Antal backspeglar vid besiktningen

bratwurst

What doesnt kill ya makes you stranger
Gick med
13 Jun 2006
Hoj
05, Honda Hornet 600
Hej!

Måste man ha två backspeglar på hojen vid besiktning? Har bara en i dag.

Nått annat förutom lampor man bör kolla igenom innan man åker dit?

Den högljudda slutburken har redan fått ge plats åt orginalet tills vidare.

/Bratwurst

J_Park

Socio #5052
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Ducati MTS 1000DS \n Triumph Daytona 675
Backspeglar är inget krav så vitt jag vet, om det inte kan ha nåt med helfordonsgodkännande eller nåt sånt trams.

Men jag är helt övertygad om att en duger gott, jag har besiktigat utan flera gånger.

bratwurst

What doesnt kill ya makes you stranger
Gick med
13 Jun 2006
Hoj
05, Honda Hornet 600
Backspeglar är inget krav så vitt jag vet, om det inte kan ha nåt med helfordonsgodkännande eller nåt sånt trams.

Men jag är helt övertygad om att en duger gott, jag har besiktigat utan flera gånger.

Låter bra, då behöver man inte skruva dit en ful dummy bara för besiktningens skull.

RedEye

Medlem
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
CRF 450HM -03, F4i -02, 6RR -03
Har för mig att två backspeglar är krav för motorcyklar reggade efter år 1999.

Nej det är det inte.

Du behöver inga backspeglar. Sitter det backspeglar på cykeln ska dom vara hela och sånt men har du inga på så är det inte mer med det.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Besiktigat med endast en senaste två gångerna, funkar bra. Sen om man verkligen får det eller ej vet jag inte.

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Finns inga krav att du måste ha backspeglar vid vanlig kontrollbesiktning. Har du spegel monterad & glaset är trasigt-sitter löst-ger förvrängd bild så åker du dit på det. Enda kravet på att ha backspeglar monterade är 3-hjulingar & det har även kravet på att ha varningstriangel om man ska köra lite OT.

Freddelito

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2009
Hoj
KTM
OK då är det nog jag som har fått något om bakfoten.

Men nu när jag kollar i VV föreskrifter så står det:

" Kap20 7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar. "

Men jag antar att det finns något sätt att gå runt det?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
OK då är det nog jag som har fått något om bakfoten.

Men nu när jag kollar i VV föreskrifter så står det:

" Kap20 7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar. "

Men jag antar att det finns något sätt att gå runt det?

Ja, det kallas för "okunnig tillsynsman". I övrigt så är det; NEJ.

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Har för mig att det är lag på backspegel om hojen är nyare än juni 2003! men som vanligt på besiktningen beror utgången på hur grinig gubben är!

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Sedan heltypsgodkännandet så måste den ha 2. MEN jag har besiktigat utan och med slipon osv. Brukar aldrig vara något problem men visst beror det helt på kontrollanten.

Har för mig att det är lag på backspegel om hojen är nyare än juni 2003! men som vanligt på besiktningen beror utgången på hur grinig gubben är!

Blizzy

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2008
Hoj
2003, Honda, CBR 954RR Fireblade
Haha, alla ger olika svar på vad dom tror är rätt. Jag besiktade min nyligen, CBR954 -03 och behövde inga backspeglar. Gör som jag gjorde om du är osäker, ring till bilprovningen där du ska besikta och fråga, ge dom regnummer så kollar dom hur det gäller för just din hoj. Men skulle också vilja säga att du inte behöver några backspeglar under besiktning.

Vet dock att vid en nyregistrering av en hoj måste du ha 2 fungerande backspeglar monterade, men inte officiellt i detta fallet.

Och om du nu undrade om du ska kolla något mer? Kolla alla lampor så de fungerar och kolla sen allt du har fifflat med eller bytt t.ex;

Bytt fotpinnar? Kolla då så du har en fungerande bromsljuskontakt för fotbromsen.
Miniblinkers? Har du inte orginalblinkers måste det vara 18 cm mellan mitten till andra mitten av blinkersglaset, lätt att sätta dit distanser om nu inte fallet skulle vara så.
Regskylten? Kolla så regplåtsbelysningen fungerar och att du har den synligt om du nu monterat om den vilket de flesta brukar göra.

Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Men va fan det ni kollar på är vägverkets författningssamling som står vad hojar ska vara utrustade på väg inte vad de ska ha på en vanlig kontrollbesiktning!

Behöver du speglar på vanlig besiktning? NEJ!

Tror ni inte mig, åk till en bilprovning nära er & be att få kolla kontrollplanen för MC & under Kommunikation - sikthjälpmedel.

Miniblinkers? Har du inte orginalblinkers måste det vara 18 cm mellan mitten till andra mitten av blinkersglaset, lätt att sätta dit distanser om nu inte fallet skulle vara så.
.

24cm i fram & 18cm i bak!

Last edited:

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Vad säger konstapeln då när man kör utan backspeglar? Böter eller ombesiktning? (både vid hoj utan heltypsgodkännande och med)

Rockersink

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2009
Hoj
97, triumph tiger
hmm.. lurig fråga det här.

ja har kollat på såna där mini backspeglar, som du knappt ser ett skit bakåt i, utom om det är natt o man ser blåljus kanske glimma till. men har för mig att säljaren sa att de inte va lagliga, pga man inte ser nåt i dom.

ja tolka det som att man behöver inte ha backspeglar, men har man de, ska de vara godkända...

konstig lag igentligen...? men rätt vettig.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Blev stoppad här om dagen och snuten försökte sätta dit för avsaknad av backspegel. Dock hade jag backspeglar fast under handtagen lite snitsigt. Han såg dom förstås inte först och sen gnällde han att "man måste ju kunna se i dom", något som han gjorde när han fick provsitta.
Slutade iaf utan böter, men han verkade inte kunna reglerna riktigt själv.

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Men va fan det ni kollar på är vägverkets författningssamling som står vad hojar ska vara utrustade på väg inte vad de ska ha på en vanlig kontrollbesiktning!

Behöver du speglar på vanlig besiktning? NEJ!

Tror ni inte mig, åk till en bilprovning nära er & be att få kolla kontrollplanen för MC & under Kommunikation - sikthjälpmedel.

Det stämer! :tummenupp

Vad säger konstapeln då när man kör utan backspeglar? Böter eller ombesiktning? (både vid hoj utan heltypsgodkännande och med)

Ja du kan få böter!

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras