Aprilia bu eller bä?

FearCat

När du är olycklig skickar gud dig en hoj.
Gick med
2 May 2016
Hoj
2023 Suzuki GSX 8S
Tjena gänget,
Fyller snart år och funderar på köpa en present till mig själv i form av en leksak.
Jag har kikat på Aprilia tuono 660 men vet ingenting om aprilias kvalité och hållbarhet.
Generellt gillar jag inte italienska märken pga att jag dessvärre haft negativ upplevelse och mycket elektronik problem.
Är det någon här som har erfarenhet av Aprilias hojar? Vad är det man ska hålla koll på? Är det som ducatis toplockspackning dvs en sörja istället för riktig packning? Håller elektroniken?

Gober

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2016
Hoj
Ducati, Husqvarna
Vet inte vad för sörja du refererar till, har en Ducati och är inne på min fjärde Aprilia. Väldigt nöjd med dessa hojar såhär långt. Aprilian är en RS660 som jag tävlat med i tre säsonger. Funkar klockrent efter drygt 500 mil på bana i stort sett fullgas från första dagen.

FearCat

Gick med
2 May 2016
Hoj
2023 Suzuki GSX 8S
Vet inte vad för sörja du refererar till, har en Ducati och är inne på min fjärde Aprilia. Väldigt nöjd med dessa hojar såhär långt. Aprilian är en RS660 som jag tävlat med i tre säsonger. Funkar klockrent efter drygt 500 mil på bana i stort sett fullgas från första dagen.
Tack för svar.
Läste någonstans att toplocket spricker på ducati pga att de inte använder riktig packning utan nånting annat. Kan vara väldigt felinformerad också.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Har haft tre Aprilia under sammanlagt ca 10 år och det har varit i stort sett problemfria äganden.
Har planer på att försöka köpa tillbaka min första Aprilia om nuvarande ägare tröttnar på den.

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Hur kan du ens bara fundera på hojar från den delen av världen om du bara har dålig erfarenhet ?
Det kommer aldrig att bli ett behagligt ägande för dig.
Honda
Yamaha
Suzuki
Kawasaki
BMW
Triumph
Någon av dessa borde ha något som kittlar din köpnerv.
Lycka till i jakten.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Problemet med Aprilia är att man inte gör sig av med dem, det går liksom inte. Köpte den första för +20 år sedan nu har jag 3 och sönerna varsin. RSV4.an har jag haft ett problemfritt ägande av sedan 2011. 660:n har jag kört 2 säsonger utan problem, en på gata och en på bana. RS 250:n har jag fått renovera motorn på, men det är ju en Suzuki....

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Nu framgår det inte vad dina negativa erfarenheter är. Aprilia är nog ett av de mest bombsäkra märken du kan hitta. Ytterst få problem och stor charm. Skall du hitta Ducati med dålig kvalitet så får du backa till tidigt 2000-tal och då handlar det oftast om bristande underhåll.

En Italiensk hoj köper man med hjärtat. Vissa trivs i radhus med Bingolotto, då kan man fortsätta köra japanskt.

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Hoj
Pick a number.
Dr Sadness här, hej.

Checkar in bara tack vare de överväldigande positiva svaren.

Aprilia kan vara hur bra som helst, men lider av (ryktet kring?) sin reservdelsförsörjning.

Bilden av Aprilia som ett chaotencenter vad gäller reservdelar grundlades under tiden med Dansk representation i Sverige.

Jag vet inte hur mycket av det som finns kvar, men att märket representeras av ProBike är inte ett bra tecken.

Vid en enkel sökning på Aprilia+reservdelar kommer ProBike upp först som resultat #10 (Tio!) på Google.

Fukking Autodok listas innan generalagenten.

Jag vet - köpta sökord etc mm osv.

Men ändå. Det säger en del om den officiella kanalens ambitionsnivå.

Låt inte just detta hindra dig att köpa Aprilia, men se till att nätverka med andra Apriliaägare för att få veta var dom köper sina reservdelar. Traskar du bara fram till disken på ProBike den dag du behöver något riskerar du att bli besviken.

...som jag. Alltid.

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Finns en tråd som behandlar Aprilias tillförlitlighet här:

Där har jag gjort ett inlägg med min ödmjuka syn på saken

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Problemet med Aprilia är att man inte gör sig av med dem, det går liksom inte. Köpte den första för +20 år sedan nu har jag 3 och sönerna varsin. RSV4.an har jag haft ett problemfritt ägande av sedan 2011. 660:n har jag kört 2 säsonger utan problem, en på gata och en på bana. RS 250:n har jag fått renovera motorn på, men det är ju en Suzuki....
Fact! Köpte tillbaka en Tuono RF jag sålde för 10år sedan. Nu känner man sig Hellsing människa igen.

Till TS; har själv två 660, en RS och en Tuareg.

Löp och köp.

Vad har jag haft som strulat? Honda, Triumph och Yamaha. Efter runt 25 hojar har min (högst anekdotiska förvisso) bevisföring lett mig fram till att aprila är inte mer huvudvärk än nåt annat.

mekarawr

Medlem
Gick med
15 Sep 2021
Hoj
Yamaha MT09 SP -21
stod och drägglade över en RSV4 och frågade säljaren hur aprilia är då jag aldrig haft en och han var helt ärlig och sa att japanerna har högst kvalitet helt klart men italienarna har mer personlighet och då får man ta lite mer service. typ.

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm
Fact! Köpte tillbaka en Tuono RF jag sålde för 10år sedan. Nu känner man sig Hellsing människa igen.

Till TS; har själv två 660, en RS och en Tuareg.

Löp och köp.

Vad har jag haft som strulat? Honda, Triumph och Yamaha. Efter runt 25 hojar har min (högst anekdotiska förvisso) bevisföring lett mig fram till att aprila är inte mer huvudvärk än nåt annat.
Nej det stämmer nog men sen kan det vara trevligt med nån kunnig verkstad nära om det blir nåt som behöver lösas av dom ,har 26,5 mil till närmsta Apriliaverkstad det har skrämt mig hittills även om eurospeed får skruva allt jag inte vill själv hade det varit tryggare med kortare avstånd

FearCat

Gick med
2 May 2016
Hoj
2023 Suzuki GSX 8S
Hur kan du ens bara fundera på hojar från den delen av världen om du bara har dålig erfarenhet ?
Det kommer aldrig att bli ett behagligt ägande för dig.
Honda
Yamaha
Suzuki
Kawasaki
BMW
Triumph
Någon av dessa borde ha något som kittlar din köpnerv.
Lycka till i jakten.
Jag har haft dålig erfarenhet av bilar ifrån Italien, nu är det självklart inte samma sak som en mc men ville gärna ha input. Jag har haft Yamaha, suzuki, Honda och Kawasaki och har varit nöjd med dessa men jag har inte känt mig 100 på dessa hojjar vilket är därför jag har varit intresserad av Aprilia. Jag har forskat och läst väldigt mycket nu och det enda som återstår är att provköra en sån.

FearCat

Gick med
2 May 2016
Hoj
2023 Suzuki GSX 8S
Dr Sadness här, hej.

Checkar in bara tack vare de överväldigande positiva svaren.

Aprilia kan vara hur bra som helst, men lider av (ryktet kring?) sin reservdelsförsörjning.

Bilden av Aprilia som ett chaotencenter vad gäller reservdelar grundlades under tiden med Dansk representation i Sverige.

Jag vet inte hur mycket av det som finns kvar, men att märket representeras av ProBike är inte ett bra tecken.

Vid en enkel sökning på Aprilia+reservdelar kommer ProBike upp först som resultat #10 (Tio!) på Google.

Fukking Autodok listas innan generalagenten.

Jag vet - köpta sökord etc mm osv.

Men ändå. Det säger en del om den officiella kanalens ambitionsnivå.

Låt inte just detta hindra dig att köpa Aprilia, men se till att nätverka med andra Apriliaägare för att få veta var dom köper sina reservdelar. Traskar du bara fram till disken på ProBike den dag du behöver något riskerar du att bli besviken.

...som jag. Alltid.
Det är just de, Probike är deras generalagent som säljer och servar dessa. Jag vet att de är nästan omöjliga att nå via telefon. Jag kanske har 3-4 mil dit så det är inte hela världen men tror man får försöka hitta en annan auktoriserad verkstad för Aprilia närmare Enskede (där jag bor)

Loccone

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
MT-09
Det är just de, Probike är deras generalagent som säljer och servar dessa. Jag vet att de är nästan omöjliga att nå via telefon. Jag kanske har 3-4 mil dit så det är inte hela världen men tror man får försöka hitta en annan auktoriserad verkstad för Aprilia närmare Enskede (där jag bor)
Då är mitt tips att snacka med Hasse på Globen MC. Han skruvar Aprilia och är dessutom trevlig och har ordning och reda på både hojar och kunder.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Finns en del att läsa om 660 på nätet. Kvaliteten verkar tveksam - i alla fall för några år sedan

Probike får inte särskilt många positiva bedömningar.

Skulle tveka köpa en ny Apa beroende på vad jag skrev ovan - händer det något så riskerar det att dra ut på tiden och bökigt att åka fram o tillbaka.

Men - hur f-n resonerar jag egentligen?? Jag har ju köpt en alldeles nyligen....!!!
a) den har några år på nacken, garantiproblem borde vara fixade
b) jag har bra verkstadsplats och det mesta i verktyg
c) jag är hyfsat van att meka + är friherre så har gott om tid
d) jag har mer än en hoj - finns alltid något att åka på.

Så kanske en beg. hoj är ett smartare val - låta någon annan ta värdeminskningen och de första garantistrulen

Vad gäller italiensk har jag tidigare kört Ducce i många år - och visst har det funnits mindre problem, men inget katastrofalt.

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Jag har haft dålig erfarenhet av bilar ifrån Italien, nu är det självklart inte samma sak som en mc men ville gärna ha input. Jag har haft Yamaha, suzuki, Honda och Kawasaki och har varit nöjd med dessa men jag har inte känt mig 100 på dessa hojjar vilket är därför jag har varit intresserad av Aprilia. Jag har forskat och läst väldigt mycket nu och det enda som återstår är att provköra en sån.
Är själv inne på min 3:e Aprilia, min tuono factory 2015 hade jag i 5 år och körde 2000 mil helt problemfritt.
Ut och njut när vägarna åter är farbara med en behaglig temperatur i luften.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nej det stämmer nog men sen kan det vara trevligt med nån kunnig verkstad nära om det blir nåt som behöver lösas av dom ,har 26,5 mil till närmsta Apriliaverkstad det har skrämt mig hittills även om eurospeed får skruva allt jag inte vill själv hade det varit tryggare med kortare avstånd
Skulle möjligen vara viss elektronik som det behövs diagnosutrustning för, men det mesta går att få ut med en obd 2-dongel då 660-serien är euro5, så 5-pin euro5 obd2 adapter och man är ”hemma”. Sånt bör enklaste bysmed ha i bakfickan. Det mekaniska borde inte vara en fråga ens..

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin