Aprilia Mx 125 Strypningar..

klabben

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2006
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia MX 125 och Derbi Gpr 50 - 05
Hej!
Jag ska ta bort mina strypningar och undrar om ni vet om det är nån "variabel avgasport" på den? det e en aprilia mx 2005 eller 04 minns ej :D..
Ja hittade inga lösa kablar nu när ja letade så ja kanske inte har nån sån där variabel avgasport eller e den redan inkopplad :D
Å jag undrar vet ni om det e cdi strypning på den? Ja har hittat cdi boxen å e redo att cutta lite :tummenupp å ska ja gå upp i munstycke om jag tar bort cdi strypningen?? Är det nått dåligt med att ta bort strypningen?

Här e nårra bilder... Kan ni hitta kablarna som man ska koppla ihop? eller så kanske ni kan se om de redan sitter ihop^^.. annars har ja väll ingen sån strypning..











MVH
Robin
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
CDI:
Kolla bildern på denna länk så fattar du vad du ska göra.
http://images.google.se/imgres?imgu...=/images?q=rs125+cDI&svnum=10&um=1&hl=sv&sa=N

obs funkar endast om

Om du har 071000- som första siffror på serial numret.

Avgasporten:

Följ kabeln från solenoiden (stavning) längst ut sitter det en sockerbit koppla ihop den med som är likadan. Det är 2 kablar som sitter i sockerbiten 1 vir och 1 grön tror jag.

Om du ska bestycka om den så får du helt enkelt gå på tändstiftet.
Svart= gå ner
Brunt= perfekt
Vit= gå upp

Maxa 1,2 och 3 slå på dödaren skruva av tändstiftet och se vilken färg du fick.

Kolla om du har en trottelstrypning i förgasaren också.
 

klabben

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2006
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia MX 125 och Derbi Gpr 50 - 05
Tack för svaret du :D
Ska ut imornn å kolla :p
btw.. trottelstrypningen e borta sen länge :D
 

klabben

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2006
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia MX 125 och Derbi Gpr 50 - 05
Ok ja tror redan avgasporten var inkopplad... kolla bilderna å säg vad ni tror?
Och är det nått dåligt som kan hända om jag tar bort cdi strypningen?? om ja, vad?
Obs ja hade det serienummret på den som du sa att man skulle ha..

Jag har munstycket: bn 266 är 266 storleken på munstycket då elr?
Behöver jag större eller mindre munstycke om jag tar bort cdi strypningen??





MVH
(OBS detta är bilder från båda hållen å kontakterna sitter ihop me varandra.)
 
Last edited:

fille77

hedersmedlem
Gick med
2 Nov 2006
Ort
vasastan
Hoj
aprilia sxv 550 -09
på min mx 125:a så kan man känna och höra när avgasporten öppnas och stängs.

har du kollat så porten inte har sotat igen?


/fille77
 

klabben

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2006
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia MX 125 och Derbi Gpr 50 - 05
Jag har tatt bort cdi strypningen nu å vikken skillnad! OMG!
Ska ut å köra som ett as nu :D
Tack för all hjälp..
Tror ej jag har nån mer strypning på btw,,,,
MVH
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
ja du har den i kopplad. Man kan känna ett litet ryck vid 8000 varv när porten öppnas.

För att se vilket munstycke du har får du skruva bort skruven som sitter under under förgasaren, tror det var en strl 14.

När du skruvat bort den så sitter munstycket fast skruvat i den andra typ, på munstycket står det tex 132 eller vad det nu är för strlk du har på munstycket.

Glöm inte att varv ut 3:ans växel och sedan slå av direkt man ska altlså inte kröa hem tilblaka och sedan skruva av tändstfitet.
 

klabben

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2006
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia MX 125 och Derbi Gpr 50 - 05
ja du har den i kopplad. Man kan känna ett litet ryck vid 8000 varv när porten öppnas.

För att se vilket munstycke du har får du skruva bort skruven som sitter under under förgasaren, tror det var en strl 14.

När du skruvat bort den så sitter munstycket fast skruvat i den andra typ, på munstycket står det tex 132 eller vad det nu är för strlk du har på munstycket.

Glöm inte att varv ut 3:ans växel och sedan slå av direkt man ska altlså inte kröa hem tilblaka och sedan skruva av tändstfitet.

Tack för dina grymma svar :D
men jag kollade vikket munstycke jag hade igår å det stod: bn 266 på det så det är storlek 266 då??

Å jag varvade ut den på en raksträcka stängde av me nyckeln i farten (har ingen dödare) sen ledde ja hem cykeln var typ 100 m. å kolla stiftet, det blev gyllenbrunt så ja antar att det e rätt munstycke som e på ^^
MVH
 

БОБАН

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Husaberg FS 650 -07, Aprilia RS 125 -03
Tack för dina grymma svar :D
men jag kollade vikket munstycke jag hade igår å det stod: bn 266 på det så det är storlek 266 då??

Å jag varvade ut den på en raksträcka stängde av me nyckeln i farten (har ingen dödare) sen ledde ja hem cykeln var typ 100 m. å kolla stiftet, det blev gyllenbrunt så ja antar att det e rätt munstycke som e på ^^
MVH

Skumt, för på minna munstycken står det bara 134 det jag har i nu.

Se bilden jag laddat upp för att se exakt vart huvudmunstycket sitter. Strleken ska vara runt 32.

Angående färgen så ska den vara lite mera mörkbrunn än gyllebrun.
Det viktiga är att den inte är vit iaf.
 

Bifogat

  • förgasare.JPG
    förgasare.JPG
    20.5 KB · Visningar: 88

klabben

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2006
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia MX 125 och Derbi Gpr 50 - 05
Ska fan kolla på detta igen :D..
Men asså det jag tror är huvudmunstycket på min. (det det står bn 266 på)
Det satt i mitten inne i typ ett runt rör lika tjockt som munstycket så man fick föst skruva ut det så långt det gick å sen ta nått å pilla ut det med...
Så den som hade hojjen innan kanske redan har bytt munstycke utan att ha sagt det till mejj. Men ska nog kolla en gång till för säkerhets skull.
 

klabben

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2006
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia MX 125 och Derbi Gpr 50 - 05
Jävlar va lätt de var å byta munstycke nu :D tack för din grymma bild! Du äger! Ja hitta munstycket nu :D
122 Ståre på detta.
Ska jag gå upp i munstycke tkr ni? den e ju helt ostrypt vad jag vet nu...
 

klabben

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2006
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia MX 125 och Derbi Gpr 50 - 05
ok :D ja åker väll å köper nårra munstycken typ 123-132 å testar föst med 132 å neråt...
Men gåre bra å slå av med tändningen i farten när man ska kolla tändstiftet å sen leda hem den typ 100 m?? för ja har ingen död mans grepp.
 

Kiel

Sporthojsnörd
Gick med
11 Jan 2006
Ort
bästkusten
Hoj
GSXR 1000, Husky TC610
ok :D ja åker väll å köper nårra munstycken typ 123-132 å testar föst med 132 å neråt...
Men gåre bra å slå av med tändningen i farten när man ska kolla tändstiftet å sen leda hem den typ 100 m?? för ja har ingen död mans grepp.

varför skulle det inte funka :gnissla
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Först kolla så att du har en fungerande avgasport, av bilderna att döma ser det ut som att de är ihopkopplade i mitten. Dock behöver sockerbitarna inte sitta ihop uppe vid styrenheten. Tyckte du det var stor skillnad att köra med CDI-strypning och utan CDI-strypning så låter det som att du inte har avgasporten inkopplad. Om nu inte avgasporten är i drift så har det ingen mening att byta munstycke.

Om du varvar upp till över 2550rpm och sen droppar under 2550rpm, hör du ett klick? Hör du inget är det troligtvis så att den inte är i drift, alt. fastnat.
Du bör höra att ljudet förändras ganska så mkt när du väl kommer över 8-8.5k rpm och att mc:n drar på ordentligt.

Har du katalysator i ditt rör? (Ser du ofta på punktsvetsningar, som håller fast den, utanpå expansionskammaren).
Om du är säker på att du inte har någon så är 120-122 ett ypperligt munstycke för ostrypt körning. 132 är då för stort och stiftet kommer vara alldeles kolsvart.


Min fullpower har ingen kat. och med 120 munstycke är det mörkbrunt och den går kanon genom hela registret.
 
Last edited:

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
Lättaste sätter att kolla om den är i drift är bara att köra, kan du inte varva mer än cirkus 10k (ingen ork) så är den stängd=funkar inte eller fastnat.
Ett annat sätt är också att känna, vet dock inte riktigt hur de ser ut på MX men på RS är det bara att skruva upp tanken och känna om solnoiden drar i vajern med ett finger.
 

klabben

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2006
Ort
Växjö
Hoj
Aprilia MX 125 och Derbi Gpr 50 - 05
Ja tror nog den e inkopplad.. Det ja menade med att det var stor skillnad e att nu går den mkt gämnare. innan typ hackade man ju fram i låga varv :D
På tal om munstycke så ser mitt stift bra ut med de munstycke som e i nu så ja har nog kvar orginal :D
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top