Antal hjälmar på tävling?

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
När vi gick licenskursen i höstas vill jag å det starkaste minnas att herr Lodnert påpekade att det var viktigt att ha två hjälmar med sig till tävling, om utifall att man skulle klota på träning eller kvalet. Båda hjälmarna skulle vara med vid besiktning för att bli godkända.

Stämmer detta eller har jag drömt :confused: (det har ju hänt förut att jag fått för mig saker som ingen alls har sagt :crash )

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
stämmer bra det.
Allt som skall användas måste besiktas

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Snabbe_jag skrev:
Hmm gäller det meken så blir du underkänd :D

Du menar att jag ska ta med mig ytterligare en mek omutifall att den andra klotar ;-)

För att förtydliga mina frågor:

1) MÅSTE man ha med sig två hjälmar?
2) OM man har två hjälmar med sig, måste då båda besiktigas?

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
Du BÖR ha med dig två hjälmar då du inte gärna vill leta hjälm efter warm-upen ett par timmar innan rejs på en söndag..
Jag har två hjälmar såklart...

Hur noga är de med besiktningarna eg? På f-berg kollade de båda mina hjälmar, de lar dock mer vikt vid om de satt rätt på mig än om ytskiktet var skadat. Men de satte inget klistermärke på den.. Skinstället brydde de sig inte om då iaf. om man inte tog med det till hallen...

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Pålle skrev:
Du BÖR ha med dig två hjälmar då du inte gärna vill leta hjälm efter warm-upen ett par timmar innan rejs på en söndag..
Jag har två hjälmar såklart...

Hur noga är de med besiktningarna eg? På f-berg kollade de båda mina hjälmar, de lar dock mer vikt vid om de satt rätt på mig än om ytskiktet var skadat. Men de satte inget klistermärke på den.. Skinstället brydde de sig inte om då iaf. om man inte tog med det till hallen...

Jag har två hjälmar och i värsta fall även tre. Men anledningen till min fråga var mest för en annan person... Ooooossssscccccaaaaarrrrr, som påstod att det bara behövdes en hjälm. Och i sak har han ju rätt enligt vad ni skriver ovan.

Pålle

Nä, jag bara tittar lite.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Leksaker i garaget
Åsa #96 skrev:
Jag har två hjälmar och i värsta fall även tre. Men anledningen till min fråga var mest för en annan person... Ooooossssscccccaaaaarrrrr, som påstod att det bara behövdes en hjälm. Och i sak har han ju rätt enligt vad ni skriver ovan.

Man behöver ju inte länsa tjejens klädkonto för att ha råd med en extrahjälm.. Men har man pengar över kan man gott unna sig en ny hjälm och ha den gamla i reserv.

Åsa

Triumph I am
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Speed Triple -11
Pålle skrev:
Man behöver ju inte länsa tjejens klädkonto för att ha råd med en extrahjälm.. Men har man pengar över kan man gott unna sig en ny hjälm och ha den gamla i reserv.
Skulle bli jobbigt i mitt fall ;-)
Tur att jag har hjälmar så att det räcker då :D

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nej, du måste inte ha två hjälmar, men det är bra att ha om du skulle skrota hjälm nr 1 att ha en färdigbesiktigad hjälm nr 2 liggandes. Jag tycker att det är på plats att höja ett varningens finger. Om du skrotar hjälm nr 1 så illa att den inte får/bör användas kanske man ska ta sig en allvarlig funderare på om man ska fortsätta köra. Att slå i huvudet ÄR allvarligt. Hjärnskakningar är inget att skojja bort. Den främsta anledningen till att jag har två hjälmar är ren bekvämlighet. Den ena har klart visir och den andra mörkt. Superskönt att slippa skruva visir i sista sekund om vädret slår om. Ungefär som allt extra. Extrahandskar, extraställ, extrastövlar, extrafälgar, extrahoj, extrafru. Inget måste, men bra att ha.

Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Teddy skrev:
Nej, du måste inte ha två hjälmar, men det är bra att ha om du skulle skrota hjälm nr 1 att ha en färdigbesiktigad hjälm nr 2 liggandes. Jag tycker att det är på plats att höja ett variningens finger. Om du skrotar hjälm nr 1 så illa att den inte får/bör användas kanske man ska ta sig en allvarlig funderare på om man ska fortsätta köra. Att slå i huvudet ÄR allvarligt. Hjärnskakningar är inget att skojja bort. Den främsta anledningen till att jag har två hjälmar är ren bekvämlighet. Den ena har klart visir och den andra mörkt. Superskönt att slippa skruva visir i sista sekund om vädret slår om. Ungefär som allt extra. Extrahandskar, extraställ, extrastövlar, extrafälgar, extrahoj, extrafru. Inget måste, men bra att ha.

Att "skruva" visir på Åsas Shoei tar ca 20 sekunder. :)

Men jag håller med om att man ska nog kolla upp med sjukvårdarna/Läkaren i lämpligheten att köra vidare. Hjärnskakning är inte att leka med. Och det kan gå riktigt illa om man trillar en andra gång!

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Teddy skrev:
Nej, du måste inte ha två hjälmar, men det är bra att ha om du skulle skrota hjälm nr 1 att ha en färdigbesiktigad hjälm nr 2 liggandes. Jag tycker att det är på plats att höja ett varningens finger. Om du skrotar hjälm nr 1 så illa att den inte får/bör användas kanske man ska ta sig en allvarlig funderare på om man ska fortsätta köra. Att slå i huvudet ÄR allvarligt. Hjärnskakningar är inget att skojja bort. Den främsta anledningen till att jag har två hjälmar är ren bekvämlighet. Den ena har klart visir och den andra mörkt. Superskönt att slippa skruva visir i sista sekund om vädret slår om. Ungefär som allt extra. Extrahandskar, extraställ, extrastövlar, extrafälgar, extrahoj, extrafru. Inget måste, men bra att ha.

Har du dunkat i huvudet så blir du besiktigad av sjukvårdspersonalen som bestämmer om du blir utsläppt igen eller inte. De som haft hjärnskakningar släpps inte ut, lite olika "spärrtider" beroende på hur illa man slagit i huvudet.
2 hjälmar är bra att ha, fast för tillfället har jag bara en tyvärr.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...