Använder ni något mellan gashandtaget och styret?

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Hur är den samlade erfarenheten av rostiga styren som bygger så mycket rost att gasrullen inte går tillbaka?
Visst, kromade styren kan också rosta där rullen nött igenom kromet. Efter 8-12000 mil kanske. Om hojen stått oanvänd ute i tre år.
Där rullen nöter bort krom och färg nöter det också bort eventuell ytrost. Rullen rostar inte fast tvärt när du ligger på motorvägen.
Du har redan tagit bort rosten. Spraya på någon vanlig lack eller ett tunt lager fett eller olja.
Lita inte på okända farbröder på internet. Lossa handtaget någon gång då och då så du kan följa hur rosten kommer tillbaka. Eller inte kommer tillbaka. Då blir du expert på ditt eget styre.
Nu skulle du eventuellt byta styre. Lackat i stål, krom eller alu?

Min dr500 stod ute på vintern. Var det kallt så frös gashandtaget och kopplingsvajern fast. Det släppte medan jag varmkörde. Hade vurpat sönder ändarna på gummihandtagen så det kom väl in vatten där. Det sket väl jag i. Ibland fick man ta i lite för att vrida loss gasrullen. Kanske var det då plastrullen sprack lite här och där. Påverkade inte funktionen alls. När jag skulle byta gummihandtag, eller om det var styret, senare så var den yttersta tredjedelen smulor resten hade längsgående sprickor. Fortfarande friktionsfritt med snärtig återgång.
Jag såg inte detta som något problem. Sadelgummit var också fuktigt så sadeln frös och var som en planka. Den tinade långsamt under den första milen.

Lägg gärna upp en bild i utbildningssyfte så kanske admin kan klistra tråden i passande forumdel. ;)

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Jag tror att det är första gången jag hör någon som är fundersam om gashandtaget riskerar att rosta fast.

Vad är det för styre?

Bild?

Skickat från min Ericson t28 via Tapatalk
Jag är inte rädd att gashandtaget ska rosta fast, jag vill bara inte att styret ska rosta sönder. Jag vill ta hand om hojen så att den håller så länge som möjligt.

Motherofgod

Sporthojsnörd
Gick med
12 Aug 2022
Hoj
2006, Yamaha FZ6-S 1999, Honda VFR800fi 2022, Honda CBR650R
Linoljebaserat rostskydd typ Biltemas kanske kan funka? Kokt linolja härdar ju så skyddet lär bli kvar betydligt längre och borde inte orsaka friktionsproblem.
Körde på det, får se hur det går :)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...