Jag tog på bil 1988 och trafiken då mot nu går inte att jämföra. Tog på mc 2007 och det går verkligen inte att jämföra mot idag, och det har inte bara med hetsen i dagens trafik att göra.
Det fanns en tid innan sociala medier/smartphone och en efter. Förr fick man höra att varje gång man såg en taxi såg man ett rattfyllo eftersom det fanns en tid då rattfyllon och taxibilar var ungefär lika många. Idag? Glöm det. Idag har du förutom alkohol även knarkare, pillertrillare och rattsurfare samt en massa både svenska och utländska körkortsinnehavare och ej innehavare som inte kan trafikreglerna alls.
Det är måånga därute som är ett extremt hot mot inte minst oskyddade hojåkare, och jag märker det tydligt själv nu jämfört med 15-20 år sedan.
Ha stora avstånd, alltid! Även vid omkörningar. Sitt inte och dagdröm när du kör efter någon heller. Inte ens yrkestrafik. Det var inte längesedan jag körde om en lastbil vars chaufför satt och kollade film på en padda han höll över ratten. Är i färd med att ta C-körkort själv nu, men säkrast vore man om man aldrig slutat i det militära, då körde man stridsvagnsbärgare.
Men betrakta alla som sinnessjuka dårar så har du större möjlighet att dö en naturlig död, även som hojåkare. Men det är verkligen inte mycket som skiljer den där fantastiska, perfekta och solskensdränkta dagen på hoj mot en som slutar på intensiven numera. Tyvärr. Förr var det kanske fler olyckor i antal räknat. Men idag är det många fler faktorer i trafiken som är farliga och en allmän slapphet råder. Känner en som jobbar som trafikvakt/lots vid vägbyggen. Han har mycket intressant och hårresande att berätta.