Aprilia goes supermotard racing!!!!

SM 570 RR

Jaspilot, fotomodell, god ekonomi.
Gick med
5 May 2003
Ort
.
Hoj
Husqvarna 600
Bara italienarna som kan bygga motardhoj med klass :yoparty :banana
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det återstår att se om den är bra oxå...

Att den är snygg säljer garanterat hojar, men vinner inga tävlingar. :)

Motorn lär väll bli grymm, men undra om dne inte kommer att vara lite tung?
Jaja, det återstår att se hur den bilr att köra. :)
Hoppas den blir lika grymm som den ser ut. :yoparty
 

Zana

gotta love it
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ktm 660 2003 - 4 life
PutteLiten skrev:
Det återstår att se om den är bra oxå...

Att den är snygg säljer garanterat hojar, men vinner inga tävlingar. :)

Motorn lär väll bli grymm, men undra om dne inte kommer att vara lite tung?
Jaja, det återstår att se hur den bilr att köra. :)
Hoppas den blir lika grymm som den ser ut. :yoparty

Men motorn var väl sagd att vara lätt...? Llr?
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jo, det sas att den skulel vara lätt.

Men jag har inte sett siffror, och jag vet inte vad de jämförde med... :)
(Jag läste om den på någon amerikansk site), jämfört med andra twinnar är den ultralätt, men hur är den jämfört med en modern stånka?

Tror nog att den kommer att röja!

Om inte annars så kanske detta leder till att övriga tillverkare hittar på nya coola lösningar. :)
Inte bara en cross med slicks...
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
zana in da house:
Men motorn var väl sagd att vara lätt...? Llr

Ja varken stor eller tung är den.....

Lite mer info om spisen:

THE 45.V2 ENGINE, SOMETHING ABSOLUTELY NEW!

“I'm happy and thrilled to start working on this ambitious, innovative, high-tech, off-road project of Aprilia's; it's exciting for the technical choices made.”

Ivano Beggio

A never seen choice, a great project. A totally new engine, thought and realized in order to open a new dimension in the off-road field. Aprilia explores the frontiers of technology with their 45.V2 engine for the world of off-road bikes, consisting of two ultracompact V-cylinders with high specific horsepower and record light weight. It was considered an impossible feat to exploit the benefits of a twin-cylinder engine in off-road races: only Aprilia could try something as brave and as innovative with such great confidence.

The passion for off-road bikes is not new to Aprilia. Its first love was in fact the off-road world and its first sporting successes were had in motocross and trial. Aprilia has always distinguished itself in these sectors through its contribution towards technological innovation. Innovation also marks Aprilia's great return to the off-road world... not a quiet return, but a return in grand style, with technology never before seen in this sector: revolutionary ideas with which Aprilia once again leads the way along the road to innovation.
The 45.V2 lays the foundations for a revolution in the sector. The project has been entirely developed in Aprilia's R&D department: engine specialists and frame experts worked side by side to transform a revolutionary idea into reality. Months of extremely hard work have led in record time to a working prototype which has already given positive preliminary test results. As is tradition in Aprilia, the project initially set out to win races, but the engine was also designed for all the enthusiasts in this continually growing sector, where Aprilia intends to leave its exclusive technological mark.

THE FIRST TWIN-CYLINDER OFF-ROAD ENGINE
Innovative and even daring choices. After analysing all the alternatives, a 77° V-twin engine was chosen. This choice was dictated by the need for maximum possible power and at the same time a wide range of use. The sophisticated engine management electronics, developed by the Aprilia racing department, introduces several innovations in the sector. Thanks to the limited unitary displacement, an extremely compact and equally light drive shaft was made possible, giving rise both to an engine which is highly responsive to the rider's control, and to a very fast easy-to-handle bike owing to the low gyroscopic effect. Even when decelerating or idling, the typical inertia of large bores and strokes is minimized. For an off-road bike, the size of the engine is as important as its performance. Aprilia's extremely advanced know how has got round all the typical size limitations of twin-cylinder engines and has pulled off a true miracle in compactness. The dimensions of this twin-cylinder engine are, in fact, smaller than the single cylinder engines currently on the market. An incredible work of refinement led to solutions such as a single overhead driveshaft as the best compromise between compactness, light weight and performance. Every single engine component has been optimized not only for maximum performance, but also for quiet running, in order to meet the sound-level limits currently being proposed for the sector; equal attention was also paid to limiting pollutant emissions. Weight was certainly not overlooked: the engine actually sets a record for its type and is moreover fitted with electric starting, the only one on the 45.V2. In order to achieve this result Aprilia did not skimp on the use of noble metals and ultralight materials. The central casing is made of aluminium-silicon, all the covers are made of magnesium, the valves are titanium, and the gearing has been made much lighter. Utmost attention was paid to fluid dynamic efficiency, thanks to powerful calculation programs which not only optimized the thermodynamic components, but also the intake and exhaust systems.

THE 45.V2 ENGINE IN A NUTSHELL

· Displacement: 450 cc.
· Type: 77° V-twin
· Timing system: single overhead shaft controlled by a silent chain; four titanium valves per cylinder
· Maximum revs: 14,000 rpm
· Starter: electric
· Gearbox: front clutch, with 4 / 5 gears
· Clutch: multiple disc wet clutch with hydraulic control (or mechanical on request).
· Powerful compact the “Terre Rare” alternator provides sufficient power for the injection system, electric starter, battery charger and auxiliary circuits
· Lubrication: separate dual circuit. The engine oil is separate from the drive oil. The pressurized oil circuit consists of a paper cartridge filter, an oil tank and a check valve
· Forced liquid cooling with centrifugal pump.
Aprilia is forward-looking, and the 45.V2 engine has an eye to the future, even as regards regulations. With a smaller unitary displacement, it is easier to meet the sound-level limits expected for the future, and with total electronic engine management, emissions are improved, which has also become an important factor for off-road and racing bikes.


Och några fler bilder:

Beggio & 4.5....

foto_mag_head_289_1063989060.jpg

foto_mag_3_289_1063969136.jpg

foto_mag_1_289_1063961476.jpg


DP says: Det ryktas om priser och leveranstider på SXV 4.5 under veckan, stay tuned....
 

Ronny

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerhaninge
Hoj
Honda CBR1000RR -18, Honda CBR600RR -08
Ingen som har sett några uppgifter på vad motorn väger?
KTM påstår ju att LC8 motorn är världens lättaste v-motor,
och den väger 58 kg.
 

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Mosta Hill Sweden
Hoj
har 2 hjul
ronny in da house:
Ingen som har sett några uppgifter på vad motorn väger

Vet inte med 100% säkerhet men har för mig att på Milano mässan då den visades för första gången snackades det om höga 30 till låga 40 kilosligan ellar så var det vad Ferraris 05 motor skulle väga, många siffror i skallen men lätt ska den vara....

DP says: Mycket snack & hype på ALLA Aprilia & Motard Forum är det just nu.....
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Men hallå!!! Den där motorn kan inte fungera... dom har ju glömt bort cylindrarna!!!
Kolla bilderna, motorblock, topplock, ventilkåpa... det saknas något, eller så sitter cyllarna direkt i vevhuset... i alla fall så ser det lite udda ut!!

/HW
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
HW skrev:
Men hallå!!! Den där motorn kan inte fungera... dom har ju glömt bort cylindrarna!!!
Kolla bilderna, motorblock, topplock, ventilkåpa... det saknas något, eller så sitter cyllarna direkt i vevhuset... i alla fall så ser det lite udda ut!!

/HW

Gäller att bygga kompakt :) Ser väldigt mycket ut som tvåtaktsmaskiner (t.ex. rgv) konstruktionsmässigt.
 

ypvs

It's over...
Gick med
4 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Husa FS650 Racer, Rullstol i Titan
Aprilian suger och deras taktik f;r att lansera den är i bästa fall att kalla idiotisk.

Hojen har 20hk för lite. Blir dragen med 20m på en 200m lång raka, det var nästan pinsamt att se den. Vad tror Aprilia egentligen?
Att Supermotard VM är en gärdsgårdsserie med mediokra maskiner och förare till vilket man kan släpa in vad för skit som helst och göra en impact...
2. Föraren kunde inte:
Köra på grus.
Hoppa.
Slida.
Men han kunde:
Crasha.
Bli för trött två tredjedelar in i racet för att över huvud taget hålla i styrfart.
...inte ha varit ett sämre val för aprilia. Varför inte pröjsa nån 100 lakan eller whatever och få en supermotardförare från nån serie att iaf slå sig in 10´e.
(förutsatt att det hade rört sig om en hoj med över 50hk då)
Nivån är faktiskt låg, topp 10-12 ok men sen går det riktigt långsamt.

För övrigt slutade lådan att funka under en period i första rejset på aprilian.

+ med detta bygge:
Djävligt snygg.
Ser hemskt lättkörd ut i chassit.

Behöver göras:
Mer effekt.
Högre kvalitet. (kan man inte få en låda att hålla första rejset trots 5 aprilia tekniker på plats så är det nåt fel)
Verklighetsförankra Aprilia. Man kommer inte till ett VM med en hoj och en förare som inte skulle ha skuggan av en chans att ta 10 plats i RM, och detta är ingen överdrift. Han varvades efter typ 5 varv.

Daniel...
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag är inte förvånad.

Men mest för att maskien är för ny för att vara bra ännu.
Jag tror dock att med en "riktig" motard förare så kan de få fart på den.

"Felet" med De Angelis är att om de valt honom som utveckligs förare oxå, så, eh, men hallå, han vet väll knappast vad som ska göras på en Motard! Han kör ju för fasiken 250 GP...

Bara de inte får samma problem som I GP, dvs. väldigt teknisk och förbannat snygg hoj, men vad f*n hjälper det när hela (GP)hojen suger golfbollar..
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top