Antiklimax knutstorp..

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
abstruse skrev:
Enligt mitt senaste samtal med Gubbstrutt så bromsar jag senare än denne både här och där på Gåsen. Men, så hade jag ju en smärt 600:a iofs... :D

Det var ganska intressant att stå och kolla bromspunkter både på Anderstorp EM och Knutstorp SM. Det skiljer faktiskt inte så mycket mellan 600 och 250. Alvaro Molina bromsade max 15-20 meter senare än Giugovaz innan gamla startkurvan. Likadant var det efter start och mål på Knutstorp, ingen märkvärdig skillnad alls. Däremot var det mycket större skillnad mellan 250 och 125. Kanske gör fartskillnaden mer än viktskillnaden just när man snackar bromsningar. 250 och 600 har ju ganska snarlika toppfarter, i alla fall om vi jämför de vassaste, medan 125 är ganska mycket långsammare på rakan.

Edit: Givetvis är det så, rörelseenergin är ju proportionell mot kvadraten på farten, men direkt proportionell mot massan. Det är därför 125 är mycket senare på bromsen än både 250 och 600.

Last edited:

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
GSXR1100R skrev:
Varvtiderna talar tydligt, kolla in medelmåttige Goodstuff, han va snabbare på sin TRX-Traktor än han är på sin 250R.
Knivskarpt chassi, du vet. På TRX:en, alltså.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Nyteknik skrev:
Visa mig det Rookie 1000 ekipage som är snabbare genom kurvorna och bromsar senare än vilken medelmåttig 250-förare som helst. :7peta

offkeff som exempel körde tex 2 sek långsammare på kvalet på knudan än vad Mats Törnvall gjorde på rejset, och på den banan kan väl inte motorn göra så stor skillnad att det skull ge ett sådant övertag mot ett KNIVSKARPT chassi!?

Känns som det kvittar, för ni kommer ändå aldrig förstå! Era skygglappar är för stora...

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
oscar skrev:
offkeff som exempel körde tex 2 sek långsammare på kvalet på knudan än vad Mats Törnvall gjorde på rejset, och på den banan kan väl inte motorn göra så stor skillnad att det skull ge ett sådant övertag mot ett KNIVSKARPT chassi!?

Känns som det kvittar, för ni kommer ändå aldrig förstå! Era skygglappar är för stora...
Du ska se att tvåtaktstalibanerna klassar Knutan som en effektbana ändå. Case closed.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
oscar skrev:

Nej chassina är inte bättre på 125 och 250, ni har rätt. Det är därför 125GP är lika snabba som Superstock och 250 är snabbare än Superbike. Det är deras effektövertag som gör det.... :rolleyes:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
oscar skrev:

Jag är iofs sämre än en medelmåttig 250-förare.. Fast lite roligt är väl att jag hade kvalat 8'a i rookie1000 och 7'a i rookie600 med min tid..
Medelmåttiga 250-förare kör 1.04 eller snabbare på knutstorp.
Sonni och mårtensson klämde ju bägge två till med höga 1.01-varv..

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Chris Ash skrev:
Nej chassina är inte bättre på 125 och 250, ni har rätt. Det är därför 125GP är lika snabba som Superstock och 250 är snabbare än Superbike. Det är deras effektövertag som gör det.... :rolleyes:

Någon här är snudd på dummare än tåget och insnöad som få! Nypanik bad om ett exempel och jag gav ett, sen vrider du lite som du vill. Jag sa heller aldrig att chassit är bättre på en SS alt SBK, eller!?
Huvudsaken behöver ju inte alltid vara att köra på den hojen med det bästa chassit. Det kan istället vara att köra på det som är lämpar sig bäst, eller kanske tom att vara snabbast på det man styr oavsett vad det är!
Tex är jag hellre en medelmåtta på en gathoj än värdelös på en räser!

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
oscar skrev:
Någon här är snudd på dummare än tåget och insnöad som få! Nypanik bad om ett exempel och jag gav ett, sen vrider du lite som du vill. Jag sa heller aldrig att chassit är bättre på en SS alt SBK, eller!?
Huvudsaken behöver ju inte alltid vara att köra på den hojen med det bästa chassit. Det kan istället vara att köra på det som är lämpar sig bäst, eller kanske tom att vara snabbast på det man styr oavsett vad det är!
Grisbrottning, Oboy-killen :D

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
oscar skrev:

Du har lyssnat för mycket på Snoopy dog, det märks....

Är det nån mening med att kasta sig in i den välkända två vs fyrtakts pajkastningen om man börjar gråta och blir kinkig för minsta lilla? Jag är inta 100% allvarlig alltid när detta ämnet förs på tal. Mavve greppar inte det och tydligen inte du heller.

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda SFX
Chris Ash skrev:
Mavve greppar inte det och tydligen inte du heller.

Det där måste vara årets förolämpning här att bli jämförd med honom!!! :fatta! Ska fan hälla 95 blyfri i din moppe!!!

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
oscar skrev:
Det där måste vara årets förolämpning här att bli jämförd med honom!!! :fatta! Ska fan hälla 95 blyfri i din moppe!!!
Äsch, ni är smau göåsapöågar från Skauune hela högen, vad är skillnaden?

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
oscar skrev:

Skygglappar? Nja, jag köpte första årsmodellen av Yamaha R1 när den kom och körde den både på Ringen och flera svenska banor. Skitskoj. Men man behöver inte vara överkänslig eller proffs för att känna att en 250 racer har så mycket mer att erbjuda en ambitiös förare.

Jag vet inte vem Mats Törnvall är eller hur snabb han är jämfört med en typiskt medelbra 250-förare. Min enkla poäng var bara att en 250 ÄR snabbare in i och genom kurvor än en 1000 cc gathoj. Och eftersom det är kurvtagning som är hela grejen med att köra motorcykel har jag alltid haft svårt att förstå den svenska motviljan mot små/lätta hojar med vass chassigeometri.

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0