär dig inte köra motorcykel.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Nu är jag ingen expert på området, men jag tycker att du svänger för tidigt och kommer för långt ut. En dag kommer du till en kurva som nyper och då är det ingen hit.. (gjorde det själv när jag övningskörde, för fort in i en kurva, svängde för tidigt.. och vips så var jag i mötande fil och körde.. på ren tur, absolut inget annat än tur, så kom inget möte. Annars hade jag krockat.

Jag har försökt illustrera det med en bild. (jag är inte bara usel på att köra, utan usel på att rita också.). :tummenupp

Det är en helt öppen väg(ljusa svängar/kurvor), så du -kan- utnyttja båda fälten i samband med svängarna för att göra din körning med spårval mer anpassad(mer rak körning).

På raksträckorna såg jag inte poängen med att ligga i det vänstra fältet. Sen som många sade så får man öva på att hålla jämn gas i kurvan eller gasa sig ur!

Tack för tipsen! :tummenupp
Ska öva på att hålla jämn gas och svänga senare. :banana

Håller med om att det är väldigt onödigt att ligga till vänster på rakorna, det finns ingen anledning till detta.
Men alla som pratar om att man inte ska använda hela körbanan när mittlinje saknas får göra om göra rätt. :tummenupp
 
Last edited:

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Vad beträffar körskolornas "säkerhetstänk" så är det kraftigt överskattat. Boken och skolorna lär t.ex. ut fel eller väldigt lite om bromsning och motstyrning som är ytterst centrala delar i motorcykelåkandet. "Håll blicken högt." är allt som sägs när det ska göras bromsövningar, inte "Knip åt runt tanken med knäna och slappna av i överkroppen (bröstet och uppåt) samtidigt som du höjer blicken." för att ge ett exempel. På körskolan lär du dig ta körkort, du lär dig inte köra motorcykel.

Det där är nog högst individuellt från körskola till körskola, eller framförallt från körskolelärare till körskolelärare. Jag minns att vi pratade en hel del om det. Men visst finns det mycket mer de kunde mata in i körkortsutbildningen och istället dra ner lite på det eviga tjatet om att alkohol är inte bra att ha i blodet när man framför ett fordon...har man inte fattat det första gången så är man bara en sådan person som skiter i det även efter 10:e gången.
 

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Håller på med körkortet just nu, och har precis gått igenom placering. Om du har helt fri sikt så sa min lärare att du kan skära kurvan så mycket som möjligt. Annars så ska du i en högerkurva köra i ditt högra hjulspår och i en vänsterkurva köra i ditt vänstra hjulspår. Jag tycker iallafall du är farligt mycket ute på fel sida av vägen innan/efter kurvor :va

Edit: Kan ju säga att detta är mina tankar, men jag är inget proffs.

Du menar väl tvärtom? Att vid en vänsterkurva ligger du i höger (bils) hjulspår för att ha så lång siktsträcka som möjligt.
 

qzr

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2010
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Multistrada 1200ST 2011
Måste försvara mig lite här och säga att på specifikt den här vägen fick jag höra av min körskolelärare; att jag gör fel om jag inte utnyttjar hela vägen vid fri sikt! Som man tydligt kan se ligger jag också till höger överallt där det inte är fri sikt.

Så gör om gör rätt med eran bedömning av detta. :tummenupp

Min körskolelärare berättade (2007) för mig att om vägen saknar mittlinje skall man utnyttja hela vägen, om den har mittlinje skall man hålla sig i sin fil. Detta gäller endast vid kurvtagning.
Jag är helt på din sida Orecic:tummenupp:tummenupp:tummenupp:tummenupp
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Du är värd sporthoj.com´s maximala 5 dansande bananer för att lägga upp filmen, och be om brutal kritik - STORT cred till dig!
:banana:banana:banana:banana:banana

Du får feed-back av ett gäng av super erfarna sporthojs piloter, som har mycket erfarenhet, från just den typ av väg som du kör i filmen.

Jag sku personligen klassa dig som en stor olycks risk! Du kör alldeles för fort vid korsningar och bebyggelse. Du har inga chans att unvika kollision i flera kurvor och korsningar om någon annan gör ett fel - och det gör dom, nångång!
Gaskontroll, svängpunkter är annat att jobba med. Växlingar oxå..
--
Kör man så man måste över mitten på vägen, kör man över sin förmåga - så enkelt är det!
--
Att nästan alla körskoler lär ut att gena i öppna kurvor, är ganska enkelt katastrof, enligt mitt och fleras andras tycke.
I dom flesta kurvor, är det ofta nått som är skymt. Och beroende av din och motpartens hastigheten minskas bådas marginaler. Vett du om det en MC med 140 mott dig på 70 vägen. Nej, inte en chance att se i tid - det går så vansinnigt fort, när det smäller - och sen är dödsolyckan ett tråkigt faktum - och vi har igen en ny tråd i minneslunden! (Och det vill vi inte ha´)

I dödliga MC/annat fordon mötesolyckor, var det MC:n som är på fel vägsida i 8 av 10 olyckor. Det finns endast ETT sätt att lösa detta på: Stanna på egen väghalva!

SMC, har utan större framgång diskuterat detta med företrädare för körskolarna och även Transportstyrelsen (som företräder förarpröverna), för att få till en hållnings ändring. Och en stor del av anledningen till att man inte vill ändra, är att man postulerar att detta är inget problem: OM MAN HÅLLER SKYLTAD HASTIGHET!

- och den erfarenhet vi alla nog har att verkligheten ibland är ganska annorlunda än skyltad hastighet.. Så även om man själv håller skyltat hastighet, har man inga chans om motparten skitar i detta!!

Har du möjlighet, kliv på en kurs på bana... Du kommer så jätte roligt, och kan få svänga och luta hur mycket som hälst...

Lycka till - ha så kul..
 

combatunit

Drömmare!
Gick med
22 Mar 2011
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha YZF R1 -98, Suzuki RG125 Gamma -88
Fair enough, men man ska samtidigt anpassa hastigheten till vägens beskaffenhet. Finns det rullgrus eller liknande sänker man farten, men håller inte samma fart och skär kurvorna istället, men givetvis kan man skära genom kurvorna mer än i normala fall där det inte finns något rullgrus. :)

Vad beträffar körskolornas "säkerhetstänk" så är det kraftigt överskattat. Boken och skolorna lär t.ex. ut fel eller väldigt lite om bromsning och motstyrning som är ytterst centrala delar i motorcykelåkandet. "Håll blicken högt." är allt som sägs när det ska göras bromsövningar, inte "Knip åt runt tanken med knäna och slappna av i överkroppen (bröstet och uppåt) samtidigt som du höjer blicken." för att ge ett exempel. På körskolan lär du dig ta körkort, du lär dig inte köra motorcykel.

Jag körde hos Farsta Trafikskola, var mycket givande.
Som exempel, vid inbromsnings, var det knipa åt runt tanken, spänna magen och avslappnade armar som gäller.

Så det måste vara väldigt inviduellt från trafikskola till trafikskola.
 

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Vad Galne Dansken pratar om är bland annat:

Om du får möte av en SH-förare som kommer i 140 km/h och du själv håller 70, så kommer ni mot varandra i nästan 60 meter/sekund.
Kör du då på fel sida så kanske du behöver 2 sekunder på dig för att svänga tillbaka till "din fil" (och förhoppningsvis väjer inte SH-föraren samtidigt in i din fil av panik när han möter dig i "sin" fil)

Så: 2 sekunder, har du verkligen 120 meters fri sikt hela tiden när du ligger på fel sida?
 
Last edited:

Dubstep

Ny medlem
Gick med
21 Feb 2011
Ort
Stockholm
Hoj
XTZ 660 Tenere -92
Du menar väl tvärtom? Att vid en vänsterkurva ligger du i höger (bils) hjulspår för att ha så lång siktsträcka som möjligt.

Nope, vänster kurva i vänster hjulspår, för att man inte ska köra ut i diket. Höger hjulspår i höger kurva för att man inte ska ligga för mycket på fel sida av vägen :krama
 

Tink

Live it, Love it, Ride it!
Gick med
15 Oct 2010
Ort
Göteborg
Hoj
XT660X -08, WR250X -08
Känns så skönt att alla här inne verkar tro att TS inte vet att det är högertrafik i sverige..

verkar som att han i de situationer där han e över på vänster sida har full kontroll på vänster sidan i samtliga fall.
Av att titta på filmen så tycker jag det är löjligt att påpeka att han e över på vänster sida..

Jag har kuggat en uppkörning för att jag INTE va över på vänster sida i en kurva..

kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket med kurvteknik å sånt där iom att jag helt enkelt inte är tillräckligt duktig på det för att lära ut..
hoppas nån racing kille kommer in å tittar så du kan få lite positiv feedback istället för tråkigt tjöt om högertrafik av alla moralkärringar här inne..

TS keep on rockin it man ! Live it, Love it, Ride it!!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Massa bra text...

Instämmer. Det var just det där med möten jag syftade på när jag sa att man ska hålla sig på sin egen väghalva, oavsett om det är en mittlinje eller ej.

Jag körde hos Farsta Trafikskola, var mycket givande.
Som exempel, vid inbromsnings, var det knipa åt runt tanken, spänna magen och avslappnade armar som gäller.

Så det måste vara väldigt inviduellt från trafikskola till trafikskola.

Ja, det är högst individuellt. Jag har hört från många olika att det är väldiga skillnader bland olika körskolor. I huvudsak tror jag det beror på hur engagerad läraren är eftersom det från riksorganisationerna inte finns något eget initiativ (enligt Danskens kommentar ovan).

Vad Galne Dansken pratar om är bland annat:

Om du får möte av en SH-förare som kommer i 140 km/h och du själv håller 70, så kommer ni mot varandra i nästan 60 meter/sekund.
Kör du då på fel sida så kanske du behöver 2 sekunder på dig för att svänga tillbaka till "din fil" (och förhoppningsvis väjer inte SH-föraren samtidigt in i din fil av panik när han möter dig i "sin" fil)

Så: 2 sekunder, har du verkligen 120 meters fri sikt hela tiden när du ligger på fel sida?

Jag kan då intyga att jag inte skulle hinna väja, även fast jag anser mig ha hyffsad koll på mig själv, min motorcykel och miljön runt omkring mig.
 

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Ort
Hörby
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Nope, vänster kurva i vänster hjulspår, för att man inte ska köra ut i diket. Höger hjulspår i höger kurva för att man inte ska ligga för mycket på fel sida av vägen :krama

Håller fortfarande inte med dig.

Exempel:
Vid en högerkurva (skymd) ligger man nära mittlinjen för att kunna se så långt fram i kurvan som möjligt. Därmed är också chansen att upptäcka hinder eller annat oväntat tidigare än om man ligger till höger. Sedan bli linjen genom kurvan (inte den målade utan den linje man kör) bättre om man viker in mer bestämt. I utgången av kurvan har man då möjlighet att tidigare gå på gas och få ett bättre spår.

Ligger man till höger genom hela kurvan har man ingen chans att parera om där kommer exempelvis en gående, cyklist eller om kurvan tajtar till. Risken är därmed då också överhängande att man vid utgången inte har några marginaler och kommer över i mötande körfält (då man får hoppas att det inte kommer möte). :krama
 

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Ort
Skurup
Hoj
Honda VFR 800F -15
hoppas nån racing kille kommer in å tittar så du kan få lite positiv feedback istället för tråkigt tjöt om högertrafik av alla moralkärringar här inne..
På en bana har du ingen mötande trafik. Så de råden kan ställa till det rejält. :mattias

Och det är väl knappast moralkärring att inte vilja få en mötande hoj i knät när man själv kommer på rätt sida i en kurva med "fri" sikt :fatta
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Helt korrekt och bra illustrerat. TS driftar ut allt för ofta...

Sen måste jag hålla med andra att håll dig i ditt körfält. Då har du extra marginal de gångerna du behöver det.

Nu är jag ingen expert på området, men jag tycker att du svänger för tidigt och kommer för långt ut. En dag kommer du till en kurva som nyper och då är det ingen hit.. (gjorde det själv när jag övningskörde, för fort in i en kurva, svängde för tidigt.. och vips så var jag i mötande fil och körde.. på ren tur, absolut inget annat än tur, så kom inget möte. Annars hade jag krockat.

Jag har försökt illustrera det med en bild. (jag är inte bara usel på att köra, utan usel på att rita också.). :tummenupp
 

Lindquist

TeamLindquist.se
Gick med
20 Mar 2009
Ort
Big City
Hoj
690 SMC-R
Mycket surr om man ska använda hela vägbanan lr bara sin egen. Men använd hela då du kan. Det ska man. Men tänk på att när du kör på öppna fält så är sikten fri 1 meter över vägen. Inte fri sikt över körbanan, då åkergräset täcker den ytan. Jag var ute med motardligan en eftermiddag då vi just låg o piska sådan där väg. Vi höll alla på att bli kägglingklot då vi möte en typ beach buggy som var 0,5m hög. Såg han inte alls fören det var försent o va tvungen att styra ut på åkern. Riktigt läskigt. Gäller även oljespil eller grus. Då vill man gärna klota i sitt egna körfält!
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top