Användning av CRC Bräkleen?

AlfaGTV

Il Ducce
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
Ducati 750 SS -92
Besten skrev:
AVARAGE, vilka glidpinnar menar du? Mina ok är fastskruvade i gaffelbenen och sen finns det ju bara oket med kolvarna och själva pinnen som håller beläggen på plats. AHA är det den pinnen du menar????

Jag svarar er båda. Jag har nog aldrig sett en cykel som har både flytande skivor OCH flytande ok. Antingen eller är mera regel.
Och Besten, är det inte så att dina skivor har hamnat på sniskan av nån vibration bara? Följ rådet här ovan och massera till discen med en gummiklubba med lite lagom våld kanske det släpper.
Efter att ha varit mycket nära att parkera i en bergvägg, andra kurvan efter ett tokwobbel, har jag lärt mig nåt viktigt om flytande bromsskivor;
Om det wobblar till ordentligt kan de smiska ut okens kolvar i bottenläge med 0% bromskraft till följd (vid första försöket).

För övrigt anser jag att CRC Brääkleen är så nära ett mirakelmedel man kan komma :) Användbart till en massa saker, bromsdetaljer är bara en applicering!
MVH /Micke

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
R1, Silvertejp Edition
andersbrink skrev:
Originalverktygsatsen innehåller allt du behöver för att få bort framhjulet. Använd en av plåthylsnycklarna som insexnyckel.

Eftersom du har märkt att en skiva är skev kan det inte skada att försöka rikta den med en gummiklubba (på plats) - den kan ju inte bli annat än perfekt eller mer skev. Ta en tuschpenna och märk upp var den skevar och ge på lite med klubban och snurra sen hjulet igen och märk upp var den nu skevar åt för håll. Har du tur blev den rak.

I orginalverktygssatsen finns det ingen insex i rätt storlek för högersidan? Däremot finns det för vänstersida.
Funkar det att lossa de två små horisontella insexbultarna på vänster gaffelben och använda sig av 1 enda insexnyckel för axeln genom framhjulet? Jag trodde man var tvungen att använda 1 på varje sida....??? :va

Snacka om bortkommen.... :3freak

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
R1, Silvertejp Edition
AlfaGTV skrev:
Jag svarar er båda. Jag har nog aldrig sett en cykel som har både flytande skivor OCH flytande ok. Antingen eller är mera regel.
Och Besten, är det inte så att dina skivor har hamnat på sniskan av nån vibration bara? Följ rådet här ovan och massera till discen med en gummiklubba med lite lagom våld kanske det släpper.
Efter att ha varit mycket nära att parkera i en bergvägg, andra kurvan efter ett tokwobbel, har jag lärt mig nåt viktigt om flytande bromsskivor;
Om det wobblar till ordentligt kan de smiska ut okens kolvar i bottenläge med 0% bromskraft till följd (vid första försöket).

För övrigt anser jag att CRC Brääkleen är så nära ett mirakelmedel man kan komma :) Användbart till en massa saker, bromsdetaljer är bara en applicering!
MVH /Micke

Tack för varningen det får en ju att fundera!
Vad tror du om prisfrågan angående framhjulslagret?

//Martin

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sviterna av en indragning...
Du behöver inte lossa på hylsan för att få loss hjulet. Släpp bara på insexorna på gaffelbenen (endast axelsidan) och skruva ut hjulaxeln.

Leta annars upp lämplig bult med 17mm sexkantsskalle och två muttrar. Skallen på bulten blir insexskallen och muttrarna låser varandara så du kan spänna åt resp håll.

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
R1, Silvertejp Edition
majtii skrev:
Du behöver inte lossa på hylsan för att få loss hjulet. Släpp bara på insexorna på gaffelbenen (endast axelsidan) och skruva ut hjulaxeln.

Det har jag fårstått, och att man skall lossa på höger gaffelben. Men det var där det var storlek 23mm insex som jag inte hade. Tanken var om jag kunde lossa på hylsan i stället och gå "baklänges" då jag har rätt insexstorlek på vänstersida (hylsan). Men då kommer väl problemet när man skall få tillbaka hjulet och inte har ett mothåll på högersida? :va

Leta annars upp lämplig bult med 17mm sexkantsskalle och två muttrar. Skallen på bulten blir insexskallen och muttrarna låser varandara så du kan spänna åt resp håll.

Du är inte så dum du, smart tänkt! :tummenupp
Detta skall jag absolut testa :)

//martin

Rappen

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2004
Hoj
R1, Silvertejp Edition
Hittade tyvärr ingen bult med rätt size på skallen så jag åkte till HD i bromma (var på vägen till jobbet) och de lånade snällt ut en stor 22mm insex. Detta verktyg finns i verktygssatsen till Buell, dock inga andra bra att ha verktyg. :va

Hur som haver så skall jag fixa framhjulslagret, men det stora problemet är 2 ,förhoppningsvis bara 1, skev/skeva bromsskivor fram.
Har ni några bra tips på BRA och relativt billiga skivor till min ZX6R-99. (diameter 300mm)

//martin

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...