Det finns högvis med appar för det. Välj en med högt betyg och testa.
Däremot ger telefonens dåliga GPS-chip antagligen ganska varierande värden.
Jag tror att det nog kan tänkas bidra lite att det inte får uppdateras för ofta heller.
Eftersom GPS systemet från början är uppbyggt av USA och deras försvarsmakt så har det ju funnits begränsningar. Bland annat fanns det tidigare en störsignal inlagd så att civila applikationer inte fick full noggrannhet. Den har ju tagits bort nu. Dvs dom har stängt av störsignalen. Däremot har dom ett krav på att chipet inte får uppdatera för ofta om du skall kunna få licensen för att tillverka och sälja det.
Så jag tror att en 0-100 app litegrann faller på att den inte kan uppdateras tillräckligt ofta. På en familjebil som gör 0-100 på 11 sekunder spelar det kanske inte så stor roll men om man pratar om en motorcykel som i många fall gör 0-100 på under 3,5 sekunder med rätt förare så får ju plötsligt en halvsekund fel rätt stor betydelse.
Edit.
Det är egentligen inga licensieringskrav som inför begränsningarna.
Majoriteten av GPS chipen uppdateras 1 gång/s.
Den yttersta begränsningen är bithastigheten i signalen som satteliterna sänder ut. Det går att få till en uppdateringsfrekvens på 20 Hz men det kräver mer processorkraft, bättre antenner och drar således mer batteri. Detta för att högre uppdateringsfrekvens innebär mer brus och störningar.
Dvs att köra ett sådant chip i telefonen skulle innebära att telefonen skulle behöva vara avsevärt större och batteriet skulle ta slut i ett nafs.
Vad gäller positionen så säger man generellt att +-5m är vad man kan förvänta sig under bra förhållanden även om det teoretiskt är möjligt att komma ner på +-3m. Nogrannare än så kräver differentiell GPS eller liknande som stöd till själva GPS chipet. Och då pratar man om GPS mottagare där bara den kostar som en normal smartphone idag.
Telefonen räknar ju ut hastigheten genom att jämföra positionen vid varje positionering. Dvs varje gång positionen uppdateras så räknar den ut hur långt du förflyttat dig under den sekund som förflutit sedan den senast fick position och utifrån det så vet den hastigheten.
Felkällor här är ju att vid varje positionering så har du felmarginalen +-5m på varje positionering vilket i fallet med när du skall räkna ut distansen mellan två positioneringar måste lägga ihop felmarginalerna. Dvs +- 10m
Vid körning i konstant fart är det här inget problem eftersom telefonen oftast räknar ut ett snitt på dom senaste uträkningarna och därmed presenterar en ganska stabil hastighet.
Under acceleration är ju det inte möligt utan då måste den använda endast det sista värdet och då har du vips en felkälla på +- 10m/s vilket innebär att teoretiskt sett så har du en risk för att vid 30 m/s (ca 100 km/h) så kan telefonen visa mellan 20 och 40 m/s vilket ju blir ohyggligt mycket fel. Det är ju en felvisning på 33%
Det tillsammans med att chipen i telefonen uppdateras endast med 1 Hz gör att en telefonapp som baseras på GPS blir direkt värdelös för att kolla 0-100 tider på allt som inte är superlångsammt upp till 100.