Ansöka om att bli undantagen från lagen om hjälm när man kör.

radek

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
cbr600rr
Mitt råd, kör inte alls. Skippa tanken med sjukintyg o sälj hojen/mopeden eller vad det var.
Det är bara inte värt det, behövs allt för lite för att det ska sluta så illa. Utan hjälm är det bara en tidsfråga.

Vänta på bättre tider o spara ihop till en kul bil istället :tummenupp

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Sålda
Kan du inte ha hjälm, bör du inte skaffa hoj tyvär. förutom att det är otroligt korkat att köra utan, så går det inte att köra fortare än max 100
Fartvinden gör jävligt ont, det sliter i håret och tom. Ögonbrynen gör ont. Konstigt nog gör det ondare att köra utan hjälm än med en öppen

moppe var det frågan om... och vad är hans alternativ, sitta hemma och glo in i en vägg... det är livskvalité har jag hört :tummenupp

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Vänta på bättre tider o spara ihop till en kul bil istället :tummenupp

Ja men om gillar köra mc då? går inte att jämföra med bil, hänger Göran Kropp och andra klippor på Mount Everest och andra ställen så kan man helt klart köra utan hjälm ifall man måste.

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Är inte Göran Kropp rökt :va

Clittan

Räzer aspirant
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
Suzuki GSXR 750 -88, KTM EXC 450 -04
Endast vid ett tillflle tror jag att jag sett nån i Sverige utan hjälm. Man lär ju helt klart dra blickar till sig. Snutten kommer vara på dig som ett klister så se till att hojen är laglig osv osv. :)

Efter ett dopp i en närbelägen sjö i söndags fick vi för oss att torka lite.. drog iväg i bara boxers :rolleyes: Man kan inte annat än älska små samhällen!! Bara gamlingar ute, men alla vinkade och log åt oss när vi gled förbi :D

Det känns väldigt befriande att köra semi-helnäck.. Nu är det bara sista biten kvar!! Önska mig lycka till :yoparty

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
Var det någon som hade nått vettigt svar? Skulle behöva åka bakpå i ca 400 meter och skulle vilja ha kvar den fina frisyren... Någon som vet vart man ansöker om tillfälligt tillstånd?

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Hoj
YZF-R1
Var det någon som hade nått vettigt svar? Skulle behöva åka bakpå i ca 400 meter och skulle vilja ha kvar den fina frisyren... Någon som vet vart man ansöker om tillfälligt tillstånd?

Så här tio år efteråt............Nä !

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Jag vill minnas att jag läst här på sporthoj (så det måste vara sant) att sikher inte behöver bära hjälm! Så det är väl bara att konvertera :hihi

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S

Jag misstänker att "min frisyr blir förstörd" är väldigt tunt underlag för att få åka hjälmfritt. Handlar det dessutom bara om 400 m så är det ju bara att skita i ev. tillstånd och köra ändå. Dvs, och hoppas att föraren kör lugnt/långsamt nog för att inte frillan ska bli förstörd ändå...

Boofer

Sporthojsnörd
Gick med
12 Sep 2016
Hoj
S1000R-15
Man kan ju sprejja upp frillan så att den blir en hjälm. Eller man och man, inte jag i alla fall.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Om jag inte minns fel så har lagen som gjorde det möjligt att ansöka om undantag från hjälmtvång reviderats så att det längre inte går att få undantag. (Det finns iofs ett undantag har jag för mig, och det är att köra på inhängat område i samband med funktionskontroll, typ verkstadsmeken som tar en kort vända på bakgården, men fan vet om jag minns rätt på den punkten. )
Men, känner du dig äventyrlig och lite outlaw kan du ju åka bakpå utan hjälm de där 400 metrarna olagligt.

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Tydligen Transportstyrelsen enligt http://webapp.trafikverket.se/TRVFS/pdf/1987nr010.pdf

Ett parallellfall för terrängfordon (ny lag i år): http://www.nsd.se/nyheter/fa-ansoker-om-dispens-fran-hjalmkrav-9792555.aspx

Hittar dock ingen särskild blankett på https://www.transportstyrelsen.se/sv/Blanketter/Vag/Fordon/ så Du kanske må maila eller ringa för att få bättre besked.

Men är det så att Du ska stå brud (grattis i så fall:yoparty ) skulle jag ärligen vilja se den byling som stoppar och bötfäller Dig - särskilt om Du omger Dig med någon form av lagligen utrustad eskort i form av andra hojar som ser till att hålla omgivande trafik borta.

Last edited:

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
Bröl-lopp på gång?

Grattis isf!

Bal :tummenupp

Tydligen Transportstyrelsen enligt http://webapp.trafikverket.se/TRVFS/pdf/1987nr010.pdf

Ett parallellfall för terrängfordon (ny lag i år): http://www.nsd.se/nyheter/fa-ansoker-om-dispens-fran-hjalmkrav-9792555.aspx

Hittar dock ingen särskild blankett på https://www.transportstyrelsen.se/sv/Blanketter/Vag/Fordon/ så Du kanske må maila eller ringa för att få bättre besked.

Men är det så att Du ska stå brud (grattis i så fall:yoparty ) skulle jag ärligen vilja se den byling som stoppar och bötfäller Dig - särskilt om Du omger Dig med någon form av lagligen utrustad eskort i form av andra hojar som ser till att hålla omgivande trafik borta.

TUSEN TACK!!!!! Vilket engagemang! Stort tack för det! Ja vi får se om jag inte lyckas överta att det är lättare med bil ;)

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Hur kommer det sig att folk går loss som feminister som hatar Paulo Roberto och hans tuttskämt så fort någon ens viskar att köra en meter utan full utrustning? 10 år gammal tråd, men pinsamt svartvit från många håll.

Tar alla på sig säkerhetsbältet när de ska flytta bilen en meter för att kunna öppna garageporten som man just råkat parkera för nära?
Hur många cyklar i skinnställ, integralhjälm och stövlar?
Har ni vadderat runt sängen ni sover i i händelse att ni skulle vända er lite klumpigt i sömnen?

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Men vad är de för fel med hjälmfrilla, den har man ju större del av säsongen.. fattar inte...:smasha

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024