...det är lite dit jag vill komma med mitt resonemang, både i den här tråden och den om lufttjäder. Man kan faktiskt inte sitta och mäta fram allt, räkna ut allt med superavancerade formler, och sedan komma fram till exakt vad som är dom bästa måtten på allt och exakt vilka kurvor och motstånd man ska ha i alla fjädrar och luftkammare för att på optimala prestanda på chassiet. Hade det varit så enkelt (och nu använder jag nog ordet enkelt i sin allra vidaste betydelse) så hade nog MotoGP teamen listat ut det redan. Då hade man inte behövt FP1, FP2, FP3, och FP4 för att testa sig fram till en bra setup. Man hade bara behövt mata in banans friktionsdata, radien och bankingen på alla kurvor i ett superavancerad formel, och sen fått ut en färdig setup i andra ändan.... Plopp!!! Färdigt!!
Det är dessutom i princip omöjligt för mig som förare att sortera ut alla förändringar av nån millimeter här, nån millimeter där, och någon grad hit och dit på allt. Och sedan på något sätt räkna ut exakt vad man behöver förändra på hoje för att få den optimal. Man får helt enkelt gå på känsla och erfarenhet. Nu känns hojen så här, och jag skulle vilja att den kändes så här. Då brukar det funka att ändra det här med ungefär så här mycket. Sen testar man det, blev det bra så behåller man det, blev det för lite så ändrar man lite till. Funkade det inte alls så provar man nåt annat...
Man kan dessutom, om det nu ens är möjligt, räkna ut de absolut mest optimala chassiemåtten och inställningarna på motorcykeln i teorin, som sen inte alls funkar i verkligheten eftersom alla förar har olika körstilar och vill att hojen ska bete sig på olika sätt....
Sen kan jag självklart tycka att det är superintressant att läsa om sånt här, och försöka förstå teorin och vetenskapen bakom det som jag upplever när jag sitter på hojen. Men att sedan kunna använda det ute på banorna för att på något sätt räkna mig fram till en bättre setup tror jag är helt omöjligt... Såvida man inte har med sig 15st ingengörer som alla är specialister på var sitt område, som kan sitta i ändlösa möten och komma fram till vilka mått som passar just deras beräkning bäst, och sedan komma överens om en kompromiss...
Men som sagt... då är jag varken särskilt snabb eller smart...