Anti-Squat

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...Jag tycker också att det är otroligt svårt och komplicerat att få fram anti-squat vinklar när man sitter och försöker mäta på hojen. Det är mycket grejer i vägen och svårt att mäta alla värden i raka linjer, och hitta alla linjer och vinklar. Det räcker att man får måtten nån millimeter fel en av gångerna man mäter, så blir ju alla värden helt felvisande...
Här har du ett tips: Självnivellerande laser.
Exempel: Om du vill mäta svingarmslängden och det sitter en fotpinne och en ljuddämpare i vägen.
Ställ dig långt ifrån hojen och rikta lasern mot hjulaxeln, markera på golvet.
Rikta lasern mot svingarmslagret, markera på golvet.
Mät avståndet mellan markeringarna.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Här har du ett tips: Självnivellerande laser.
Exempel: Om du vill mäta svingarmslängden och det sitter en fotpinne och en ljuddämpare i vägen.
Ställ dig långt ifrån hojen och rikta lasern mot hjulaxeln, markera på golvet.
Rikta lasern mot svingarmslagret, markera på golvet.
Mät avståndet mellan markeringarna.

Hmmm... du menar att man mäter mellan dom två punkterna på golvet som är precis lodrätt nedanför hjulaxelns centrum, och svinginfästningens centrum?

Men... eftersom svingen inte är 100% vågrät, så borde väl det bli ett missvisande resultat? Eller?
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Hmmm... du menar att man mäter mellan dom två punkterna på golvet som är precis lodrätt nedanför hjulaxelns centrum, och svinginfästningens centrum?
Men... eftersom svingen inte är 100% vågrät, så borde väl det bli ett missvisande resultat? Eller?
När jag räknar; 'lägger jag in alla ledpunkters längd-, (bredd-) och höjd-koordinater. Med det tänket så blir svingarmslängden ett mått som är parallellt med markplanet och svingarmshöjden ett mått som är vinkelrätt mot markplanet.
Jag förstår vad du menar med svingarmslängd, men jag tror att det blir svårare att använda det måttet i beräkningar.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
För mig är svingarmslängden själva längden på svingarmen (A), vilket också är måttet som jag fått specat i mitt setup sheet från TenKate.

Untitled-1.png
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
För mig är svingarmslängden själva längden på svingarmen (A), vilket också är måttet som jag fått specat i mitt setup sheet från TenKate.

View attachment 434106
Jo, jag förstod det. För mig är svingarmslängden måttet B.
Varken måttet A, eller måttet B, räcker för att räkna ut hur hojen rör sig.
Måttet A behöver kompletteras med svingarmsvinkeln, måttet B behöver kompletteras med svingarmshöjden.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Jo, jag förstod det. För mig är svingarmslängden måttet B.
Varken måttet A, eller måttet B, räcker för att räkna ut hur hojen rör sig.
Måttet A behöver kompletteras med svingarmsvinkeln, måttet B behöver kompletteras med svingarmshöjden.

Mått B är ju en variabel som direkt beror på svingarmsvinkeln och mått A Hur är det användbart?
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Mått B är ju en variabel som direkt beror på svingarmsvinkeln och mått A Hur är det användbart?
Svingarmslängden på en hoj har väldigt liten betydelse för hur den rör sig.
och innan folk börjar skrika "DU HAR FEL" så vill jag förklara vad jag menar.
Om man förlänger svingen; 'kommer hojen att kännas annorlunda, men det beror inte på svingarmslängden utan på att andra saker ändras som ett resultat av detta.
Exempelvis så kommer viktfördelningen att ändras (mer vikt fram) och så även utväxlingsförhållandet mellan bakhjul och fjäder (hjulfjäderkonstanten minskar).
Det är de senare man kan känna, inte svingarmslängden.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Svingarmslängden på en hoj har väldigt liten betydelse för hur den rör sig.
och innan folk börjar skrika "DU HAR FEL" så vill jag förklara vad jag menar.
Om man förlänger svingen; 'kommer hojen att kännas annorlunda, men det beror inte på svingarmslängden utan på att andra saker ändras som ett resultat av detta.
Exempelvis så kommer viktfördelningen att ändras (mer vikt fram) och så även utväxlingsförhållandet mellan bakhjul och fjäder (hjulfjäderkonstanten minskar).
Det är de senare man kan känna, inte svingarmslängden.

Jag märker om jag flyttat bakaxeln några millimeter, Blir hojen för lång så blir den mer trögstyrd, blir den för kort så blir den nervös. Det talar ju emot din teori om mer vikt fram vilket torde ge en effekt tvärt om den jag upplever.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
...det är lite dit jag vill komma med mitt resonemang, både i den här tråden och den om lufttjäder. Man kan faktiskt inte sitta och mäta fram allt, räkna ut allt med superavancerade formler, och sedan komma fram till exakt vad som är dom bästa måtten på allt och exakt vilka kurvor och motstånd man ska ha i alla fjädrar och luftkammare för att på optimala prestanda på chassiet. Hade det varit så enkelt (och nu använder jag nog ordet enkelt i sin allra vidaste betydelse) så hade nog MotoGP teamen listat ut det redan. Då hade man inte behövt FP1, FP2, FP3, och FP4 för att testa sig fram till en bra setup. Man hade bara behövt mata in banans friktionsdata, radien och bankingen på alla kurvor i ett superavancerad formel, och sen fått ut en färdig setup i andra ändan.... Plopp!!! Färdigt!!

Det är dessutom i princip omöjligt för mig som förare att sortera ut alla förändringar av nån millimeter här, nån millimeter där, och någon grad hit och dit på allt. Och sedan på något sätt räkna ut exakt vad man behöver förändra på hoje för att få den optimal. Man får helt enkelt gå på känsla och erfarenhet. Nu känns hojen så här, och jag skulle vilja att den kändes så här. Då brukar det funka att ändra det här med ungefär så här mycket. Sen testar man det, blev det bra så behåller man det, blev det för lite så ändrar man lite till. Funkade det inte alls så provar man nåt annat...

Man kan dessutom, om det nu ens är möjligt, räkna ut de absolut mest optimala chassiemåtten och inställningarna på motorcykeln i teorin, som sen inte alls funkar i verkligheten eftersom alla förar har olika körstilar och vill att hojen ska bete sig på olika sätt....

Sen kan jag självklart tycka att det är superintressant att läsa om sånt här, och försöka förstå teorin och vetenskapen bakom det som jag upplever när jag sitter på hojen. Men att sedan kunna använda det ute på banorna för att på något sätt räkna mig fram till en bättre setup tror jag är helt omöjligt... Såvida man inte har med sig 15st ingengörer som alla är specialister på var sitt område, som kan sitta i ändlösa möten och komma fram till vilka mått som passar just deras beräkning bäst, och sedan komma överens om en kompromiss...

Men som sagt... då är jag varken särskilt snabb eller smart...
 
Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
...det är lite dit jag vill komma med mitt resonemang, både i den här tråden och den om lufttjäder. Man kan faktiskt inte sitta och mäta fram allt, räkna ut allt med superavancerade formler, och sedan komma fram till exakt vad som är dom bästa måtten på allt och exakt vilka kurvor och motstånd man ska ha i alla fjädrar och luftkammare för att på optimala prestanda på chassiet. Hade det varit så enkelt (och nu använder jag nog ordet enkelt i sin allra vidaste betydelse) så hade nog MotoGP teamen listat ut det redan. Då hade man inte behövt FP1, FP2, FP3, och FP4 för att testa sig fram till en bra setup. Man hade bara behövt mata in banans friktionsdata, radien och bankingen på alla kurvor i ett superavancerad formel, och sen fått ut en färdig setup i andra ändan.... Plopp!!! Färdigt!!

Det är dessutom i princip omöjligt för mig som förare att sortera ut alla förändringar av nån millimeter här, nån millimeter där, och någon grad hit och dit på allt. Och sedan på något sätt räkna ut exakt vad man behöver förändra på hoje för att få den optimal. Man får helt enkelt gå på känsla och erfarenhet. Nu känns hojen så här, och jag skulle vilja att den kändes så här. Då brukar det funka att ändra det här med ungefär så här mycket. Sen testar man det, blev det bra så behåller man det, blev det för lite så ändrar man lite till. Funkade det inte alls så provar man nåt annat...

Man kan dessutom, om det nu ens är möjligt, räkna ut de absolut mest optimala chassiemåtten och inställningarna på motorcykeln i teorin, som sen inte alls funkar i verkligheten eftersom alla förar har olika körstilar och vill att hojen ska bete sig på olika sätt....

Sen kan jag självklart tycka att det är superintressant att läsa om sånt här, och försöka förstå teorin och vetenskapen bakom det som jag upplever när jag sitter på hojen. Men att sedan kunna använda det ute på banorna för att på något sätt räkna mig fram till en bättre setup tror jag är helt omöjligt... Såvida man inte har med sig 15st ingengörer som alla är specialister på var sitt område, som kan sitta i ändlösa möten och komma fram till vilka mått som passar just deras beräkning bäst, och sedan komma överens om en kompromiss...

Men som sagt... då är jag varken särskilt snabb eller smart...

Hojar (och de flesta andra högprestandafordon) är ju en enda jättestor hög av olika kompromisser mellan olika egenskaper som inte går att få båda samtidigt, som till exempel stabil rakt fram och snabbsvängd.
Det går nog att räkna fram det mesta, men man måste ändå göra en kompromiss för att förbättrar man något så försämrar man något annat.
Vad piloten i fråga tycker är den bästa kompromissen är ju en fråga om smak, till viss del. Tvivlar på att en setup som är perfekt för en förare som Marquez ens är körbar (i de hastigheter som de förarna vill köra i) för en förare som Lorenzo.
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Jag märker om jag flyttat bakaxeln några millimeter, Blir hojen för lång så blir den mer trögstyrd, blir den för kort så blir den nervös. Det talar ju emot din teori om mer vikt fram vilket torde ge en effekt tvärt om den jag upplever.
Om du bara flyttar bakhjulet bakåt, utan att göra några andra förändringar, då kommer Rake och Trail att öka.
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Om du bara flyttar bakhjulet bakåt, utan att göra några andra förändringar, då kommer Rake och Trail att öka.

Nu har jag inte mätt upp grejerna, Jocke ger mig ett papper på hur jag ska sätta prylarna och jag följer det. Men såvida inte justeringen sitter i 12.5 graders vinkel mot svingvinkeln, så borde det ju bli samma sak som att förlänga svingen och, beroende på vinkeln, även ändra svingvinkeln?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Om du bara flyttar bakhjulet bakåt, utan att göra några andra förändringar, då kommer Rake och Trail att öka.

Njaa... när jag justerar mitt bakhjul fram- och tillbaka i svingen så går det vågrätt. Vilket då egentligen borde betyda att det bara påverkar hjulbasen och svinglängden... Eller?
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Njaa... när jag justerar mitt bakhjul fram- och tillbaka i svingen så går det vågrätt. Vilket då egentligen borde betyda att det bara påverkar hjulbasen och svinglängden... Eller?

Samma på min, tror det är så på alla sporthojar som hyfsat moderna.

Undrar om det är med i beräkningen när spåret är skuret för den längre hävarmens påverkan på fjädern eller om man får pilla med det själv..... :D

Tycker all sådan här teoretiserande och funderande är kul, att veta vad som gör vad och varför är en bra kunskap att ha i grunden men sen behöver man kanske inte gå till överdrift när man ska ut och praktisera...
Att teoretiskt veta vad som ska gå åt helvete när man skruvar på den ratten kan ju vara bra bara man faktiskt konstaterar praktiskt att det gjorde det med. :)
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
Njaa... när jag justerar mitt bakhjul fram- och tillbaka i svingen så går det vågrätt...
Det gör mitt också, så länge underlaget är i våg. ;)
men hur rör sig resten av hojen, med dig på?
 

iceice

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
Honda Firestorm, Triumph Daytona 650, Aprilia RS 125
...Man kan faktiskt inte sitta och mäta fram allt, räkna ut allt med superavancerade formler, och sedan komma fram till exakt vad som är dom bästa måtten på allt...
En klok man sa' en gång: "Det finns 100 sätt att ställa in en racerbil, 90 av dem är fel, prova de andra 10".
Matematiken hjälper en att räkna fram vilka 90 kombinationer som inte ens är värda att pröva. :fakta
För att komma fram till vilken av de övriga 10 kombinationerna som är den snabbaste; 'måste man tyvärr besöka verkligheten. :(
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
En klok man sa' en gång: "Det finns 100 sätt att ställa in en racerbil, 90 av dem är fel, prova de andra 10".
Matematiken hjälper en att räkna fram vilka 90 kombinationer som inte ens är värda att pröva. :fakta
För att komma fram till vilken av de övriga 10 kombinationerna som är den snabbaste; 'måste man tyvärr besöka verkligheten. :(

Vad får dig och tro att du vet bättre än alla de ingenjörer som konstruerat din hoj?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är inte det självklart att JAG är den som bäst vet hur JAG vill ha min hoj? :va

Du verkar så vilsen på området att jag har mycket svårt och tro att du klarar av att balansera rätt mellan alla kompromisser.

Det flesta andra utgår från befintlig design och gör en liten ändring och vet då oftast vad de väljer bort för att vinna nåt annat. Du verkar vilja börja från ett blankt papper och med tanke på vilka frågor du ställer här så är det ganska uppenbart att du inte har tillräckliga kunskaper för att konstruera en MC från skratch.

Så nej, jag tror faktiskt inte att du egentligen vet vad du vill och jag tror du borde lära dig skruva "rätt" på befintliga justeringsmöjligheter före du börjar modifiera.

Jag undrar faktiskt om du ens har resten av hojen i bra skick? Är styrlager, svinglager och lager till fjädringslänkaget fräscha? När bytte du olja i framgaffel och bakdämpare senast? Har du "rätt" fjädrar för din vikt? Har du ställt in sag både fram och bak?
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top