använda bakbromsen

Söderlund

Jagad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
non
Har en polare som ska köra upp om en vecka. Såg att BB:s provförättare klagat på att bakbromsen användes för lite vid bromsprovet.
Jag som har sagt åt honom att bara lägga foten på bakbromsen för att "markera". Hur gör ni? Jag använder aldrig bakbromsen när jag bromsar riktigt hårt, motorbromsen är ju tillräckligt för att bakhjulet inte ska hänga med ändå....

Fenriz

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Honda cbr 954RR -03
Min trafikskole-lärare sa iallafall till mig att frambromsen står för 95-100 % av verkningsgraden när man bromsar i lite högre hastigheter...
Markera lite lätt - alltså trycka ner den lite iallafall ska räcka

Chrizby

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Hoj
Suzuki SV1000S
När jag körde upp förra sommaren så fick jag lära mig att man skall bromsa 80% med frambromsen och 20% med bakbromsen för att få effektiv bromsverkan.

Mattiaz

Värmlandspöjk
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2017 KTM Super Adventure S
Chrizby skrev:
När jag körde upp förra sommaren så fick jag lära mig att man skall bromsa 80% med frambromsen och 20% med bakbromsen för att få effektiv bromsverkan.

Väldigt svårt att få det doserat så med egen vilja, men däremot så ÄR bromsverkan 80% fram och 20% bak vid en hård inbromsning... det är nog därifrån du blandat in siffrorna...

R400

12.79!? Säg att du skämtar!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TRX 850
Efter att ha läst Full Kontroll har jag helt slutat använda bakbromsen. Den behövs inte, och jag resonerar som så att om man är van att bromsa med båda fram- och bakbromsen och hamnar i en paniksituation finns det risk för att man låser bakhjulet. Då får man sladd, styrproblem och eventuell kullkörning som följd.

Om man däremot är van att bara bromsa med frambromsen har man kvar nästan all bromsverkan, men riskerar inte att låsa bakhjulet i misstag. Man offrar lite kraft, och får mer kontroll istället.

Full Kontroll, en skrift utgiven av Norsk Motorcykkel Union.
http://www.nmcu.org/forerutvikling/fullkontroll/index.html

Last edited:

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
Jag använder bakbromsen när jag bromsar, därför att i 99,9% av alla inbromsningar man gör så tar man inte i för allt vad bromsarna är värda. Det är ju inte en paniksituation varje gång man ska bromsa. Gör man en så hård bromsning som det går utan att låsa framhjulet så är ju bakhjulet i/nästan i luften, och då är det bättre att strunta i bakbromsen och låta hjulet snurra och därmed hjälpa en att hålla balansen. Men vid normala bromsningar så är det en fördel med bakbroms, bättre och säkrare bromsning tycker jag. Kör man offroadhoj, glidare eller vanlig hoj så har man ju dessutom mer vikt över bakhjulet vilket gör det ännu effektivare att bromsa med bakbromsen. Uppkörningsgubbarna vill ju se att man kan hantera bägge bromsarna.

R400

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TRX 850
Jo, i och för sig... Varje gång är inte en panikbromsning, och inbromsningarna blir mjukare och stabilare med lite bakbroms också. Så långt håller jag med dig.

Däremot lär du in ett körsätt som i värsta fall stjälper dig den dagen ryggraden tar över.

Och, ögontjänare som man är: På uppkörningen vill de se att man använder bägge bromsarna.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Vid uppkörning och om man kör en lite tyngre gathoj, så kan man gott lägga lite lätt tryck bak och hjälpa till. Ju högre fart man har, desto mindre roll spelar bakbromsen och i praktiken använder jag bara bakbroms om underlaget är halt (grus t.ex.) eller för att ställa upp i sladd. Bättre att lära sig använda frambromsen ordentligt - det kör man ju med även på is (dubbat)...

När jag körde upp, var det någon inbromsning - tror det var i 90 - som jag kort låste bakhjulet lite, men i och med att jag direkt släppte av och dessutom höll kursen mycket stadigt, så tyckte de att det såg bra ut. Det är kontrollen över hojen och en effektiv inbromsning som de vill se. Minns en bekant som de klagade på att han bromsade för mycket bak, då gjorde han om och med fötterna spretandes åt sidan, gjorde en stoppie bara för att visa hur man bromsade med enbart frambroms och effektivt - de gillade dock inte den uppvisningen... :)

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Vid hårda bromsningar på t.ex körskola och uppkörning så räcker det med att lägga dit foten på bromsen. Vid den kraftiga inbromsningen åker foten ner automatiskt och ger bromsverkan på bakhjulet, om man trycker medvetet brukar det oftast resultera i låsning.
Funkar perfekt för mig, prova själv.

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Han sa att jag i stort sett bara lade foten på och att han ville se att jag använde den mera.
Så nu skall jag öva. Han menade på att det är bra med bakbromsen eftersom cykeln då hinner sätta sig bättre bak o därför blir inbromsningen mycket snabbare.

Be honom lära sig att använda båda. Prova att låsa så vet han gränsen.

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Bikerbitch skrev:
Prova att låsa så vet han gränsen.

Det där är ett riktigt bra tips, kan även göras med frambromsen i låga farter om man har en hoj som man inte gråter blod om man trynar. Det är alltid bra att snudda gränserna under kontrollerade former med väldigt låg risk, istället för att lära sig empiriskt...

"Johannes 3:16

Så älskade Gud världen
att han gav den sin enda Gixxer,
för att de som tror på honom inte ska gå under utan ha evigt liv."

Något sådant har jag väl aldrig sagt?

/J

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Bikerbitch skrev:
Han sa att jag i stort sett bara lade foten på och att han ville se att jag använde den mera.
Så nu skall jag öva. Han menade på att det är bra med bakbromsen eftersom cykeln då hinner sätta sig bättre bak o därför blir inbromsningen mycket snabbare.

Be honom lära sig att använda båda. Prova att låsa så vet han gränsen.

Håller med !! :tummenupp
Blev kuggad första gången för att jag använde forbromsen för lite.(hur såg han det från bilen???) :confused:

Söderlund

Jagad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
non
Rasorblade skrev:
Håller med !! :tummenupp
Blev kuggad första gången för att jag använde forbromsen för lite.(hur såg han det från bilen???) :confused:

Fast jag hoppas vi pratar om bromsprovet från 50-70-90 km/h? Ute i trafiken kan jag förstå om man blir kuggad för att man inte använder bakbromsen...Men om han ber att man ska bromsa effektiv bromsning så skulle jag bli sur om han kuggade mig för att jag inte använde bakbromsen. Jag skulle inte stanna en dm tidigare med bakbromsens hjälp.....

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Söderlund skrev:
Fast jag hoppas vi pratar om bromsprovet från 50-70-90 km/h? Ute i trafiken kan jag förstå om man blir kuggad för att man inte använder bakbromsen...Men om han ber att man ska bromsa effektiv bromsning så skulle jag bli sur om han kuggade mig för att jag inte använde bakbromsen. Jag skulle inte stanna en dm tidigare med bakbromsens hjälp.....

Han kuggade mig för att jag inte anväde bromsen i trafiken!! :(

R400

Gick med
7 Mar 2003
Hoj
TRX 850
Vid effektivast möjliga inbromsning är det knappt någon kontakt mellan bakhjul och asfalt, det håller nog till och med inspektörerna med om. Om man däremot skall göra en "snabb och kontrollerad" inbromsning känns det bättre att dutta lite med bakbromsen så att hojen sätter sig, precis som BB skriver.

Förmodligen är det samma fenomen som med motstyrningen, körskolor och inspektörer vill väl se att man kan köra kontrollerat och hantera hojen, och som nybörjare skall man ta det så lungt att man varken har användning av motstyrning eller 100% effektiva inbromsningar. De vill inte lära ut bästa möjliga sätt att köra hoj eftersom det går för fort då. :rolleyes:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
jag använder bakbromsen precis i början för att "sätta" arslet lite på hojen, detta endast när det går fort för annars gör det ingen verkan.

Den går inte upp lika lätt på framhjulet om man får ner baken lite först.

på uppkörning, markera med foten som om du skulle använda den så gubben blir glad på dej, så sa man körskolelärare

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC
håkan skrev:
på uppkörning, markera med foten som om du skulle använda den så gubben blir glad på dej, så sa man körskolelärare [/B]

Har för mig att jag också fick påbackning av min körskolelärare när jag övade. Gjorde så att jag överdrivet markerade met fot och benrörelser, utan att för det använda bromsen bak mer. Efter det sade han inget mer. Gäller bara att komma ihåg det. Nu använder jag aldrig bakbromsen när jag kör på "riktigt".

// Wip

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Kugga i trafik för att man inte använder bak förvånar mig inte.
Det gäller ju att få en sån bra inbromsning som möjligt.
prova att gasa upp i 90 och bromsa endast med fram
Prova igen o bromsa med både bak o fram. Jag fick stopp på hojen snabbare.

Att låsa hjul är lite läskigt. Jag är lite rädd att låsa fram eftersom jag gick omkull då det hände på körskolan.
Men sen gjorde jag det när vi var o övningskörde i undanmanöver delen på S.banan.
Jag låste och släppte direkt. Inga problem alls.
Så länge man har rull på hojen så är det svårt att gå omkull.
Det gäller att släppa direkt. Svänger du dock medan det är låst så får man slicka asfalt..

Flagga

Tycker om "Bling-Bling"
Gick med
12 May 2003
Hoj
Prylkittad Fazer med extra klistermärken.
Tycker nog att det är mycket ruggigare att låsa fram i "låg" fart än hög. Måste också gå tillbaka till min tid på körskolan när jag blånöp i 50km/h efter att körskolläraren tjajat "bromsa mera mera mera".

Fick en våldsam styrfrossa och var en hårsmån från att krascha mitt framför ögonen på instruktören som nog studsade ett par decimeter upp i luften.

I 90km/h var det däremot aldrig några problem, låste fram t o m på uppkörningen (ja, det blev godkänt). I lite högre fart (tyckte jag i alla fall då) var det betydligt lättare att hinna släppa innan hojen började dyka åt sidan.

I vanlig trafik har jag hittills aldrig låst fram (nutrorallaattjagkörsomenkärringochdetgörjagnog) däremot bak när en bil körde ut (såklart), vilket resulterade i en synnerligen vinglig orm på vägen. ;)

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...