Ansträngning när man är sjuk,farligt?

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Alicia skrev:
2412259 Att köra bana är i säg rätt så ansträngande. Vet inte om jag hade feber just då, äger ingen termometer. Känner mig lite bättre idag. Har rethosta men huvudvärken har börjat släppa och även näsan.

Hur vet man att man får hjärmuskelinflammation då?

Har inte varit så här dunderförkyld på flera år så man känner sig nära döden så fort man går upp ur sängen.

De vet man typ inte... :näsblod

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Rocky skrev:
2412001 Hur kan man bli sjuk när man redan är det. :va

Alltså jag menar han blev mycket mer sjuk. Först var det bara en liten förkylning, sen blev han jättesjuk och var borta i två veckor.

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Är ni sjuka var hemma :argpådato

Edit..om man inte tar de första tecken på allvar så kan en virus/bakterieinfektion (läs förskylning) utvecklas till övre luftrörsinfektion eller s.k akut bronkit (i värsta fall lunginflammation) . Är denna orsakad av bakterier så sätts antibiotika in, har man inte tagit det lugnt de första dagarna så kan det ta längre tid att bli återställd.

Gå till vårdcentralen o ta ett s.k CRP dvs snabbsänka..

Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag har alltid spelat och tränat sjuk.

När man går på is på hösten med hockeyn blir man nästan alltid lite förkyld. Sen brukar jag vara det lite till och från under hela vintern. Har alltid fått höra att det inte är nån fara. Det enda man ska passa sig för är att träna hårt när man har feber och när man har riktigt ont i halsen.

En läkare sa till mig att kroppe är rätt så fiffig. Så länge det går att träna, så är det ingen större fara. När det börjar bli farligt så säger kroppen ifrån rätt så bra, det går typ inte att träna när man är för sjuk.

Har fått hjärtmuskelinflammation en gång....

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
Mmm...både sjukgymnaster och tränare ska ju vara rätt bra utbildade. Men är rätt säker på att det är farligt även utan feber. För det är även farligt att sätta igång och träna för hårt efter t ex influensa. Har iofs bara erfarenhet från travhästträning och där är det väldigt vanligt att detta sker. Men, om man tycker det är värt att få hjärtfel för att inte hoppa över en träning så ska man ju helt klart ta den chansen. T ex så rekomenderas två veckors vila (ingen hård konditionsträning eller snabbjobb) för hästar efter en kraftigare förkylning, vaccination eller penicillinkur. Men röra på sig kan man alltid göra..om man har lust alltså:D .

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Kia skrev:
2411981 Brukar träna med en sjukgymnast som säger att så länge man inte har feber när man tränar är det ingen fara.
Har man feber kan man drabbas av hjärtmuskelinflammation om man har otur. Men annars är det bara att köra, kroppen säger ju själv till hur mycket den orkar. Kanske inte går lika bra att träna med virus ikroppen för man blir tröttare osv... men enligt sjukgymnasten ska det inte vara nån fara om man är feberfri...

Det är den generella rekommendationen som jag vet om, med ett viktigt tillägg: Halsont = inte träna.

Lite snorig och så (utan feber eller halsont), så kan man träna. Känner man dock att kroppen inte svarar som den brukar, så ska man väl ge faan i det.. Åka hoj när man är förkyld tex, är ju inte farligt så länge du orkar med det.

Snuttan

Ny medlem
Gick med
23 May 2006
Hoj
röd å vit...
juha01 skrev:
2415529 Det är den generella rekommendationen som jag vet om, med ett viktigt tillägg: Halsont = inte träna.

Lite snorig och så (utan feber eller halsont), så kan man träna. Känner man dock att kroppen inte svarar som den brukar, så ska man väl ge faan i det.. Åka hoj när man är förkyld tex, är ju inte farligt så länge du orkar med det.
Väl talat anser Syster Yster. Jag hade också (som någon annan här) en kompis som tränade när han hade ont i halsen, och fick problem med hjärtat. Streptokocker orsakade nersmältning av hjärtklaffarna, vilket till slut ledde till att han fick ett hjärta transplanterat. Tyvärr finns han inte längre hos oss i denna världen, eftersom de mediciner som han åt för att transplantatet inte skulle stötas bort, gjorde att hans kropp inte klarade av cancern som han sedan drabbades av. Usch, nu målar jag Fan på väggen...

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Infektion i kroppen = ge fan i ansträngningar.

Så enkelt (och ibland frustrerande) är det. Jag trodde verkligen att alla som arbetade med fysisk träning hade lärt sig detta efter de senaste årens rätt uppmärksammade dödsfall, men tydligen så är det en del som inte håller sig uppdaterade...

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Nu är jag mycket piggare. Lite rethosta bara, slem som vill upp.
Är det väldigt dåligt av mig att köra hoj på onsdag?
Sista chansen för mig att köra nämligen

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Alicia skrev:
2416377 Nu är jag mycket piggare. Lite rethosta bara, slem som vill upp.
Är det väldigt dåligt av mig att köra hoj på onsdag?
Sista chansen för mig att köra nämligen

Nu har ju jag aldrig tävlat i RR, men det är väl inte motocross du ska köra?

Blir du jäkligt svettig och får svinhög puls när du kör bana (typ löpning), eller är det bara lite småsvett som man pressar fram?

Jag skulle göra såhär: Ät inga alvedol el dyl, för dom bara maskerar ditt riktiga tillstånd och då kan du ta i mer än vad du ska. Sen skulle jag köra och lyssna på kroppen. Säger den ifrån så skulle jag ge mig, men i annat fall är det bara att åka.

Har du ingen feber och inget halsont så kan du ut och löpa med om det känns ok hela tiden!

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
juha01 skrev:
2416406 Nu har ju jag aldrig tävlat i RR, men det är väl inte motocross du ska köra?

Blir du jäkligt svettig och får svinhög puls när du kör bana (typ löpning), eller är det bara lite småsvett som man pressar fram?

Jag skulle göra såhär: Ät inga alvedol el dyl, för dom bara maskerar ditt riktiga tillstånd och då kan du ta i mer än vad du ska. Sen skulle jag köra och lyssna på kroppen. Säger den ifrån så skulle jag ge mig, men i annat fall är det bara att åka.

Har du ingen feber och inget halsont så kan du ut och löpa med om det känns ok hela tiden!

RR är faktiskt riktigt jobbigt.

I övrigt håller jag med dig. Jag skulle köra om jag orkade, men ta hänsyn till att jag inte är frisk. Inga bombvarv, inga jättelånga pass.

Fast vad vet jag, sist jag körde med förkylning påväg från kroppen prakt-kraschade jag ju.

Stavfelet

Team KnubbSäl
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
R1
Lirade fotboll med en enkel förkylning i kroppen, slutade med att det gjorde skitont högst upp i lungorna när jag andades in.
Visade sej att det var "hjärtsäcks & hjärtmuskelinflamation".
Sänkte medelåldern på hjärt-IVA rejält i några dagar.:)

Disasterpiece

Ny medlem
Gick med
19 Mar 2005
Hoj
1000r k7
Alicia skrev:
2411099 Hur farligt är det egentligen att anstränga sig när man är sjuk?
Tar det längre tid innan man återhämtar sig?
Kan man förvärra sitt tillstånd?

Vet att man egentligen inte ska anstränga sig för mycket. Men en körning på Mantorp kunde jag inte låta bli. Hade en början till en förkylning.
Idag, dagen efter så har mitt huvud hållt på att sprängas, näsen rinner för jämnan, bihålorna gör ont, hostar och har förmodligen feber. Plus att mina muskler gör så förbenat ont att jag knappt kan gå.

Någon kanske kan något om det här.

Jag fick hjärtmuskelinflamation för ca 1 månad sedan pga att jag tränade när jag var sjuk. Då gällde det iof träning på gym, och hojåkning är ju inte direkt lika extremt eller vad man ska säga. Trots att det är bra jäkla jobbigt o köra bana. Hoppas du hajar vad jag menar.
Tydligen så ska risken vara extra stor om infektionen sitter i hallsen, då det är så pass nära för bakerierna att hoppa över till hjärtsäcken och vidare till hjärtat om man inte tar varningssignalerna på allvar, vilket jag dumt nog inte gjorde! :huvet

Hur som helst så hade jag direkt gjort samma sak som du utan att tveka... Innan detta hände. Nu skulle jag nog aldrig ha gjort det, orkar verkligen inte stå ut med detta en gång till! Tänk efter nästa gång, är det värt 2 månaders vila för att få köra en extra gång?

Mrs. Laphroaig

Guest
Jag har genomgått en stor hjärtoperation, dock inte för hjärtmuskelinflammation, men tro mig det är inget du vill gå igenom !
Genomsågat bröstben och 24 revbensfrakturer och öppet hjärta...

Känn efter själv vad du orkar och som många andra redan skrivit i tråden, har du inte feber och/eller halsont så kör så mycket du som känner att du orkar.
har du feber och/eller halsont så sitt still!

stoffer

Norrland
Gick med
22 May 2004
Hoj
För farligt..
Helt sjukt att inte fler vet om det här! Det här borde vara någonting för RF att utbilda ledare och tränare i om något. I skolorna också helst!

Jag vet personer som inte vetat om att dom har fått hjärtmuskelinflammation, men sedan gjort ett arbets-EKG och uppvisat tecken på pysljud från hjärtat. Detta innebar att de inte kunde bli brandmän t.ex. Det kan alltså ge en permanent skada som man får bära med sig hela livet. I värsta fall kan det vara livshotande att anstränga sig hårt fysiskt resten av livet.

Tråkigt som fan.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...