Anställningsavtal/Kontrakt - fråga

WippaN^

Rossi, here I come!
Gick med
28 Jul 2007
Hoj
CBR650R -21
Hej.

Jag jobbar väldigt mkt i olika projekt och har därför ingen fast anställning. Men det är en annan femma. Anställd av rekryteringsföretag liknande Manpower med flera.

Det jag undrar över är följande:

1. Mitt avtal för det senaste projektet löpte ut 30 september. Jag har igår påbörjat ett annat projekt hos ett annat företag, UTAN att fått förlängt eller förnyat anställningsavtal.

Är detta godkänt/lagligt/giltigt? Jag har väl ingen skyldighet att arbeta, och inga rättigheter om det händer något, eller har jag fel? Jurist eller den som vet får gärna svara.

2. De sa till mig att det var en HELTIDSTJÄNST, men jag jobbar väldigt få timmar per dag (2-4 timmar exkl betald restid). Får betalt som timlön. Är detta ok? Jag kommer tjäna hur lite som helst om de inte ger mig mer arbete. Jag hade aldrig tackat ja om jag visste detta innan. Man har ju för fan räkningar att betala och mat att inhandla...

Tidigare tjänade jag 24 tusen netto men nu kommer jag knappt få 10 tusen netto??

Hjälp, vad KAN jag göra, vad är mina rättigheter/deras skyldigheter och tvärtom.

Rootofevil

Guru
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
BMW S1000RR
Hej.

Jag jobbar väldigt mkt i olika projekt och har därför ingen fast anställning. Men det är en annan femma. Anställd av rekryteringsföretag liknande Manpower med flera.

Det jag undrar över är följande:

1. Mitt avtal för det senaste projektet löpte ut 30 september. Jag har igår påbörjat ett annat projekt hos ett annat företag, UTAN att fått förlängt eller förnyat anställningsavtal.

Är detta godkänt/lagligt/giltigt? Jag har väl ingen skyldighet att arbeta, och inga rättigheter om det händer något, eller har jag fel? Jurist eller den som vet får gärna svara.

2. De sa till mig att det var en HELTIDSTJÄNST, men jag jobbar väldigt få timmar per dag (2-4 timmar exkl betald restid). Får betalt som timlön. Är detta ok? Jag kommer tjäna hur lite som helst om de inte ger mig mer arbete. Jag hade aldrig tackat ja om jag visste detta innan. Man har ju för fan räkningar att betala och mat att inhandla...

Tidigare tjänade jag 24 tusen netto men nu kommer jag knappt få 10 tusen netto??

Hjälp, vad KAN jag göra, vad är mina rättigheter/deras skyldigheter och tvärtom.

Jag är inte jurist men har ni inget avtal så har du ju heller inga egentliga skyldigheter. Det jag egentligen ville föreslå är att om du är med i SMC så har du 15min kostnadsfri rådgivning, går att hitta på hemsidan! Hoppa det löser sig för dig!

C.Silfverbielke

28 grams
Gick med
7 May 2012
Hoj
rad4
Du menar att du inte förlängt/förnyat avtal hos din första arbetsgivare? Var du timanställd hos denna arbetsgivare alltså? Då har du ingen s.k uppsägningstid.

Vilken av dom två arbetsgivarna sa att det skulle va heltidstjänst? Och vad är frågan i punkt 2?

Hur som helst så är du grön att jobba på det nya kneget om du tidigare varit timanställd. Har du avtal till 30 sept. och inte fått jobba efter det, hade jag sett mig som färdig med det jobbet.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Om ditt anställningskontrakt löpt ut men du fortsätter arbeta så anses de villkor som finns i ditt gamla avtal att fortsätta gälla om inte annat avtalas. Skulle du dock vara sugen på att byta jobb så har du inte någon uppsägningstid.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO