Använda gas/broms vid krypkörning

Opec

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2013
Hoj
Kawasaki Er6-n 08
Skolan jag kört hos har alltid sagt att man får jobba med både gas och broms för att rätta upp hojen vid krypkörning. Idag sa min privathandledare att endast koppling ska användas. Dvs ingen gas/slir för att få bättre drag osv. Någon som vet hur det ser ut idag?

Är väldigt mycket svårare om man inte får använda gasen då jag annars riskerar att få motorstopp.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Självklart får du använda gasen så mycket som behövs för att inte få motorstopp. Exempelvis om du håller på att välta så får man dutta till på gasen för att räta upp hojen. Men det ska gå så långsamt att du normalt inte ska behöva gasa utan jobba med kopplingen.

Men du ska inte ligga och gasa hela tiden utan det är just kopplingen du ska jobba med, inte gasen.

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Med lite träning samt erfarenhet efter körkortet så kan du till sist stå nästan stilla på platsen med hjälp av enbart kopplingen.Ju mer balans du har på hojen ju mer kontroll har du över den.Brukar roa mig med att stå nästan helt stilla vid infarten till t ex rondeller mm vid kö så länge det bara är möjligt utan att sätta ner foten.Riktigt roligt ju längre man klarar det. :crash

Opec

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2013
Hoj
Kawasaki Er6-n 08
Med lite träning samt erfarenhet efter körkortet så kan du till sist stå nästan stilla på platsen med hjälp av enbart kopplingen.Ju mer balans du har på hojen ju mer kontroll har du över den.Brukar roa mig med att stå nästan helt stilla vid infarten till t ex rondeller mm vid kö så länge det bara är möjligt utan att sätta ner foten.Riktigt roligt ju längre man klarar det. :crash

Förstår vad du menar :) Jag tänkte mer på uppkörningsmomentet då man rundar sista konen. Använder man inte någon gas alls så är det svårt att hålla balansen då jag har problem med att få ut kraften tillräckligt fort med endast koppling. Riskerar som sagt motorstopp just i det momentet

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Förstår vad du menar :) Jag tänkte mer på uppkörningsmomentet då man rundar sista konen. Använder man inte någon gas alls så är det svårt att hålla balansen då jag har problem med att få ut kraften tillräckligt fort med endast koppling. Riskerar som sagt motorstopp just i det momentet

Då förslår jag att du gör som YipYip skrev.Ge den liiiiite stödgas för att undvika motorstop.När du har lärt dig tekniken så känner du dig som kung på hojen.Hoppas det går bra.Håller tummarna. :tummenupp :crash

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
självklart skall du gasa och bromsa, fast bara med fotbromsen, annars blir det knas! tänk på blicken! alltid dit du skall åka, inte på det du nästan kör på, slappna av i kroppen, spänn dig inte för mycket å tänk på att ta ut svängen ordentligt inför sista konan, annars klarar man aldrig svängen, ju mer man tar ut svängen ju lättare kan du få en jämn och enkel rundkörning, då behöver du inte vara så nervös för gas och kopplingsanvändning. :)

sen får jag väl tillägga att du skall låsa knäna mot tanken, och så finns det ju en gräns för hur fort det får gå så lugnt å fint, inte stressa något. klantar man sig och får sätta ner foten så får man ett försök till efter högfarten, så gjorde i alla fall min uppkörningsgubbe när en i gruppen missade.

Last edited:

PaleRider

Sweet Norrland
Gick med
29 Aug 2006
Hoj
KTM 990 SD-R -08
När jag kör teknikbanor/tävlingsmoment så använder jag bakbromsen tillsammans med gas/koppling. Detta för att "släpa" hojen framåt. Bakbromsen hjälper även dig att få ner farten om det går för fort. Nyper du frambromsen vid lågfart så är det nästan garanterat fotnedsättning om man inte kan parera ordentligt.

Så mitt tips är att "släpa" dig på bakbromsen och gasa samtidigt. Svårt att förklara med ord men testa om du vill.

Tips två är som ovan säger fast "överdrivet". Jag brukar ge det tipset till dem jag övningskört med att inte bara titta dit du skall utan också vrida upp hela kroppen dit du skall. Detta kommer innebära att du flyttar lite på röven då du vrider dig. Detta brukar vara en ögonöppnare för många då man endast vridit på huvudet istället för att mjuka upp hela kroppen. Överdriv som fan i början dvs vrid upp mer än du behöver så förstår du snart vad jag menar.

Last edited:

Opec

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2013
Hoj
Kawasaki Er6-n 08
Tack för tipsen. Förstår vad ni menar. När jag kör med "stödgas" samt touch på bakbromsen så är det inga problem. Skulle endast visa min handledare att jag behärskade momentet (har tidigare kört på skolan). Då nämnde han det och sa att man blev kuggad då. Därav min tråd. Men allt lugnt med andra ord!

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
ja det kan dom inte kugga dig för om många andra skolor lär ut det, för det gjorde dom ju på min skola.. inte just att man skulle släpa på bakbromsen men att det var fullt okey att nyttja bakbromsen.. vår bana lutade dessutom så man var tvungen att bromsa på väg tillbaka annars gick det för fort..
Tack för tipsen. Förstår vad ni menar. När jag kör med "stödgas" samt touch på bakbromsen så är det inga problem. Skulle endast visa min handledare att jag behärskade momentet (har tidigare kört på skolan). Då nämnde han det och sa att man blev kuggad då. Därav min tråd. Men allt lugnt med andra ord!

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
Jag fick också hör (av en körskola) att det inte var okej att använda bakbromsen under hela krypningen, då finns det risk för kuggning. Det kan vara okej att bromsa in men inte "släpa" sig runt med den.

Under själva uppkörningen kändes det inte som att det lades så stor vikt med just krypkörningen. Det var andra som rev koner, satte ner fötter osv. som fick köra vidare. I och för sig blev de kuggade på inbromsningen och undanmanövern. Där var "gubben" mer noggrann. Jag missade undanmanövern första gången, fick något hjärnsläpp och "struntade" i sista konan innan vändningen. Fick köra om och gå gick det perfekt.

jetson

Guest
När jag tog för 4 år sen så skulle man använda gas och koppling, samt att man fick bromsa med bakbroms vid behov men inte frambromsen. Man fick inte ha konstant tryck på bakbromsen.

Krypkörning sög balle.

massenavarro

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2013
Hoj
2004, KTM 640
Min handledare sa att man kan ge extra gas för när motorn drar igång stabiliserar det hojjen...
sen får man la använda bakbromsen när det börjar gå för snabbt, så man håller sig mellan 3-5 kmh

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
För att bekräfta det andra sagt: Du ska jobba med både gas och koppling under krypkörningen och endast "bakbromsa" om du tycker det börjar gå för fort. Om bromsljuset lyser konstant lär du inte bli godkänd. Din privathandledare har tyvärr fel, lita på vad skolan lär ut istället.

ThompaB

Ny medlem
Gick med
22 Jun 2013
Hoj
BMW F800R
Åka runt med konstant bromsljus skulle väl få vem som helst att fundera om man kan krypköra... :smasha
Sen huruvida du använder fot- eller handbroms spelar väl ingen roll. Ta det som funkar för dig.

Nä, få fart med maskinen med lite gas och reglera med kopplingen och ta dig runt. Detta är givetvis olika svårt beroende på hur varvvilliga cyklar ni kör på, men det är bara att nöta på. Om man har svårt inledningsvis kan det vara värt att träna dragläge och start-stopp så man tränar in detta i muskelminnet...

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Hoj
Ja
Om man behöver bromsa på lågfarten (förutsatt att banan inte lutar, då är det ok att dutta på bromsen någon enstaka gång) så kan man omöjligt kunna kontrollera gas och koppling korrekt?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Om man behöver bromsa på lågfarten (förutsatt att banan inte lutar, då är det ok att dutta på bromsen någon enstaka gång) så kan man omöjligt kunna kontrollera gas och koppling korrekt?

Jodå. Ibland tippar det till lite och då ger man gas eller släpper ut kopplingen för att stabilisera upp hojen. Men eftersom det ska gå långsamt är det helt okej att bromsa ner farten igen. Det är precis detta de vill se, att du kan använda dragläge och koppling för att hålla hojen uppe.
Men använd bara fotbromsen eftersom det blir väldigt ostabilt att bromsa med frambromsen om man har kraftigt styrutslag.

Det är inga cirkuskonster de vill se på krypkörningen. Kör så fort man behöver för att klara det. Tycker provförättaren att det går lite för fort så kommer han/hon be dig köra igen lite långsammare.

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
GSXR 750
Jodå. Ibland tippar det till lite och då ger man gas eller släpper ut kopplingen för att stabilisera upp hojen. Men eftersom det ska gå långsamt är det helt okej att bromsa ner farten igen. Det är precis detta de vill se, att du kan använda dragläge och koppling för att hålla hojen uppe.

Tror att detta är något som vi som kört ett tag inte hängt med på. För bara tio år sedan ville de snarare se att man klarade av att balansera hojen vid mycket långsam körning. Att "tippa lite" som man räddar upp med gasen var inte prov på god balans utan konsekvens av dålig balans.

Ingen synpunkt på att det ändrat detta, utan bara en förklaring till varför vi med äldre körkort svarar annorlunda på frågan :tummenupp.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Tror att detta är något som vi som kört ett tag inte hängt med på. För bara tio år sedan ville de snarare se att man klarade av att balansera hojen vid mycket långsam körning. Att "tippa lite" som man räddar upp med gasen var inte prov på god balans utan konsekvens av dålig balans.

Ingen synpunkt på att det ändrat detta, utan bara en förklaring till varför vi med äldre körkort svarar annorlunda på frågan :tummenupp.

Jo det är klart att det ultimata är ju att ha så bra balans att man klarar det utan. Men OM man börjar tippa vill dom ju se att du vet hur du reder ut det.
Ojämnheter i vägbanan eller vindbyar är ju lite svåra att förutse i verkligheten. Och har man som jag packväskor så är ju viktfördelningen olika på hojen från gång till gång.

Personligen förstår jag inte poängen med övningen. Kör aldrig så långsamt i verkligheten. Antingen saktar jag ner långt innan så jag kan puttra fram på ettan med lite gas eller så kör jag fram och stannar.

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!