Aprilia mille VS honda SP1 & 2

joakimiceman

#66 i Rookie 600 - 2004
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Suzuki GSX-R600 -04 i Rookie 600
glömde;

jag satte på min org dämpare men de flesta hade racegrejer.
alla som hade originaldämpare fick köra ett pass eller två på hela banan.
de flesta passen gick på halva banan, dvs man använder halva rakan och svänger sedan in på rakan innan hansen/karusellen.

Wip

Minst 2 mil.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
KTM 690 SMC
Som vanligt måste jag ju tyvärr säga att jag bara ägt Millen. Givetvis hade även jag problem med kopplingen, men de ville inte veta av att det skulle vara något generellt fel, med andra ord, pynta själv.
Nu till de positiva sakerna. När det kommer till körning är det körglädje rakt igenom, grymt chassi, bra bromsar, bra kontroll med körställningen. Ricktigt mysig hoj att köra med andra ord. Dock är det som de flästa säger, dyr när det ska göras något, tar oftast tid att få orginaldetaljer.
Kan även säga att den inte var lättsåld. Men även det har ju framkommit av andra.

Vill du ha en hoj med stil och allt vad det innebär, köp Aprilia. Vill du ha en hoj som håller och som går att sälja köp Honda. För oss vanliga dödliga är nog prestandan likvärdig.

// Honda 600 ägare...

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Synd att det vart halva banan.
Det går åt mkt vätska också....
Vart det några spektakulära avåkningar.
På Gelleråsen satte en TMP anställd (Körandes en Touno)av en stackars Falcokille som inte var glad....Undrar om de löste det.

Visst är det satans kul med bana. Jag körde själv 350cup typ -89och Superstreet -90 sen RR250 -91 sen köpte jag hus = la av med hojåka.
Så min första banåkning på 12år vart på Gelleråsen nu i sommras.....Det var jäkligt kul,å svettigt. så det vart en dag till på Åsen en vecka senare.... :crash :crash :crash

G:son

Vill ha sporthoj igen
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
Snart sporthoj
Synd att man bara får köra halva banan. Bättre när man tävlade för då var det alltid full längd på banan. Att köra Aprilia verkar ju vara som att köra Ducati...idel skruvande, men när de väl funkar så älskar man dem. Varför är det ingen som vill ha Aprilia när de alltid vinner testerna. Hondan var ju näst långsammast på Masterbike-testet

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Aprilia RSV Mille R är med största sannolikhet en av de mest prisvärda hojarna i sin klass, men anledning av det låga priset och den utmärkta utrustningen. Motorn skall gå kanon och ha gott om kraft. Andra handsvärdet blir ju lågt eftersom det krävs en speciell typ av köpare

Honda SP-1 och 2 är ju mer landsvägsbetonnade sporthojar som imponerar med gott mellanregister och bra väghållning. Enligt uppgift skall de dock lida lite av låg toppeffekt samt något för hög vikt.

Ducati 996/998 finns ju som alternativ. Duccen är känd för sin högfartsstabilitet och goda chassi o bromsar. 998;an är förmodligen det bättre alternativet med den nyare motorn. Dock så är hög vikt, men framför allt ett högt inköpspris det som begränsar köpandet. Även myten om låg effekt och hög servicekostnad samt tillförlitlighet gör ducce svårsåld

Suka TL1000R finns ju också. Bra inköpspris och gott om motor är stora plus. Tyvärr är den vanlig raket som man ser på bakhjulet vilket medför att man bör vara försiktig med andrahandsköpen. Den har inte rikytigt samma stadiga chassi som de andra, men spelar inte heller riktigt i samma division, men med mindre moddar är det en utmärkt hoj.

så.
mina 0,02$

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Re: mille vs sp1

joakim iceman skrev:
körde på anderstorp (aprilia track day) igår,

Var oxå där, var DUKTIGT öm i min stackars kropp dagen efter...

Vaddå "vältränad"...???
:rolleyes:

Vem var du av alla gubbar där?
Snackades vi vid?

joakimiceman

#66 i Rookie 600 - 2004
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
jag hade en blå jeep cherokee med ett stort släp som det stod hydro habo på.
min mc var en aprilia rsv mille r -00 - helt standard med blinkers & lampor & org dämpare.
mitt skinnställ var ett arlen ness svart med lite guld bla på ryggpuckeln, samt en rödvit hjälm och jag körde med den röda gruppen.
när vi inte körde hade jag en svart tee som det stod "iceman.se" på.
om du såg någon som missade inbromsningen på rakan några gånger samt studsade och kom på bredsladd in i svängen efter rakan varje gång så var det jag.
har inte vant mig vid stor fyrtaktare än.
har ja bara kört tvåtaktare innan och det var 13 år sedan.
har fortfarande träningsvärk i armarna.
vilken grupp körde du i?

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
joakim iceman skrev:
jag hade en blå jeep cherokee med ett stort släp som det stod hydro habo på.
min mc var en aprilia rsv mille r -00 - helt standard med blinkers & lampor & org dämpare.
mitt skinnställ var ett arlen ness svart med lite guld bla på ryggpuckeln, samt en rödvit hjälm och jag körde med den röda gruppen.
när vi inte körde hade jag en svart tee som det stod "iceman.se" på.
om du såg någon som missade inbromsningen på rakan några gånger samt studsade och kom på bredsladd in i svängen efter rakan varje gång så var det jag.
har inte vant mig vid stor fyrtaktare än.
har ja bara kört tvåtaktare innan och det var 13 år sedan.
har fortfarande träningsvärk i armarna.
vilken grupp körde du i?

Jag körde i samma grupp som dig, den röda...
Cykeln ifråga var samma som den på min avatar.
Tror jag såg en tjomme i depån i den skinnställs-kombon som du beskriver - måste ha varit DU mao.
Vi var ett gäng sv-reggade RSV-hojjar(helt standard!) som höll till prexis framför Suberbike-killarnas(Prang o Torbjörn) tält.
Synd att vi inte fick en chans att "språkas vid" lite.

joakimiceman

#66 i Rookie 600 - 2004
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
körde ni alla passen?

själv vart jag så trött att jag knappt orkade bromsa de sista varven i varje pass.
så jag åkte hem efter det 1:a eftermiddagspasset!
annars hade jag f..nimej inte kunnat arbeta igår och idag!

imorgon flyger jag till irland för att se ulster gp, en av de 3 stora "real road racing" tävlingarna jämte isle of man tt races och north west 200.

de grabbarna som kör där - de är lite speciella kan jag lova.
banan är mkt snabbare än tex anderstorp samt 1,5 mil lång - och allt på smala avstängda landsvägar med stenmurar, trädalleer, telefonstolpar mm precis i vägkanterna hela tiden.

otroligt spektakulärt kan jag lova - rekommenderas starkt.

jag såg att ni var några hojar som stod på rad där du beskriver men jag såg ingen jag kände igen & solen höll på att döda mig.
led av svår solbränna efter en hel söndag på em tävlingarna utan vare sig solskyddsfaktor eller kepa, så jag fick försöka hålla mig i skuggan så gott det gick.

men det var roligt och jag hoppas att det kommer fler tillfällen att få köra på a-torp.
det är ju inte så långt hemifrån.

joakimiceman

#66 i Rookie 600 - 2004
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
hur såg din hjälm ut?
jag såg bla en kille på en mille med en röd/grön/vit hjälm när vi körde!

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
joakim iceman skrev:
hur såg din hjälm ut?
jag såg bla en kille på en mille med en röd/grön/vit hjälm när vi körde!

Jag har en Shoei hjälm i en röd färg med en massa blåa/svarta/vita motiv på(bla ögon).
Svart Dainese Luce ställ.
Jag vet dock vilken kille du menar, han körde oxå i röda och stod där vi stod. Vi språkades en del...

Japp, jag körde samtliga passen och kan säg att tisdagen var T-U-N-G!
Fy f*n, jag hade ont i "muskler" jag inte ens visste om att jag hade...(men MYCKET körning var det iaf, och det för en skit-summa)
:fakta

Last edited:

joakimiceman

#66 i Rookie 600 - 2004
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
körde du alla passen?
jag är verkligen imponerad!
varje pass av de 3, eller kanske 4 som jag körde totalt, så vart jag helt spak i armarna de 2 sista varven, så jag fick sätta mig upp och cruisa sista varvet varje gång.
det var en ren fröjd varje gång man såg rutiga flaggan!
det var ju åxå för j..la varmt - ca 30 grader har jag för mig.
svart skinnställ & hjälm på det!! puh!

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...