Anser ni er vara äventyrliga?

skajdajv

Lagom är för lite
Gick med
9 Jul 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R6 -06
Hej

Satt och funderade över den allmänna bilden av sporthojförare.
På ett sätt ligger man inställningsmässigt snarare närmare äventyrare än glidmotorcykelförare.
När man är ute och kör ska det liksom pirra till ibland, annars blir det trist. På så sätt är sporthojkörning mer likt äventyr så som fallskärmshoppning, dykning eller likande.
Min bakgrund är fallskärmshoppning (har över 500 hopp) och jag slås av likheterna aktiviteterna imellan. Vi är nog generellt sett mer högriskbenägna än genomsnittet av befolkningen. Många missbedömer nivån på hur farligt det är, övervärderar riskerna och tror att man dör bara man sätter sig på en motorcykel. Andra undervärderar riskerna och tror att det inte är så farligt. Men de flesta har en realistisk syn och förstår att det vi gör är farligt, ja rent av dödligt men väljer att fortsätt ändå. En del därför att de tror att olyckor aldrig kommer drabba dom själva, andra därför att de är övertygade om de att kan hantera situationerna, ytterligare andra därför att de tar den smällen om något händer, osv.

Vi hoppar våra fallskärmar och kör våra hojjar, inte därför att vi är självmordsbenägna idioter. Utan tvärtom därför att vi är livsbejakande och menar att den här aktiviteten förgyller livet och ger det den där extra guldkanten som gör det värt att kliva upp på morgonen.

Vi hade en av världens bästa fallskärmshoppare i vår klubb. Han propagerade alltid för att vi som individer måste fundera kring säkerhet och hur vi ska agera i olika situationer. (Inom parantes ska det sägas att han själv dog i en fallskärmsolycka i september förra året).
Han hade en tanke om inställningen till farlighet, som han delade med sig till alla, och den tanken lyder ungefär:

"Innan du gör något måste du bestämma dig för om det du ska göra är farligt eller inte och om du trots att det är farligt ändå önskar göra det.
Bestämmer du dig för att det är farligt och att risken är för stor, gå därifrån.
Bestämmer du dig för att det är farligt men att du ändå vill göra det, fundera inte mer på riskerna utan gör det du vill och gör det med glädje".
 
Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
En fråga: Hur många dör varje år under fallskärmsutövande? Hur ofta händer det att man måste utlösa reserven?
Är på G med en kurs i vår..
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Äh, varför ska folk alltid göra något glamoröst över mc-körning?

Vi är bara några skadade idioter som söker spänning i farten eftersom vårt liv är för tråkigt annars. :)

Om du betvivlar detta så har du inte läst många inlägg på SH.. :D
 

Desmond

Ny medlem
Gick med
19 Jun 2006
Ort
stockholm
Hoj
Hornet 600
twinner skrev:
2380729 En fråga: Hur många dör varje år under fallskärmsutövande? Hur ofta händer det att man måste utlösa reserven?
Är på G med en kurs i vår..
När jag tog fallskärmskort för några år sedan var de 1 person i sverige som omkom varje år, i genomsnitt. Antar att de inte ändrats.
 

skajdajv

Lagom är för lite
Gick med
9 Jul 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R6 -06
Fsk

twinner skrev:
2380729 En fråga: Hur många dör varje år under fallskärmsutövande? Hur ofta händer det att man måste utlösa reserven?
Är på G med en kurs i vår..

I Sverige sett över en längre tid har det dött ungefär 1 person per år av fallskärmshoppning. Detta dock sedan man började hoppa civil hoppning i Sverige för mer än 50 år sedan. Så dödsfallen är fördelade med många fler i hoppningens begynnelse och betydligt färre nu när vi har bättre utrustning och utbildning.
Skador sker mer frekvent och stukade fötter tillhör de vanligare skadorna. Men det sker inte procentuellt fler skador än i fotboll eller bandy. Däremot är riskerna för kraftigare större för varje potentiellt skadetillfälle. Och fram för allt är marginalerna minimala, det handlar om ytterligt små skillnader mellan att det går bra eller att du dör. Det måste man ha klart för sig.
SFF som är vårt förbund arbetar konstant och aktivt med skadeförebyggande och incidentförebyggande. Om något sker som inte tillhör det normala, ska det skrivas en incidentrapport som sänds till förbundet. Som i sin tur använder det till att analysera risker och i förebyggande syfte informera så att andra slipper göra samma misstag.

Att man löser ut reserven anses inom hoppning inte som någon stor grejj. Reservskärmen är helt enkelt där för att vara beredd att användas om den behövs. Det finns vissa typer av felfunktioner då du MÅSTE dra reserven. Andra typer av problem reder du ut på annat sätt. Och jag kan garantera att du inte kommer att bli uppsläppt i planet och få göra ditt första hopp förrän instruktören är bensäker på att du klockrent vet vad som gäller i vilken situation. Man drillar allt till det sitter i ryggraden.
Behöver man reserven så drar man den. Man kan väl jämföra det med ABS-bromsar på bilen. Den absoluta majoriteten av tid behövs dom inte men när de sällsynt gör det så har du nytta av dom. Men du behöver ju inte ständigt grunna över ABS:en utan den bara finns där till ditt förfogande när du behöver den.
Reservskärmen packas av en speciell instruktör med stor kunskap om materiel och packas om minst var 6:e månad även om den inte är använd eller rörd. Bara för att man ska vara extra säker på att den är helt ok.
I snitt dras det reservskärm ungefär var 800:e hopp. Oftast på grund av lång snodda linor (linsetet är tvinnat runt sin egen axel några varv). Jag har sett rätt många reservdrag och alla landningar har skett lugnt och behärskat. Reservskärmen är ju en skärm med enda uppgift att vara trygg och säker.
Medan en huvudfallskärm kan ha andra kompromisser så som att vara svängglad, snabb, smidig och tuff.

Som sagt. Bestäm dig för om du vill och om du tycker att det är värt trots riskerna. Gör du det så se till att lära dig allt du bara kan så minimerar du riskerna. Börja lugnt och gör inte mer än vad du vet att du klarar ut. Sköter du dig kommer du ha tid att lära dig mer och därmed göra än mer. Sedan är det bara att hoppa och njuta.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
TukTuk skrev:
2380805 Äh, varför ska folk alltid göra något glamoröst över mc-körning?

Vi är bara några skadade idioter som söker spänning i farten eftersom vårt liv är för tråkigt annars. :)

Om du betvivlar detta så har du inte läst många inlägg på SH.. :D
Dagens sanning. Varför tror motorcyklister att dom är så jävla balla? Det är farligare att gå på krogen än att köra hoj.
 

Blommen

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Ort
Lysekil
Hoj
xr600 såld , xr650r
skulle gärna prövat att hoppa fallskräm, ser ut som man får en redig adrenalin kick :) tycker dock att det verkar väldigt osäkert om att packa ner fallskärmen i "ryggsäcken" Borde det inte kunna gå ganska lätt fel när man gör det?

/Blommen
 

Blommen

Ny medlem
Gick med
27 Oct 2004
Ort
Lysekil
Hoj
xr600 såld , xr650r
TwinLoveRace skrev:
2380948 Det finns regler för hur en kalott skall packas, så att allt blir gjort på rätt sätt :)

Om du sedan hoppar tandem packar du inte skärmen...
Som elev packar du skärmen själv, men får hjälp och kontroll av erfarna instruktörer.


bra då:) känns som det ändå inte säkert med trådar och tygg
:tungan
/Blommen
 

skajdajv

Lagom är för lite
Gick med
9 Jul 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R6 -06
Rädsla

Blommen skrev:
2381017 bra då:) känns som det ändå inte säkert med trådar och tygg
:tungan
/Blommen


Rädsla är inte detsamma som fara.
Man kommer över den där rädslan för om prylarna håller.
Jag tror att man ska vara mer rädd för sig själv och vad man själv kan ställa till med, än för om prylarna kommer att fungera.
Fallskärmar är ju inte bara ett gäng linor och lite tyg. Det är snarare avancerade ingenjörsutvecklade produkter som är kraftigt testade av tillverkare och av användare, godkända av Luftfartsverkets regelverk (varje ny fallskärmsprodukt är uttryckligen förbjuden att hoppas med i Sverige fram till att den är godkända av Svenska fallskärmsförbundets materielkommité utifrån LFV hårda regler).
Så det som kan gå fel är att du som handhar prylarna klantar till det genom att hantera dem fel.

Precis som med min R6 så är det ju inte den som sätter gränsen i mitt fall, utan mina egna körtekniska tillkortakommanden och begränsningar, samt eventuella dumma påhitt.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top